• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 15 آذر 1401
کد مطلب : 179185
+
-

زنی باردار در آستانه فصلی سرد

از قدیم می‌گفتند خانم‌های باردار دو نفسه هستند و نسبت به دیگران بیشتر احساس گرما می‌کنند. بنابراین افرادی که در فصول سرد سال بارداری را تجربه می‌کنند احتمالا احساس بهتری خواهند داشت. اما در پاییز و زمستان که هوا گرفته است و زود تاریک می‌شود احتمال افسرده شدن هم بیشتر می‌شود.
  بسیاری از خانم‌های باردار از ترس سرماخوردگی و آسیب به جنین به‌خصوص با محدودیت‌هایی که برای مصرف دارو در دوران بارداری دارند، ترجیح می‌دهند روزهای سرد را در خانه سپری کنند. اما بهتر است برای روحیه خودتان هم که شده همیشه در خانه نمانید و هرازگاهی برای استفاده از هوای تازه از خانه بیرون بروید. البته به شرط آنکه هوا آلوده نباشد.
  درست است که در هوای سرد، ماندن در رختخواب گرم بسیار لذتبخش است اما بی‌تحرکی و استراحت بیش از حد در رختخواب می‌تواند باعث ایجاد مشکلات انعقادی و آمبولی در عروق خونی شود.
  از سونا و حمام‌های داغ با وجود وسوسه‌انگیز بودن درفصول سرد، اجتناب کنید. ممکن است شما احساس سرما کنید اما درون رحم شما به‌شدت گرم است و درصورت استفاده از سونا وگرم شدن بیش از حد بدنتان ممکن است به جنین آسیب وارد شود.
  از آنجاکه خانم‌ها در ماه‌های آخر بارداری بیشتر احساس گرما می‌کنند، ممکن است برای خوابیدن ترجیح دهند هوای اتاق کمی خنک باشد. اما توجه داشته باشید بعد از خوابیدن، دمای بدن کمی افت می‌کند و هوای خنک می‌تواند باعث سرماخوردگی و به‌دنبال آن بیماری‌های عفونی دیگری شود.
  از واکسن آنفلوآنزا در آستانه پاییز غافل نشوید؛ به‌خصوص اگر در سه‌ماهه دوم یا سوم بارداری هستید. البته قبلش حتما با پزشکتان مشورت کنید.
  نوشیدن یک لیوان شکلات داغ یا انواع دمنوش‌های مجاز دوره بارداری می‌تواند هم دمای بدنتان را تنظیم کند و هم کمی به شما آرامش دهد. آبمیوه‌ها و میوه‌های مخصوص فصل سرما را هم دررژیم غذایی‌تان بگنجانید. آب گریپ‌فروت، آب پرتقال، آبلیمو و نارنگی بهترین مکمل‌های غذایی برای یک خانم باردارند.
  پوشیدن لباس‌های سنگین زمستانی هم باعث تحرک کمترشما می‌شود و هم ممکن است افزوده شدن وزن آن به اضافه وزن شما، باعث کمر دردتان شود. به جای پوشیدن یک لباس سنگین و خیلی گرم چند لایه لباس نسبتا گرم بپوشید تا هر وقت لازم شد حجم لباس‌هایتان را کم یا زیاد کنید.
  هوای ابری و دلگیر پاییز و زمستان به همراه تغییرات هورمونی و استرس‌های دوران بارداری ممکن است باعث افسردگی مادران باردار شود. سعی کنید چیدمان خانه راطوری طراحی کنید که نور مناسبی داشته باشد و اگر پنجره نورگیر ندارید، از نورهای مصنوعی استفاده کنید. سعی کنید در روزهای آفتابی کمی در بیرون از خانه قدم بزنید.
  دمای خانه را درحد مناسب نگهدارید. بهترین دما برای مادران بارداربین۱۹ تا ۲۱درجه سانتی‌گراد است. بهتر است در فصول سرد از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید. محیط خانه را با دستگاه بخور یا حتی یک کتری آبجوش ساده مرطوب نگهدارید.
  از ارتباط با افراد مبتلا به سرماخوردگی یا دیگر بیماری‌های ویروسی اجتناب کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید