• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179269
+
-

نیمه شمالی زمستانی شد راه‌ها باز است

آب و هوا
نیمه شمالی زمستانی شد راه‌ها باز است

بارش باران و برف در کشور ادامه دارد و آخرین روزهای پاییزی در بسیاری از استان‌ها رنگ زمستانی به‌خود گرفته است. به گزارش همشهری، روز گذشته (دوشنبه 13آذر) غرب سواحل خزر، ارتفاعات البرز، برخی مناطق شمال غرب و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی شاهد بارش باران، برف و وزش باد بودند و از سوی دیگر، با فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور در برخی مناطق خوزستان، شمال بوشهر، شمال و غرب فارس، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت اتفاق افتاد.

جاده‌های پر ترافیک 
بارش برف و باران علاوه بر ایجاد ترافیک‌های درون شهری در برخی کلانشهرها چون تهران، در محورهای برون‌شهری هم مشکلاتی ایجاد کرد. بنابر اعلام مرکز مدیریت راه‌های کشور، وضعیت ترافیکی مسیرهای منتهی به تهران در روز دوشنبه سنگین بود و همچنین جاده چالوس، هراز، فیروزکوه، آزادراه تهران - شمال و آزادراه قزوین - رشت در مسیر رفت و برگشت شاهد بارش برف و باران بودند.
در همین روز، بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، مرکزی، اصفهان، قم، تهران و مازندران نیز شروع شد و در برخی از محورهای استان‌های گیلان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس و کرمان نیز بارش باران گزارش شد.
این بارش برف و باران منجر به بروز ترافیک سنگین در آزادراه کرج - قزوین محدوده کمال‌شهر و ترافیک سنگین در آزادراه قزوین- کرج حدفاصل «استاندارد» تا «پل فردیس»، ترافیک در آزادراه کرج - تهران حدفاصل «گرمدره» تا «وردآورد» و همچنین در آزادراه ساوه- تهران محدوده عوارضی اول و محور شهریار - تهران حدفاصل شهریار تا شهرقدس شد.

تصادف زنجیره‌ای در خراسان‌رضوی
لغزندگی جاده‌های برفی و بارانی علاوه بر ترافیک موجب بروز مشکلاتی هم شد به‌طوری که در استان خراسان رضوی شاهد تصادف زنجیره‌ای بودیم.
مسئول روابط‌عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه 5تصادف زنجیره‌ای که به‌صورت جداگانه در نخستین روز برفی در جاده‌های شهرستان مشهد رخ داده است، از یک فوت و ۱۳ مصدوم این تصادف‌ها خبر می‌دهد.
به‌گفته محمد علیشاهی، نخستین حادثه ساعت ۱۵:۰۹ ظهر یکشنبه در جاده نیشابور به مشهد و روبه‌روی شهرک صنعتی بینالود، ۲حادثه دیگر ساعت ۲۰:۰۵ یکشنبه در مشهد روی پل امام حسین(ع) از سمت خیابان عبادی و در مسیر روبه‌روی همین پل، حادثه دیگر ساعت ۲۰:۴۵ یکشنبه در جاده مشهد به گلبهار و تصادف دیگر ساعت ۲۲:۰۵ یکشنبه در کیلومتر 5 جاده مشهد به چناران رخ داد.

برف و کولاک در چالدران
در استان آذربایجان غربی هم اوضاع راه‌ها چندان مناسب نبود به‌طوری که طی روز گذشته 292نفر در جاده‌های شهرستان چالدران این استان گرفتار برف و کولاک شدند.
 فرماندار چالدران با بیان اینکه به 90خودروی گرفتار در برف امدادرسانی شده است، می‌گوید: امدادگران به ۲ سرنشین یک دستگاه وانت که در جاده واژگون شده بود نیز کمک کرده و آنان را نجات دادند.
محمدرضا عبدالله‌نژاد می‌افزاید: در کنار رفع مشکل خودروهای عبوری، با تلاش 3‌ساعته فوریت‌های پزشکی و جمعیت هلال احمر، یک مادر باردار نیز نجات و به بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان انتقال یافت.
 سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان هم با بیان اینکه ۱۲۴ کیلومتر از راه‌های استان طی 3 روز گذشته برف‌روبی شده‌ است، می‌گوید: حجم برف‌روبی در این راه‌ها ۱۳۱ هزار و ۷۳۰ مترمکعب گزارش شده‌است.
غلامعلی نیک‌فهم با اشاره به بارش برف از شامگاه دوازدهم آبان و ادامه آن تا یکشنبه شب می‌افزاید: بارش برف در ارتفاعات گیلان قطع شده‌ اما بارندگی‌ها در بسیاری از نقاط ادامه دارد.
به‌گفته سرپرست راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان بیشترین بارش برف طی این مدت با ۳۰ سانتی متر مربوط به خصیل دشت شهرستان املش بوده است.
نیروهای راهداری در جاده‌های برفی و بارانی در حالت آماده‌باش قرار دارند و به مسافران و خودروهای گرفتار خدمات می‌دهند.

برف و باران ادامه دارد
پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی از تشدید فعالیت سامانه بارشی از امروز (سه‌شنبه 15آذر) تا روز چهارشنبه حاکی است که موجب گسترش بارش باران و برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف و در نقاط مستعد تگرگ می‌شود.
براساس این پیش‌بینی‌ها، امروز در کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، جنوب چهارمحال و بختیاری، جنوب اصفهان، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب و شرق خوزستان بارش باران شدید پیش‌بینی شده است. روز چهارشنبه نیز در بوشهر، نیمه شمالی و غربی فارس، جنوب کهگیلویه و بویراحمد همین شرایط آب و هوایی را خواهیم داشت.
 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید