• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179477
+
-

جوایز نقدی جشنواره سینما حقیقت افزایش یافت

۵۰ میلیون تومان برای بهترین فیلم

سینما
۵۰ میلیون تومان برای بهترین فیلم

مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» در 4 بخش افزایش یافت. طبق نظر شورای سیاستگذاری، مبلغ جوایز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینما حقیقت» در بخش‌های مسابقه ملی، شهید آوینی، جایزه ویژه استعداد نو و جایزه سرباز وطن (یادبود شهید سردار حاج قاسم سلیمانی) افزایش یافت. با توجه به پیشنهاد نمایندگان انجمن صنفی تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند در جلسه شورای سیاستگذاری (‌۲۸ مهرماه ۱۴۰۱) مبنی بر افزایش مبلغ جوایز جشنواره، این موضوع در شورای سیاستگذاری شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت»، مطرح و با حمایت دبیر و نظر اکثر اعضا با افزایش مبلغ جوایز موافقت شد؛ بنابراین مبلغ جوایز این دوره افزایش یافت. بر این اساس به فیلم برگزیده ۵۰ میلیون تومان اهدا خواهد شد.

جلسه مشترک مستندسازان و نمایندگان پروژه‌های بزرگ عمرانی در جشنواره سینما حقیقت
نخستین جلسه مشترک مستندسازان و نمایندگان وزارتخانه‌ها برای عملی‌شدن مصوبه مستندنگاری دولت در شانزدهمین جشنواره «سینما حقیقت» برگزار می‌شود. طبق مصوبه هیأت دولت، دستگاه‌های اجرایی ملزم به مستندنگاری حرفه‌ای طرح‌های عمرانی پروژهای بزرگ شدند.
به‌ منظور پیگیری این طرح و فراهم شدن شرایط تعامل و همکاری بین وزارتخانه‌ها و مستندسازان، در مرکز گسترش، جلسات متعددی با حضور محمد حمیدی‌مقدم، مدیرعامل و هیأت‌مدیره‎های قبلی و جدید انجمن‌های صنفی تهیه‌کنندگان و کارگردانان سینمای مستند برگزار شد و یکی از مطالبات جدی هر دو صنف، اجرایی شدن این مصوبه و ایجاد بستر مناسب برای تعامل سازمان سینمایی و مرکز گسترش با وزارتخانه‌ها بود تا روند اجرایی شدن این طرح تسهیل و تسریع شود. مشارکت مستندسازان (اعضای صنوف) در این طرح می‌تواند مستندنگاری را با کیفیت هنری پیوند بزند. از سویی دیگر آرشیو ملی را از وجه استنادی و مستندنگاری پروژه‌های عمرانی ملی غنی کرده، مزیتی بزرگ برای جامعه مستندسازان باشد و دغدغه‌های معیشتی این قشر را برطرف کند.
پیرو مطالبه صنوف و در جلساتی که در مرکز گسترش برگزار شد، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینما حقیقت»، نخستین جلسه مستقیم روابط‌ عمومی‌های وزارتخانه‌های نیرو، توانیر، نفت، راه و شهرسازی، شرکت ملی گاز ایران، صنعت، معدن و تجارت و… با مستندسازان
برگزار می‌شود.
در این جلسات که به‌منظور گفت‌وگوی مستقیم اعضای صنوف و کارفرمایان و صاحبان پروژه‌های بزرگ صنعتی و عمرانی فراهم شده، قرار است علاوه بر بحث و تبادل نظر درباره مشکلات مستندنگاری و موانع تحقق آن، شیوه اجرایی شدن این طرح، ثبت قراردادها و ایجاد بستر برای فعالیت مستندسازان در این طرح‌های عمرانی بررسی شود.

نمایش‌آثارمعتبرجشنواره‌های‌جهانی در سینما حقیقت
شیرین نادری از ارسال آثار متنوع در حوزه مستند از سوی کشورهای مختلف به شانزدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» خبرداد.
شیرین نادری، مدیر امور بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آخرین اخبار از بخش بین‌الملل شانزدهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» گفت: این دوره از جشنواره در ۵ بخش برگزار می‌شود که شامل ۳ بخش مسابقه کوتاه، نیمه‌بلند و بلند، نمایش‌های ویژه و پخش پرتره است.
وی درباره آثار ارائه شده از سوی کشورهای مختلف به این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» توضیح داد: در این دوره آثاری از کشورهای مختلف مانند ترکیه، ژاپن، لهستان، روسیه، ایتالیا، آرژانتین، عمان و … ارائه شده که این آثار برگرفته از موضوع‌های روز جهانی است که شامل موضوع‌های اجتماعی، محیط‌زیست و پرتره‌های مختلف است. نادری در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بخش نمایش‌های ویژه اشاره و بیان کرد: در این بخش قرار است آثاری به نمایش گذاشته شوند که در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی که در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ برگزار شده، حضور داشته و جوایز بین‌المللی به‌دست آورده‌اند. مدیر بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در پایان گفت: بی‌شک رقابت قابل توجهی میان آثار مستندسازان ایرانی و خارجی در بخش مسابقه وجود خواهد داشت که می‌تواند یکی از جذابیت‌های این دوره از جشنواره به شمار رود.‌‌

مکث
تحریم حقیقت درست نیست

کارگردان مستند«آت اغلان» درباره رویکرد برخی مستندسازانی که تصمیم به تحریم جشنواره سینما حقیقت گرفته‌اند، گفت: مگر ما در سال چند مستند سیاسی داریم؟ آیا شرایط کنونی باید موجب شود تا مستندهایی که درباره معلولیت و موضوعاتی از این دست ساخته شده دیده نشود؟ هر زمان در جامعه ما اتفاقی رخ داد و سالن‌های تئاتر، سینما تعطیل نشد، ما می‌توانیم بگوییم که جامعه رو به رشدی داریم ولی تا زمانی که چنین اتفاقاتی را شاهدیم راهی به جلو نداریم. هادی شریعتی درباره جشنواره سینما حقیقت گفت: به‌عنوان فیلمسازی که از نخستین دوره جشنواره «سینما حقیقت» در آن حضور داشتم و در دوره‌هایی نیز بی‌مهری دیده‌ام باید بگویم نگاهم به این رویداد مثبت است. چون آنجا برای مستندسازان بوده و خانه آنها به شمار می‌آید. حال با هر سیاستی که می‌تواند در آنجا حاکم باشد و من هم منکر آن نیستم، اما آدم خانه خود را تحریم نمی‌کند، بلکه حضور پیدا کرده و درباره مشکلات حرف می‌زند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید