• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179268
+
-

دانش‌بنیان‌های اصفهان به دنبال حل بحران آب

قدیمی‌ترین مجموعه شرکت‌های‌ دانش‌بنیان و پارک‌های علمی فناوری کشور در اصفهان، حل بحران آب استان را در اولویت قرار داده‌است

گزارش
دانش‌بنیان‌های اصفهان به دنبال حل بحران آب

بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان، نویدبخش بومی‌سازی دانش در کشور است. گواه این ادعا هم فعالیت‌ اثربخش شرکت‌های دانش‌بنیان در استان‌های مختلف ازجمله اصفهان، البرز، قزوین و یزد است. در این میان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، با عمری بیش از 2دهه، قدیمی‌ترین یا به‌عبارتی نخستین شهرک علمی تحقیقاتی کشور است که 620شرکت دانش‌بنیان و فناور را در خود جای داده‌ و 2پارک علمی فناوری، 8مرکز رشد فناوری، 3مرکز نوآوری و شکوفایی و 4مرکز علمی و تفریحی کودکان و نوجوانان را زیر مجموعه دارد. 
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در رقابت بین پارک‌های علمی فناوری کشور حائز ۲رتبه برتر در زمینه‌های «طرح دستیار فناوری» و «برگزاری تور فناوری» شد. این شهرک در آخرین دستاورد خود با تشکیل «میز توسعه شرق اصفهان» قصد دارد برای دغدغه اصلی استان که بحران آب است، راه نجاتی پیدا کند.
در این گزارش معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و معاون امور اقتصادی استاندار درباره توسعه‌ پایدار استان به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گویند.

پل ارتباطی صنایع و فعالیت‌های علمی
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با وسعت ۵۲۰ هکتار در کوهپایه ارتفاعات محمودآباد در شمال غربی اصفهان و در مجاورت دانشگاه صنعتی اصفهان شکل گرفته ‌است. جایی که به لحاظ دسترسی در ارتباط ویژه‌ای با محورهای صنعتی -شهری، صنایع بزرگ و اصلی و مؤسسات آموزشی و پژوهشی قرار دارد. این موقعیت امکان برقراری ارتباطات علمی تحقیقاتی و تامین نیازهای متقابل را بین شهرک علمی و تحقیقاتی، صنایع و مؤسسات آموزشی فراهم آورده است.
معاون توسعه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان سابقه شکل‌گیری شهرک را به دهه70 می‌داند و به همشهری می‌گوید: طرح جامع شهرک، مجموعه‌ای از مراکز رشد فناوری، پارک‌های علم و فناوری، پلاک‌های قابل واگذاری به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، فضاهای سبز و فضاهای سکونت شهری است که برای اسکان و استقرار طبقه خلاق و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، مطابق با استانداردهای جهانی طراحی شد.  شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور و یکی از زیرمجموعه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، فعالیت اجرایی خود را از سال۱۳۸۰ به‌طور جدی با راه‌اندازی نخستین مرکز رشد آغاز کرد.
احسان یزدیان ادامه می‌دهد: هم‌اکنون 620شرکت دانش‌بنیان و 2پارک‌ علم و فناوری ابوریحان و شیخ بهایی در شهرک مستقر هستند و در حوزه‌های تخصصی فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی، فناوری اطلاعات و ارتباطات یا ICT، آب، خلاقیت و نوآوری، محیط‌زیست، امنیت غذایی و مهندسی پزشکی فعالیت می‌کنند.
8400نفر در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مشغول کارند که به‌گفته یزدیان 500نفر تحصیلات دکترا دارند و 2هزار نفر فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد هستند.
یزدیان درباره فعالیت‌های شهرک در حوزه بین‌المللی می‌گوید: نخستین مرکز رشد فناوری کشور در این شهرک پا گرفت و دفتر منطقه‌ای یونسکو در حوزه علم و فناوری با عنوان «آیریس» اینجا فعالیت می‌کند. در حوزه گسترش پارک‌های علم و فناوری در کشورهای مختلف دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌کنیم و میزبان کنفراس بین‌المللی نیز بوده‌ایم. هفته گذشته در رقابت بین پارک‌های علمی فناوری کشور، شهرک علمی صنعتی اصفهان نه‌تنها رتبه برتر را کسب کرد، بلکه 2 چهره شاخص و تأثیرگذار در توسعه فناوری و نوآوری از اصفهان معرفی شدند؛ حمید مهدوی، رئیس پارک علم و فناوری شیخ بهایی و حسین‌حدیدی، مدیر نوآوری، امور فناوری و کارآفرینی دانشگاه اصفهان.

دانش در خدمت توسعه‌پایدار 
حال این سؤال مطرح می‌شود که شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان کدام چالش استان اصفهان را حل کرده و به کدام هدف جامه عمل پوشانده ‌است.
معاون توسعه فناوری شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان در پاسخ به این پرسش می‌گوید: خروجی و دستاورد اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان، برای توسعه‌پایدار استان اصفهان و رفع دغدغه‌ها و کمبودهاست؛ به‌عنوان مثال در حوزه صنایع فولادی برای بهینه‌سازی فرایند تولید و دستیابی به تکنولوژی جدید با صنایع استان همکاری می‌کنیم. سال گذشته، شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان بیش از 13هزار میلیارد تومان در صنایع مختلف و حوزه محیط‌زیست گردش مالی داشتند.
یزدیان از 1500محصول دانش‌بنیان به‌عنوان دستاورد شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: در حوزه فناوری‌های مبتنی بر لیزر شامل انواع برش‌های لیزری و جوش لیزری و همچنین هوش مصنوعی، افزایش ظرفیت تولید فولاد در فولاد مبارکه رقم خورده ‌است. علاوه بر این در حوزه‌ تجهیزات پزشکی دستگاه‌های تصویربرداری خاص تولید شده ‌است.
یزدیان اما راه‌اندازی میز توسعه شرق اصفهان را جدیدترین فعالیت شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان می‌داند که دغدغه محیط‌زیستی دارد. او می‌گوید: با وجود اینکه در حوزه محیط‌زیست تا به حال پروژه‌های احیای خاک و احیای آب در ایران، دبی و کره‌جنوبی انجام شده، اما برای توسعه‌پایدار اصفهان، مهم‌ترین مسئله بحران آب در شرق استان است و با برپایی جلسات و دعوت از فعالان محیط‌زیست سعی داریم کاری برای رفع این معضل انجام دهیم.

تلاش برای عبور از بحران آب 
معاون امور اقتصادی استاندار اصفهان تعامل استانداری با شهرک علمی تحقیقاتی را رابطه‌ای تنگاتنگ می‌داند و به همشهری می‌گوید: قرارگاه اقتصاد دانش‌بنیان به ریاست استاندار اصفهان تشکیل شده و 4کمیته فعال آن وظیفه دارند موانع شرکت‌های دانش‌بنیان را برای انجام تحقیقات و رسیدن به اهداف‌شان رفع کنند.
امیر نقش، با اشاره به اینکه 10درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور در استان اصفهان قرار دارد، ادامه می‌دهد: اصفهان بعد از پردیس تهران، دومین استان در فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان است و چالش‌های کلان مثل بحران آب در سطح کلان و نه فقط استان پیگیری می‌شود.
به‌گفته امیر نقش، حفاظت از خاک و تثبیت شن‌های روان به روش مالچ‌پاشی (مالچ غیرنفتی)، یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان است که به‌ عنوان یک پروژه ملی‌مطرح شده ‌است. 
معاون امور اقتصادی استاندار اصفهان درباره دیگر دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان که در سطح ملی نمود داشته ‌است، بیشتر توضیح می‌دهد و می‌گوید: تولید بذر هیبریدی از طریق گرده‌افشانی مصنوعی برای محصولات استراتژیک و ساخت‌ دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن برای پزشکی هسته‌ای به تجاری‌سازی‌ رسیده است. این نکته را هم بگویم که ساخت کانتینرهای ایکس‌ری برای جلوگیری از قاچاق کالا در مبادی ورودی کشور یکی از توصیه‌های رهبری بوده که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده ‌است.
آب و بهینه‌سازی‌ مصرف آب از دیدگاه او اولویت استان و شرکت‌های دانش‌بنیان است و بعد از آن آلودگی‌ هوا.
نقش می‌گوید: سال گذشته تهران 60روز هوای پاک داشت، ولی اصفهان 3روز و از شرکت‌های دانش‌بنیان خواسته‌ایم علاوه بر بحران آب، روی آلودگی‌ هوا هم سرمایه‌گذاری کنند.
اصفهان به‌عنوان استان پیشرو در راه‌اندازی مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری که نخستین زمینه‌های رسمی شکل‌گیری شرکت‌های دانش بنیان را به‌وجود آورده، حدود ۱۰ درصد از واحدهای فناور و دانش‌‌بنیان کشور را در خود دارد و دومین استان کشور بعد از پایتخت، در این زمینه است. شرکت‌های دانش‌بنیان اصفهان اولویت‌هایی ازجمله رفع بحران آب و آلودگی هوا دارند.

مکث
پایه‌گذار پارک‌های فناوری کشور  

شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان نقش مهمی در رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایفا می‌کنند؛ به‌گونه‌ای که از آنها به‌عنوان موتور محرکه اقتصاد کشور یاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین شیوه‌ها برای تحقق این امر ایجاد مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است تا از طریق ارائه مشاوره، در اختیار قرار دادن فضای اداری و کارگاهی، ارائه کمک‌های مالی و به‌طور کلی حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان به رشد و توسعه این شرکت‌ها کمک شود. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به‌عنوان نخستین سازمان مؤسس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور با هدف حمایت از ایجاد و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید ثروت از علم راه‌اندازی شده است. شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، فعالیت اجرایی خود را با هدف حمایت و هدایت شرکت‌های کوچک و نوپای دانش‌بنیانی که ایده‌های نوآورانه و فناورانه داشته و امکانات لازم جهت عملیاتی کردن آن را ندارند، آغاز کرد و برای توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و تبدیل علم به ثروت در کشور ایفای نقش می‌کند.

 سازوکار شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان


 

این خبر را به اشتراک بگذارید