• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 16 آذر 1401
کد مطلب : 179383
+
-

فلسطین، غایب حاضر جام جهانی

فلسطین، غایب حاضر جام جهانی

جام جهانی قطر، شاهد حضور 32تیم از 5 قاره دنیا بود؛ معتبرترین آوردگاه جهانی فوتبال؛ محلی است تا کشورهای شرکت‌کننده با افتخار پرچم‌شان را به اهتزاز درآورند اما پرچمی که بیشترین توجه را به خود جلب کرد و با مناسبت و بی‌مناسبت، در ورزشگاه‌ها و خارج از آن، مورد توجه قرار گرفت و بالا رفت، از آنِ کشوری بود که اصلا در این رقابت‌ها شرکت نکرده بود؛ فلسطین.
برگزاری جام ‌جهانی در یک کشور عربی، فرصتی بی‌نظیر برای عرب‌های آسیا و آفریقا بود تا به فلسطین بپردازند و پرچمش را بالا ببرند. اوضاع، چنان پیش رفته که حتی غیرعرب‌ها هم به فلسطین می‌پردازند. هواداران عرب از کشورهایی مثل قطر و عربستان و تونس و مراکش، همچون هواداران فلسطینی، پرچم این کشور را به‌دست گرفته‌اند و در هر مناسبتی، به فلسطین پرداخته‌اند. در این میان، تونسی‌ها و مراکشی‌ها در زمین رابطه خاصی با فلسطین داشته‌اند. 
بعد از صعود مراکش از مرحله گروهی به‌عنوان تیم صدرنشین گروه، بازیکنان این تیم در جشن صعود با هواداران حاضر در استادیوم شرکت کردند و یکی از آنها، پرچم فلسطین را به نشانه حمایت از مردم فلسطین در دست گرفت. این اقدام او، با استقبال هواداران مواجه شد. مراکش‌های زیادی در این جام‌جهانی، علاوه بر پرچم خودشان، پرچم فلسطین را هم در دست گرفته‌اند. در جریان پیروزی تاریخی یک بر صفر تونس برابر فرانسه هم یک تماشاگر، به داخل زمین پرید و با پرچم فلسطین، در زمین می‌دوید. وقتی که مأموران امنیتی می‌خواستند او را بیرون ببرند، یک بازیکن تونس از آنها خواست که زیاد به این تماشاگر سخت نگیرند.
فلسطین مسئله‌ای است که حتی مقامات رسمی قطری هم به آن پرداخته‌اند. در جریان بازی ژاپن با آلمان، برخی از مهمانان ویژه قطری در جایگاه مخصوص، بازوبندی را که نقش پرچم فلسطین روی آن بود بسته بودند. به‌صورت کلی، قطری‌ها چندان درباره نشانه‌های سیاسی مربوط به فلسطین در این جام جهانی سختگیری نکرده‌اند. درحالی‌که مقامات امنیتی و پلیس در ورزشگاه‌ها، به‌شدت با وارد کردن هرگونه نشانه سیاسی به داخل استادیوم‌ها مقابله می‌کردند، هواداران به راحتی می‌توانستند پرچم‌ها و نشان‌های فلسطین را - ازجمله تی‌شرت‌‌هایی که روی آنها نوشته است فلسطین را آزاد کنید- به داخل ببرند.
این درحالی است که قطر، در اقدامی تاریخی اجازه داده بود که برای نخستین بار، پروازهای مستقیم از تل‌آویو به دوحه بیاید تا هواداران سرزمین های اشغالی‌ را به محل برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی برساند. خبرنگاران رژیم صهیونیستی هم آزادانه در دوحه جام‌جهانی را پوشش می‌دهند. اما همین موضوع هم به روش جدیدی برای حمله به رژیم صهیونیستی به‌خاطر اشغال فلسطین تبدیل شده است. هواداران عرب، هر وقت که متوجه می‌شوند خبرنگاران این رژیم در حال تهیه گزارش، به‌خصوص گزارش زنده تلویزیونی هستند، جلوی دوربین می‌روند و فریاد می‌زنند: «فلسطین را آزاد کنید».
و البته این فقط اعراب نیستند که از این فرصت استفاده می‌کنند؛ ویدئوی یک هوادار انگلیسی که در پایان گفت‌وگویش با یک خبرنگار اسرائیلی، فریاد می‌زند «فلسطین را آزاد کنید»، حسابی بین کاربران ‌ فضای مجازی محبوب شده و بازتاب زیادی داشته است.
از سوی دیگر، هواداران فلسطینی هم گفته‌اند که حسابی از اینکه می‌توانند در کنار دیگر اعراب از تیم‌های ملی کشورهای مسلمان و عرب حمایت کنند خوشحال هستند و از این میزان توجه دیگر مسلمانان به فلسطین، احساس شعف می‌کنند.
اتفاقی که در دوحه افتاده، فلسطینی‌ها را امیدوار کرده است که در رویدادهای ورزشی بین‌المللی در آینده هم، مسئله فلسطین به این شکل مورد توجه قرار بگیرد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید