• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
پنج شنبه 17 آذر 1401
کد مطلب : 179415
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/AnNkz
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی ارم سبز

نمایشگاه هوایی تهران

نمایشگاه هوایی تهران، کار خود را از سال1365 برای نمایش هواپیماهای فرسوده و قدیمی و همچنین آشنایی جوانان با پرواز و صنعت هوافضا آغاز کرد. این نمایشگاه، نخستین و تنها مرکز دائمی نمایش‌های هوایی در ایران و خاورمیانه است. این نمایشگاه در واقع یک موزه هوانوردی است که در آن هواپیماهای قدیمی به نمایش گذاشته شده‌اند. این نمایشگاه 40هکتار وسعت دارد و دارای بخش‌های متنوعی شامل محوطه هواپیما، سالن موزه تاریخ و سرگذشت هوانوردی ایران و جهان است. بیش از 42فروند هواپیما در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده‌اند که هر کدام از آنها تاریخچه طولانی و مفصلی دارند. این نمایشگاه در 4کیلومتری جاده تهران ـ کرج واقع شده و بازدید از آن برای عموم آزاد است. در این نمایشگاه، هواپیماهای تک‌موتوره، دوموتوره، سه‌موتوره، هلی‌کوپتر، پاراموتور، هواپیماهای توپولف و هلی‌کوپتر ظفر به نمایش گذاشته شده است. آشنایی با تئوری پرواز و اصول صحیح ساخت هواپیما و همچنین نمونه هواپیماهای بسیار قدیمی مانند داکوتا، قطعات انواع هواپیما، فیلم‌های مربوط به پرواز با کایت و بالون نیز از دیگر خدمات این نمایشگاه است. خود را به ایستگاه متروی ارم سبز برسانید. این ایستگاه در فاصله یک کیلومتری از نمایشگاه قرار دارد و با چند قدم پیاده‌روی می‌توانید به نمایشگاه برسید.

متروی امام خمینی

موزه صنعتی تهران
علی‌اکبر صنعتی، نقاش و مجسمه‌ساز، تنها هنرمند ایرانی است که 2موزه به نامش ثبت شده است؛ موزه صنعتی کرمان و موزه صنعتی تهران یا همان موزه هلال احمر که در میدان توپخانه تهران واقع شده است. علی‌اکبر صنعتی یکی از مجسمه‌سازان قدیمی عصر جدید ایران است که شاگرد ابوالحسن‌خان صدیقی بود. صنعتی تا پایان عمر عضو پیوسته فرهنگستان هنر ایران باقی ماند. جالب‌ترین بخش این موزه کوچک و قدیمی، پیکره گروهی از زندانیان سیاسی است که به ‌دست استاد به تصویر کشیده شده است. این پیکره بزرگ، درست در مرکز موزه قرار گرفته است. پیکره فردوسی، سعدی، مسیح مصلوب، دهخدا، کمال‌الملک، کریمخان زند، جواهر لعل نهرو، مهاتما گاندی، لویی پاستور، ملک‌الشعرای بهار، شاه‌عباس و پیکره بزرگ نادرشاه افشار در این موزه به چشم می‌خورد. موزه صنعتی را با نام‌های دیگری نیز می‌شناسند؛ موزه ۱۳آبان و موزه هلال‌احمر. این موزه پیش از انقلاب با عنوان موزه شیر و خورشید شهرت داشت؛ با قدمتی که به 100سال پیش بازمی‌گردد. بنای تاریخی هلال‌احمر امروزه میزبان آثاری پراهمیت از علی‌اکبر صنعتی است. موزه صنعتی در ضلع شمال‌غربی میدان توپخانه (میدان امام)، ابتدای خیابان فردوسی قرار دارد. برای دسترسی می‌توانید از متروی خطوط یک (کهریزک-تجریش) و دو (فرهنگسرا-صادقیه) استفاده کنید و در ایستگاه امام خمینی (خروجی خیابان فردوسی) پیاده شوید.

متروی اقدسیه

   قلعه باستانی باغ‌دره
در اطراف پایتخت هم می‌توان دیدنی‌های تاریخی زیادی را پیدا کرد و به تماشای آنها نشست که البته بخشی از آنها به‌دلیل نزدیکی تهران به شهرری و... بوده است. قلعه باستانی باغ‌دره در لواسان یکی از تفرجگاه‌های اطراف تهران است که در همه فصول طرفداران خاص خود را دارد. این قلعه در 600متری شمال منطقه ناران و در ارتفاعات منتهی‌الیه سمت جنوب‌شرقی کوه کند و در جبهه جنوب‌غربی آبشار هنزک قرار دارد. بنا‌بر‌این حین بازدید از این قلعه تاریخی می‌توانید از جاذبه‌های طبیعی منطقه ناران هم لذت ببرید. برای رسیدن به قلعه باستانی باغ‌دره می‌توانید به ایستگاه متروی اقدسیه و بلوار ارتش بروید. بعد از خروج از ایستگاه مترو به انتهای اتوبان ارتش و جاده لشگرک بروید و از آنجا سوار تاکسی‌های لواسان شوید. پیچ‌وخم‌های این جاده شما را به یکی از زیباترین دوراهی‌های اطراف تهران یعنی دوراهی فشم و لواسان می‌رساند و مسیر جاده لواسان شما را به منطقه ناران و این قلعه تاریخی می‌رساند. یادتان باشد که هوای اطراف تهران به زیر صفر رسیده و حسابی باید خودتان را بپوشانید. برای رفتن به این مکان حتماً لباس گرم بپوشید و کفش مناسب برای پیاده‌روی هم داشته باشید.

متروی پانزده‌خرداد

  خانه‌موزه چمران
در میان هیاهو و شلوغی‌های تهران و در نزدیکی بازار بزرگ، خانه‌ای در یکی از بافت‌های قدیمی این منطقه قرار دارد که محل تولد و بزرگ شدن فردی است که در تاریخ معاصر ایران از جایگاه سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردار بوده. این مکان خانه پدری شهید مصطفی چمران است که در سال1387از سوی شهرداری تهران به موزه بدل شد و در ردیف جاهای دیدنی تهران قرار گرفت. اگر جزو افرادی هستید که به بازدید از خانه افراد مشهور و آشنایی با سبک زندگی آنها علاقه ‌دارید، بازدید از خانه‌موزه شهید چمران را از دست ندهید. قدمت این خانه‌ به اواخر دوره قاجار برمی‌گردد. معماری این خانه دیدنی از داخل حیاط قابل‌مشاهده است و هر بیننده‌ای را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این خانه‌موزه 2بخش دارد و در این 2بخش می‌توانید وسایل شخصی شهیدچمران، از کودکی تا شهادت را مشاهده کنید. برای بازدید از این خانه‌موزه می‌توانید به ایستگاه متروی 15خرداد بروید. بعد از خروج از ایستگاه مترو، کمی به سمت چهارراه سیروس و خیابان ری پیاده‌روی کنید تا به محله سرپولک و کوچه کمال بشیری برسید. تابلوهای راهنمای داخل کوچه شما را به سمت خانه‌موزه شهید چمران راهنمایی می‌کنند.

متروی انقلاب

  کتاب «۱۳۰ نکته در باب کارگردانی»

شاید شما هم جزو افرادی باشید که به تازگی به حرفه کارگردانی تئاتر ورود پیدا کرده و می‌خواهید با فوت و فن‌های این حرفه بیشتر آشنا شوید، به همین دلیل ما مطالعه کتاب «۱۳۰ نکته در باب کارگردانی» را به شما توصیه می‌کنیم. «فرانک هاوزر» و «راسل رایش» در این کتاب به بیان تجربیات گرانبهای خود در این حوزه پرداخته‌اند و به شما کمک می‌کنند تا به‌عنوان یک کارگردان، بازیگران را بهتر هدایت کرده و از ترفندهای جدید و کاربردی حین کارتان بهره بگیرید. این کتاب از نخستین رویارویی با متن آغاز می‌شود و نکته‌های بسیار باارزشی را در مورد نحوه دریافت و تحلیل متن بازگو می‌کند و در ادامه به مسائل دیگری همچون نخستین روخوانی، انتخاب بازیگر، مقررات تمرین، میزانسن و عناصر به صحنه‌درآوردن و حتی خنده‌گرفتن از تماشاگران پرداخته می‌شود. به بیان بهتر، «فرانک هاوزر» و «راسل رایش» در کتاب ۱۳۰‌نکته در باب کارگردانی تلاش می‌کنند که با مطرح کردن ترفندهایی، چه کارگردانان تازه‌کار و چه باتجربه‌ها را از مشکلات احتمالی همه مراحل کارگردانی تئاتر باخبر کنند و در جهت پیشگیری از رخ‌دادن آنها و حلشان به آنان کمک کنند. اگر علاقه‌مند به تهیه کتاب ۱۳۰ نکته در باب کارگردانی هستید، می‌توانید به کتابفروشی و انتشارات «بیدگل» مراجعه کنید. این انتشاراتی در خیابان انقلاب، مقابل دانشگاه تهران واقع شده است.

متروی استاد معین

  تماشای فیلم سینمایی «ابلق» در پردیس سینمایی «معین مال»

«ابلق» فیلمی به کارگردانی «نرگس آبیار» است که در سال۱۳۹۹ ساخته شد. تهیه‌کنندگی کار بر عهده «محمدحسین قاسمی» بوده و بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فاطمه کریمیان، مهران احمدی و گیتی معینی از بازیگران این فیلم هستند. این فیلم در سی‌و‌نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به‌دست آورد. «ابلق» دومین همکاری نرگس آبیار با هوتن شکیبا و الناز شاکردوست پس از «شبی که ماه کامل شد» است. اگر از علاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های سینمایی هستید و می‌خواهید فیلم ابلق را تماشا کنید، می‌توانید به پردیس سینمایی معین مال مراجعه کنید. این پردیس سینمایی در طبقه دوم مجتمع تجاری، فرهنگی و تفریحی معین مال واقع در خیابان آزادی، ابتدای بلوار استاد معین قرار دارد و دارای 3سالن نمایش و ۲۹۰ صندلی است. پردیس سینمایی معین مال کار خود را در تاریخ ۱۰تیر ۱۴۰۰ با اکران فیلم سینمایی «دینامیت» آغاز کرد. برای دسترسی به معین‌مال می‌توانید خود را به میدان آزادی برسانید و با اتوبوس‌های تندرو (BRT) مسیر آزادی-تهرانپارس به ایستگاه استاد معین بروید. همچنین در خط 4متروی تهران می‌توانید به ایستگاه استاد معین بروید و پس از خروج از ایستگاه، در مسیر یادشده به معین‌مال برسید.

متروی شریعتی

  کتابخانه هنر ارسباران

اهل هنر با فرهنگسرای ارسباران آشنا هستند. اگر دستی در هنر دارید و اهل مطالعه‌اید، کتابخانه تخصصی هنر در فرهنگسرای ارسباران می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. این مجموعه با داشتن کتاب‌های تخصصی در حوزه معماری، موسیقی، تئاتر، سینما، عکاسی، نقاشی، خطاطی، صنایع‌دستی، مجسمه‌سازی‌، سفالگری، تاریخ و ادبیات در 2بخش فارسی و لاتین در خدمت علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر است. این کتابخانه با دارا بودن منابع معتبر رشته‌های هنری می‌تواند گزینه بسیار خوبی برای شما باشد تا بتوانید به مطالعه در این حوزه بپردازید. در کنار آن می‌توانید از امکانات و برنامه‌های فرهنگسرای ارسباران نیز بهره‌مند شوید. راه‌اندازی بانک موسیقی چند‌رسانه‌ای فرهنگسرای ارسباران از اقدامات در حال اجرای کتابخانه تخصصی هنر است که دانشجویان رشته موسیقی می‌توانند با مراجعه به این کتابخانه از امکانات این بانک اطلاعاتی بهره‌مند شوند. با توجه به رویکرد تخصصی کتابخانه هنر و محدودیت فضای سالن مطالعه، تنها اعضای این کتابخانه می‌توانند از سالن مطالعه استفاده کنند اما سایر خدمات کتابخانه برای دارندگان کارت عضویت ویژه سایر کتابخانه‌ها ارائه می‌شود. البته قفسه‌های این کتابخانه محدود به هنر نیست و در قفسه‌های دیگر کتابخانه ارسباران تهران کتاب‌های عمومی، داستان و رمان هم می‌توانید بیابید. در کتابخانه ارسباران 13300جلد کتاب فارسی و 729جلد کتاب انگلیسی موجود است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه شریعتی است.

متروی چیتگر

  موزه خودروهای تاریخی

موزه خودروهای تاریخی ایران در سال1382با مجموعه‌ای بی‌نظیر از اتومبیل‌های آنتیک، لوکس و تاریخی که متعلق به دوران پیش از انقلاب بودند، فعالیت خود را شروع کرد. مشکل اصلی این موزه ساختار سوله‌مانند آن بود که شرایط نگهداری مناسبی برای این خودروهای ارزشمند نداشت. موزه پس از مدتی برای بازسازی به‌صورت موقت تعطیل شد تا اینکه بالاخره در آبان 1400با تغییرات زیادی دوباره بازگشایی شد. ساختمان موزه شبیه به پارکینگی با خودروهای لوکس قدیمی است که در کنار هم چیده شده است. موزه خودروهای تاریخی با جمع‌آوری منحصربه‌فردترین خودروها در صنعت خودروسازی، فضایی برای نگهداری از این آثار و نمایش آنها ایجاد کرده است تا تاریخچه ورود و تغییرات خودرو در ایران را به تصویر بکشد. موزه خودروهای تاریخی شامل مدل‌های کمیابی از اتومبیل‌های مختلف از جمله پیرس آرو لیموزین آب‌طلاکاری شده، رولزرویس سیلور گوست احمدشاه قاجار، مدل نادر فانتوم 4ضدگلوله، کالسکه سلطنتی ناصرالدین‌شاه قاجار و... است. موزه خودروهای تاریخی ایران 4سالن دارد که ۶۱ خودروی تاریخی را در خود جای داده است. این 61خودرو تاریخی شامل 55خودروی سواری، 4موتورسیکلت و 2عدد کالسکه است. البته ممکن است این تعداد به‌مرور زمان و علت‌های مختلف کم یا زیاد شود. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، چیتگر است.

متروی امام‌خمینی ره

  غذاهای سیار «باب‌همایون»
خیابان «باب همایون» که وعده‌گاه دوستداران غذاهای خیابانی در محله‌ای خاطره‌انگیز از تهران قدیم به شمار می‌آید، هر روز عصر تا پاسی از شب با حضور اغذیه‌فروشان سیار و نیز دکه‌ها و غرفه‌های سیار میزبان پایتخت‌نشینان‌ها و گردشگران است. این خیابان که یک خیابان نوستالژیک در تهران قدیم محسوب می‌شود، محل عرضه خوراکی‌های خوشمزه با تنوع بی‌شمار است. این گذر گردشگری در ضلع جنوبی میدان امام‌خمینی‌ره (توپخانه) قرار دارد. عرضه غذاهایی نظیر سمبوسه داغ، کباب‌های سیخی، بلال زغالی، آش‌های مختلف و... در این خیابان که عطر دلپذیری را به‌دنبال دارند، اشتهای بسیاری از دوستداران غذاهای خیابانی را برانگیخته است. به‌طوری که کمتر کسی یافت می‌شود که به سادگی از کنار آن عبور کند و برای خرید این غذاهای خوش‌طعم وسوسه نشود. بنابراین اگر شما هم از طرفداران این دسته از غذاها هستید، به‌راحتی می‌توانید خود را به این محدوده رسانده و با خوردن خوراکی‌های خوشمزه دلی از عزا درآورید. بهترین وسیله برای رسیدن به باب‌همایون استفاده از مترو است. این خیابان در شمال ایستگاه متروی امام‌خمینی‌(ره) قرار دارد. بنابراین در این ایستگاه پیاده‌شده و قدم‌زنان خود را به راسته غذاهای خیابانی باب همایون برسانید.

متروی خیام 

   امامزاده سیدنصرالدین
امامزاده سیدنصرالدین، به روایتی از نوادگان امام محمدباقر(ع) و به روایتی دیگر، از نوادگان امام زین‌العابدین(ع) است. قدیمی‌ترین تاریخ مستند درخصوص بقعه به سال964هجری قمری بازمی‌گردد. بنای امروزی مزار سیدنصرالدین در حدود سال1271هجری شمسی و با هزینه و خواست منیرالسلطنه همسر ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده. در گذشته اطراف امامزاده گورستان بود که در طول زمان تخریب و زمین آن تبدیل به مغازه‌ها و منازل مسکونی شد و در دوره پهلوی اول، خیابان خیام از میان همین گورستان عبور کرد. بقعه این امامزاده با مساحت 500مترمربع شامل صحن و بنایی هشت ضلعی است و بالای خود بقعه گنبدی با کاشی‌کاری‌های زیبا قرار دارد. پلان هشت ضلعی از ویژگی‌های معماری قرن نهم هجری است و این بنا هم از این قاعده مستثنا نیست که البته کاشی‌کاری‌های محوطه بیرونی و درونی امامزاده از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار هستند. همچنین داخل امامزاده با آیینه‌کاری و کاشی‌کاری‌های بسیار زیبایی تزئین شده که کاشی‌های نقش‌برجسته داخل محوطه ضریح به رنگ سیاه، سفید و آبی است. بنای امامزاده سیدنصرالدین در سال‌۱۳۷۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و وظیفه حفظ و نگهداری آن به سازمان میراث فرهنگی سپرده شد. برای تماشا و زیارت از این مکان مذهبی- تاریخی، باید خودتان را به ایستگاه متروی خیام برسانید و به راحتی به سمت این بنا راهی شوید.

متروی دروازه دولت 

   موزه فولادوند
خانه فولادوند در اواسط دهه‌های‌20و 30 ساخته شد و مدتی پس از آن، غلامرضا فولادوند که در آن زمان قاضی بلندپایه دادگستری و نماینده مجلس شورای ملی ایران بود، به همراه خانواده‌اش تا چند سال پس از انقلاب در آن ساکن شدند. پس از آنها، خانه مدت‌ها خالی مانده بود و فضای آن در حال تخریب بود. بعدها این خانه چشم برخی از اهالی سینما را گرفت و برای 2سریال تلویزیونی «یه تیکه زمین» و «روزهای انقلاب» تبدیل به لوکیشن شد. این خانه 800متری در کنج محله‌ای اعیان‌نشین و نزدیک به کنسولگری مصر که امروز نامش کوچه فولادوند است، قرار داشت؛ از آن سبک خانه‌های دوطبقه و آجرچین، با حیاطی در جلو و خانه‌ای در انتها و ایوانی برای طبقه بالا که به منظره حیاط مشرف بود. نمای این خانه مانند خانه‌های معمول نبود، به‌طوری که ورودی ساختمان شبیه نیم‌دایره است و پلکانی هم که به سمت طبقه بالا می‌رود، به همین سبک بنا شده است. این خانه سال‌های زیادی متروکه مانده بود تا اینکه به‌دنبال تأسیس موزه مکتب کمال‌الملک در نقاشی کلاسیک ایران، اهالی هنر تصمیم به تأسیس موزه‌ای دیگر در باب هنر و این بار خوشنویسی گرفتند. در سال1395سازمان زیباسازی شهرداری تهران خانه متروکه و رهاشده را خریداری کرد تا موزه خوشنویسی در آن راه‌اندازی شود. هم‌اکنون این خانه در اطراف پیچ شمیران و کوچه فولادوند قرار دارد و سریع‌ترین راه دسترسی به آن، ایستگاه متروی دروازه دولت است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید