• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179187
+
-

مجازات شهادت دروغ

یکی از قوانین دادگاه‌های مدنی کشور در رابطه با دعواهای حقوقی، اثبات درستی حق مدعیان از طریق دلایل محکم است. یکی از این دلایل شهادت و قسم دروغ است. زمانی که در قانون مجازات اسلامی برای اثبات یک جرم فردی به شهادت دروغ متوسل شود، شامل مجازات و حتی قصاص نیز می‌شود و اگر یک نفر اقدام به شهادت دروغ کند که در نتیجه آن دادگاه براساس شهادت وی، رأی صادر کند، در واقع فرد مرتکب جرم شده است و طبق قانون مجازات اسلامی، چنین افرادی، در شرایطی خاص بازخواست خواهند شد. شهادت دروغ زمانی جرم است که در دادگاه صورت بگیرد. مثلا، شهادت دروغ در مراجع انتظامی و کلانتری‌ها، جرم تلقی نمی‌شود. چون خارج از دادگاه است. همچنین طبق ماده ۶۵۰ قانون مجازت اسلامی، اگر ادای شهادت در پیش قاضی یا مقامات دادگاه صورت گیرد شامل مجازات خواهد شد. شهادت دروغ زمانی ثابت می‌شود و جرم است که نزد مقامات رسمی دادگاه ثابت شود و آنها شهادت دروغ را تأیید کنند.
  مطابق ماده ۶۵۰، هر کس در دادگاه نزد مقامات رسمی به دروغ شهادت بدهد، به سه ماه و یک روز تا دو سال حبس و یا به یک میلیون و پانصد هزار تا دوازده میلیون ریال پرداخت جزای نقدی محکوم خواهد شد.
 اگر شهادت دروغ باعث شود برای یک فرد مجازاتی مانند دیه، حدود یا قصاص تعیین شود، برای کسی که شهادت دروغ داده نیز همان مجازات اعمال خواهد شد.
 براساس ماده ۲۵۹ قانون مدنی کشور، اگر شخصی به‌خاطر شهادت کذب یک نفر یا قصد و غرض شخصی دیگر بازداشت شده باشد، دولت موظف است در قبال وی جبران خسارت کند.  مطابق ماده ۶۴۹، هرکسی که در دعوای حقوقی یا جزایی شهادت دروغ یاد کند، به شش ماه تا دو سال حبس محکوم خواهد شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید