• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179115
+
-

همراه بی‌خانمان‌ها تا گرم‌خانه

گشت‌های ویژه فوریت‌های اجتماعی شهرداری تهران با افزایش دوبرابری خودروها نسبت به سال گذشته تحت عنوان «حامی شهر» برای انتقال بی‌سرپناه‌های شهر به گرم‌خانه‌ها آغاز شد

گزارش
همراه بی‌خانمان‌ها تا گرم‌خانه

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

فصل پاییز به آخرین روزهای نزدیک می‌شود و کاهش یکباره 8درجه‌ای دمای پایتخت سبب شد تا سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برای  خدمت‌رسانی مطلوب به بی‌خانمان‌ها اجرای طرح «حامی شهر» را عملیاتی کند. طرحی که در آن قرار است بی‌خانمان‌ها از طریق خودروهای گشت فوریت‌های اجتماعی جمع‌آوری و در گرمخانه اسکان داده شوند. دیروز با وجود بارش شدید آیین افتتاح طرح حامی شهر ویژه راه‌اندازی گشت فوریت‌های اجتماعی شهرداری با حضور محمدامین توکلی‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگی، علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق و احمد احمدی‌صدر مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران برگزار شد. به گزارش همشهری، بارش باران که از ساعات اولیه  بامداد روز گذشته شروع شده بود، هر لحظه شدت می‌گرفت. خودروها در 2 صف پارک شده و مددکاران هم با کاورهای آبی‌رنگ کنار خودروهای گشت ایستاده بودند که ساعت بین 7 تا 8 و نیم صبح بود که طرح حامی شهر کلید خورد، با این پیام علیرضا جاوید، معاون هماهنگی امور مناطق شهردار تهران: «آغاز طرح زمستانی حامی شهر تهران را اعلام می‌کنم و امیدوارم همکاران ستادی و اجرایی با راهنمایی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی، اهتمام جدی به اجرای این طرح داشته باشند .» بنابراین با آغاز طرح حامی شهر، خودروهای گشت برای انجام مأموریت اعزام شدند.

خالی بودن 50درصد ظرفیت مددسراها
در این مراسم مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهر تهران از افزایش ظرفیت مددسراها خبر داد و گفت: «ظرفیت مددسراها و تمامی مجموعه‌هایی که برای بی‌خانمان‌ها پیش‌بینی‌شده است در مقایسه با سال گذشته، دو برابر افزایش‌یافته و ظرفیت کافی برای پذیرش و خدمت‌رسانی به بی‌سرپناهان را داریم و هم‌اکنون بیش از 50درصد ظرفیت مراکز خالی است. سال گذشته معتادان متجاهر این ظرفیت را پرکرده بودند و امسال معتادان متجاهر از مددسراها و گرم‌خانه‌ها به مراکز ماده 16منتقل شده‌اند.»

افزایش دو برابری خودروها
احمد احمدی‌صدر در ادامه به افزایش واحدهای گشت فوریت‌های اجتماعی هم اشاره و عنوان کرد که امسال نسبت به سال گذشته تعداد خودروهای گشت‌ دوبرابر افزایش‌یافته است. او با بیان اینکه سال گذشته حدود 15دستگاه خودرو در سطح شهر داشتیم، تأکید کرد: «امسال حدود 40دستگاه خودروی گشت در سطح شهر مأموریت جمع‌آوری و انتقال بی‌خانمان‌ها به مددسراها را دارند.» به‌گفته او اکنون ظرفیت مددسراها 2هزار و 500 نفر و مراکز ماده 16هم حدود 5 هزار نفر است.

اسکان موقت در 7دستگاه اتوبوس
برخی از بی‌خانمان‌ها بنا به دلایلی تمایلی برای اسکان در مددسراها ندارند و به همین دلیل 7دستگاه اتوبوس برای اسکان موقت این افراد پیش‌بینی‌شده است. مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی این موضوع را مطرح کرد و گفت: «این اتوبوس‌ها مخصوص بی‌خانمان‌هاست و با اتوبوس‌خوابی تفاوت دارد. در واقع این اتوبوس‌ها در میادین مهم شهر مانند میدان راه‌آهن، ولیعصر و... مستقر می‌شوند و در روزهای سرد افراد بی‌خانمان در آنها اسکان داده می‌شوند و پتو و غذای گرم هم دریافت می‌کنند.»

نحوه جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها
در طرح حامی شهر افرادی که جمع‌آوری می‌شوند، 2دسته هستند. احمدی صدر با بیان این مطلب گفت: «یک گروه معتادان متجاهر هستند که جمع‌آوری و در مراکز ماده 16ساماندهی می‌شوند و دسته دیگر بی‌خانمان‌ها و در راه ماندگان و تمام کسانی هستند که بنا به دلایلی اقامتگاهی ندارند و جمع‌آوری و در مددسراها پذیرش می‌شوند.» به‌گفته‌مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تمام خدمات مددسراها اعم از غذای گرم (3وعده) استحمام و... رایگان در اختیار بی‌خانمان‌ها قرار می‌گیرد و تا هر زمانی که نیاز باشد می‌توانند در گرم‌خانه‌ها حضور داشته باشند. آنطور که احمدی‌صدر عنوان کرده: «شهروندان به‌محض مشاهده بی‌خانمان‌ها می‌توانند با سامانه 137تماس بگیرند و از این طریق در طرح حامی شهر مشارکت‌کنند.»

مکث
کرایه ون‌های تاکسی، توسط مناطق

دیروز در آیین افتتاح طرح حامی شهر، فعالیت تاکسی‌های ون فرسوده در قالب گشت‌های فوریت اجتماعی نظر خبرنگاران را جلب کرد و خواستار توضیح از مدیرعامل سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شدند که احمد احمدی صدر گفت: «علاوه بر خودروهای گشت فوریت‌های اجتماعی که در اختیار سازمان رفاه و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران قرار دارد، در مناطق هم تعدادی خودرو (ون تاکسی) برای انتقال افراد بی‌خانمان به مددسراها، کرایه شده است که مورداستفاده قرار می‌گیرند.» این موضوع روز گذشته در صحن شورا از مهدی چمران، رئیس پارلمان شهری هم پیگیری شد که او گفت  گلایه‌ای درخصوص فرسودگی ون‌ها در جابه‌جایی بی‌خانمان‌ها وجود دارد و قطعاً این موضوع را پیگیری خواهند کرد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید