• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179207
+
-

احداث 3روگذر و 4تونل حیات‌وحش در قزوین

3روگذر و 4تونل در منطقه شکارممنوع و حفاظت شده الموت استان قزوین احداث شده است. به گزارش همشهری، عبور جاده از منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده الموت، با پیگیری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین قطعا اقدامی امیدبخش و رو به جلو برای کمک به کاهش اثرات این جاده بر حیات‌وحش منطقه است. تلاش‌هایی که برای نخستین بار در کشور به سرانجام رسیده و حقی برای صاحبان طبیعت در نظر گرفته شده است.
منطقه شکارممنوع و حفاظت شده الموت با وسعتی بالغ بر 205هزار هکتار از جمله زیستگاه‌های ارزشمند حیات‌وحش در استان قزوین است که در مسیر احداث جاده قزوین- الموت- تنکابن به طول 164کیلومتر قرار گرفته است. اگرچه تنها حدود 50کیلومتر از جاده مذکور از این منطقه عبور می‌کند، ولی اثر تخریبی احداث جاده در زمان احداث و جدی‌تر از آن مشکل تقطیع زیستگاه و محدود کردن تردد حیات‌وحش به‌صورت دائم جدی‌تر از آن است که بتوان از آن چشم‌پوشی کرد. غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش در این‌باره گفت: هرچند در کشورهای درحال توسعه از این دست تخریب‌ها امری معمول است که تلاش‌های محیط‌زیستی‌ها برای کنترل آنها معمولا راه به جایی نمی‌برد. ولی این بار موضوع کمی متفاوت است؛ احداث گذرگاه‌های حیات‌وحش در جاده قزوین – تنکابن در قالب 3روگذر و 4تونل در مسیر حدود 50کیلومتری عبور این جاده از منطقه شکار ممنوع و حفاظت شده الموت، با پیگیری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان قزوین قطعا اقدامی امیدبخش و روبه جلو برای کمک به کاهش اثرات این جاده بر حیات‌وحش منطقه است؛ تلاش‌هایی که برای نخستین بار در کشور به سرانجام رسیده و حقی برای صاحبان طبیعت درنظر گرفته شده است. جالب است بدانید عرض روگذرهای احداث شده به‌طور معمول در جهان بین 200-30متر است؛ بنابراین احداث این روگذرها به عرض حدود 150متر می‌تواند الگوی مناسبی بوده و موفقیت لازم را در کمک به کاهش اثرات تقطیع زیستگاه و جابه‌جایی حیات‌وحش کسب کند.
گذرگاه‌های حیات‌وحش سازه‌هایی همچون لوله‌های آب گذر، پل‌های آب گذر و پل‌های زیرگذر و روگذر هستند که حیوانات از آنها برای عبور از مقطع عرضی جاده‌ها استفاده می‌کنند. در گذشته کاربرد اولیه این سازه‌ها تسهیل در جریان آب بوده است، اما امروزه با اصلاح ساختار و مکان‌یابی مناسب می‌توان از این سازه‌ها برای عبور و مرور حیات‌وحش سود برد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید