• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 14 آذر 1401
کد مطلب : 179117
+
-

دکل‌های غیرمجاز جمع‌آوری می‌شوند؟

بی‌توجهی به مصوبه نصب دکل با مجوز شورای شهر، افزایش تعداد دکل‌های مخابراتی را سبب شده است

‌ماده هجدهم برنامه 5‌ساله سوم شهر تهران، شهرداری پایتخت را موظف کرده تا نسبت به ساماندهی دکل‌های ارتباطی و مخابراتی اقدام کند. همچنین شورای چهارم، مصوبه‌ای مبنی بر صدور مجوز برای نصب دکل‌ها داشته که گویا هر دو مورد در سال‌های اخیر مورد توجه قرار نگرفته و همین امر سبب افزایش تعداد دکل‌های ارتباطی و مخابراتی در تهران شده است. رئیس شورای شهر تهران در جلسه دیروز ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت دکل‌های ارتباطی، گریزی به مصوبه و تلاش‌های شورای چهارم زد و گفت: «در این زمینه تلاش‌های زیادی صورت گرفت و ارتباطات خوبی با شرکت‌های مخابراتی شکل گرفت، اما این اقدامات تداوم نداشت و امروز شاهد هستیم در هر فضایی دکل نصب شده است. باید درخصوص دریافت مجوز و پرداخت عوارض تدابیری اندیشید؛ در غیر این صورت ناچار می‌شویم مصوبه‌ای در راستای جمع‌آوری دکل‌های غیرمجاز (بدون مجوز) تصویب کنیم و کمیسیون ماده100 هم باید مجوز تخریب آنها را صادر کند.» مهدی چمران در ادامه به دکل بلوار کشاورز اشاره و عنوان کرد: «شرکت‌ها در بهترین فضای شهر و حتی پشت‌بام‌ها دکل نصب می‌کنند و عوارضی هم نمی‌پردازند و به همین دلیل امروز تهران پر از دکل شده است.» مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا از افزایش بی‌رویه تعداد دکل‌های ارتباطی و مخابراتی انتقاد کرد و گفت که افزایش دکل‌ها سبب تضییع حقوق شهروندان و شهر می‌شود و درخواست داریم شهرداری به این موضوع رسیدگی کند.
به‌گزارش همشهری، ترافیک و آب‌گرفتگی، پیامدهای روزهای بارانی در پایتخت هستند و باتوجه‌به بارش‌های دیروز، تهران از این پیامدها در امان نماند و شهروندان شاهد آب‌گرفتگی و ترافیک در برخی از معابر شهر بودند. رئیس پارلمان شهری در حاشیه جلسه دیروز گرچه این موضوع را تأیید نکرد، اما گفت که آب‌گرفتگی در شهر چندان زیاد نبوده و موارد پیش‌آمده محلی بوده‌اند.
به‌گفته مهدی چمران، در مواقعی جوی‌ها از زباله‌ها پر می‌شوند و آب‌گرفتگی به‌وجود می‌آید و اگر شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی نباشد، شرایط وحشتناک می‌شود؛ بنابراین باید مشکلاتی را که خودمان مسبب آن هستیم (رها‌سازی‌ زباله‌ها در جوی‌ها) در روزهای بارانی تحمل کنیم. او به معضل ترافیک هم اشاره و عنوان کرد: «به‌دلیل کمبود بارندگی در تهران عادت به رانندگی در این شرایط نداریم و مردم به عادت همیشگی از منزل خارج و با چنین شرایطی (ترافیک) مواجه می‌شوند.» چمران درخصوص خاموش بودن چراغ‌های راهنمایی هم گفت:« پیگیر رفع مشکل چراغ‌های راهنمایی هستیم، اما پلیس در این موضوع دخالت می‌کند و سبب افزایش ترافیک می‌شود.» آب‌گرفتگی محور صحبت‌های مهدی اقراریان، عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا هم بود و او ضمن عذرخواهی از شهروندان بابت این پیامد گفت: «با وجود تلاش معاونت خدمات شهری در تهران، شاهد وقوع آب‌گرفتگی در برخی از معابر مانند پل سیدخندان بودیم و امیدوارم که شهرداری تهران با تمهیداتی که انجام می‌دهد شرایط خوبی را در هنگام بارش باران و برف در پایتخت ایجاد کند تا از بروز مشکلات برای شهروندان جلوگیری شود.»

انتقاد از نامه اعتراض فرماندار تهران
بررسی 2نامه فرمانداری تهران مبنی بر اعتراض هیأت تطبیق به «اصلاحیه مصوبه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران» و «اصلاحیه مصوبه فرایند حمایت از ناشران و کتابفروشان» دستور جلسه دیروز شورا بود که پس از رفع ایرادات، هر دو مورد تصویب شد. مهدی چمران در جریان بررسی نامه اعتراض فرماندار از این نامه انتقاد کرد و گفت: «بهتر است هیأت تطبیق پیش از تصویب مصوبات در شورا راهنمایی لازم را انجام دهند، نه اینکه مصوبات را با اعتراض به شورا بازگردانند؛ چراکه این کار جز اتلاف وقت و هزینه نتیجه‌ای نخواهد داشت.»

ابهامات در حسابرسی 3منطقه
در صدویازدهمین جلسه شورای شهر تهران گزارش حسابرسی مناطق (2، 4 و 6) ارائه شد و گرچه هر 3مورد تصویب شد، اما ابهاماتی در حسابرسی شهرداری مناطق وجود داشت که توسط حبیب کاشانی، خزانه‌دار شورا مطرح شد. اهم آنها عبارتند از:

منطقه 2: عدم‌تعیین تکلیف یک پلاک ثبتی مشخص به چشم می‌خورد؛ به‌گونه‌ای که ملک متعلق به شرکت بابک زنجانی بود و طی سال‌های ۹۰ و ۹۱ بابت 2فقره پروانه تخریب و ساخت، عوارض محاسبه و جایزه خوش‌حسابی و استرداد عوارض تا پایان سال۹۳ بابت مطالبات مالک ناشی از فاینانس‌های پروژه‌ بزرگراه طبقاتی صدر تهاتر شده و مابقی هزینه‌های گودبرداری و پایدارسازی گود، هنوز تعیین‌تکلیف نشده است.

منطقه4: موجودی واحدهای ساخته شده شامل 70پلاک واحد اداری و تجاری جمعا 7میلیارد تومان بوده که مدارک و مستندات واحدهای مذکور به حسابرس ارائه نشده است.
قرارداد مشارکتی مربوط به پروژه مبل هنگام به مبلغ ۵۵میلیارد تومان نیز منعقد و قدرالسهم شهرداری ۲۰میلیارد تومان تعیین شده که 3میلیارد تومان آن وصول شده و مابقی برای حسابرس مشخص نشده است.

منطقه6: مطالبات از سازمان عمران مناطق به مبلغ 18میلیارد تومان بابت واگذاری ملک، مشارکت‌های پلاک ثبتی طرح الماس کریم‌خان زند به تعداد 14واحد و مبلغ 9میلیارد تومان و مطالبات از سازمان نوسازی شهر تهران بابت صدور پایان کار پارکینگ طبقاتی حافظ، تعیین‌تکلیف نشده است. درخصوص مبلغ نهایی عوارض ساختمانی قابل مطالبه از بنیاد نیکوکاری قائم، مبلغ جرائم تأخیر در عدم‌اجرای تعهدات، آخرین وضعیت انتقالی مالکیت موضوعات مورد توافق، چگونگی سرمایه‌گذاری و مشارکت و نتایج اقدامات حقوقی انجام شده‌ نیز اطلاعاتی به حسابرس ارائه نشده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید