• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179186
+
-

با بدغذایی کودکان چه کنیم؟

بدغذایی یکی از دردسرهایی است که برخی والدین با آن مواجهند.کودکشان با انواع بهانه‌ها تلاش می‌کند غذا نخورد و رغبتی برای این کار نشان نمی‌دهد. روانشناسان تأکید می‌کنند این والدین باید از زور و اجبار خودداری کنند همچنین به آنها توصیه می‌شود قاشق به‌دست دنبال فرزند بدغذایشان در خانه راه نیفتند چرا که کودکشان به این نوع از توجه عادت کرده و عادت غذایی‌اش هم اصلاح نخواهد شد. راهکارهایی برای حل این مشکل وجود دارد که با کمک آنها می‌توان از بد غذا شدن کودکان نیز پیشگیری کرد. در ادامه به این موارد اشاره شده است.
 کمک گرفتن از کودک برای پخت و تزئین غذا: این راهکار با توجه به سن و توانایی کودک قابل اجراست. اگر او در آماده‌سازی‌ غذا شریک باشد به‌طور حتم از دستپخت خودش نیز خورده و لذت خواهد برد. در این شرایط اجازه دهید فرزندتان کاری که از عهده‌اش برمی‌آید را خودش انجام دهد و غذا را هم با سلیقه خودش تزئین کند. مدام به او نگویید تو نمی‌توانی، به‌خودت آسیب می‌زنی و... . قبل از آغاز کار، ‌محدودیت‌های استفاده از ابزار تیز و برنده آشپزخانه و اجاق گاز را به او تذکر دهید و در تمام مراحل و اتمام کار، ‌او را تشویق کنید. می‌توانید در برنامه غذایی، برای طبخ غذاهای مورد علاقه کودک هم جای ویژه‌ای درنظر بگیرید.
 ترغیب کردن آنها به غذا با شعر و قصه: مادران خوش‌ذوق گاهی اوقات بعد از آماده کردن میز یا سفره غذا با شعرها یا قصه‌ها فرزندان خود را برای حضور بر سر غذا دعوت می‌کنند.این کار، کودکان را سر نشاط می‌آورد. می‌توان با همراهی بچه‌ها شعرهای ویژه مواد غذایی، برای مواد به‌کار رفته در غذای سفره را خواند و از خوردن آنها لذت برد. البته یادتان باشد اگر کودکتان یک یا دو نوع از مواد غذایی یا سبزیجات وحبوبات به‌کار رفته در آن را دوست ندارد، متوسل به زور و اجبار نشوید؛ او مجاز به انتخاب است و حق دارد سلیقه‌اش با والدین، ‌یکسان نباشد. البته لازم است مواد غذایی سالم و بدون ضرر در دسترس‌اش قرار گیرد.
 تهیه بشقاب و قاشق جداگانه برای کودک: بچه‌ها استقلال را دوست دارند.همین‌که ببینند بر سر میز یا سفره جای مشخصی برای نشستن و صرف غذا دارند یا ظروف معین و متمایزی با دیگران، سر ذوق آمده، ‌از احترام به هویت و شخصیت‌شان احساس رضایت کرده و با نشاط‌تر خواهند شد. اگر فرزندتان هم کمی بدغذاست یا به سختی بر سر میز حاضر می‌شود بازهم برایش ظروف آماده کرده و کنار دیگر بشقاب‌ها قرار دهید. تهیه ظروف مخصوص کودکان نیز راه مناسب دیگری برای ترغیب آنها به خوردن غذاست. این ظروف را ترجیحا با انتخاب خودش خریداری کنید.
 دعوا نکردن بچه‌ها به‌خاطر کثیف شدن لباس‌ها: آرام باشید، طبیعی است که کودکان هر قدر کم سن و سال‌تر باشند، موقع صرف غذا ریخت و پاش بیشتری دارند. آنها تازه در حال یاد گرفتن هستند پس به جای ایراد گرفتن باید به آنها آموزش داد. اگر بکن نکن‌های مدام  هنگام غذا خوردن نثار کودک کنید، ‌او از غذاخوردن فاصله خواهد گرفت. برای پیشگیری از کثیف شدن لباس و اطراف کودک، از پیش‌بند و پارچه پهن شده‌ای با ابعاد مناسب استفاده کنید که هم لباس تمیز بماند هم فرش و محیط اطراف.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید