• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178910
+
-

مسکو: آماده مذاکره برای پایان جنگ هستیم

کرملین اعلام کرد که پوتین آماده پایان دادن به جنگ اوکراین است، مشروط به آنکه غرب خواسته‌های مسکو را بپذیرد

رویداد
مسکو: آماده مذاکره برای پایان جنگ هستیم

دفتر رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه و یک روز پس از آنکه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا از تمایلش به گفت‌وگو با پوتین برای پایان‌دادن به جنگ در اوکراین خبر داد، به این موضع‌گیری بایدن واکنش نشان داد. براساس گزارش رویترز، کرملین اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای مذاکره در مورد اوکراین آماده است؛ مشروط به آنکه غرب خواسته‌های مسکو را بپذیرد.»
بی بی‌سی نیز به نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی دفتر ولادیمیر پوتین نوشته است که امتناع غرب از به رسمیت شناختن الحاق سرزمین‌های جدا شده از اوکراین، مذاکرات صلح را سخت‌تر می‌کند. براساس این گزارش، کرملین اعلام کرده که آماده مذاکره است، اما نه در مورد درخواست کشورهای غربی برای خروج از اوکراین. مسکو پیش‌تر نیز خواستار تضمین‌های امنیتی همه‌جانبه ازجمله عدم‌گسترش ناتو در مرزهای شرقی اروپا توسط کشورهای غربی شده بود.
در پایان ماه سپتامبر، یعنی حدود 2 ماه پیش، رئیس‌جمهور روسیه 4 منطقه اوکراین را به‌عنوان بخشی از روسیه به رسمیت شناخت. این اقدام پوتین در حالی بود که نیروهای روسی در شرق اوکراین بیشتر مناطق متعلق به این چهار استان شامل لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا را به کنترل خود درآورده بودند. پوتین در مراسم اعلام رسمی الحاق این چهار منطقه طی سخنانی اعلام کرد که این مناطق سرنوشت مشترکی با روسیه دارند و بخشی از خاک روسیه هستند. اکنون ریاست‌جمهوری روسیه هرگونه مذاکره با غرب را منوط به پذیرش الحاق این مناطق به خاک اصلی روسیه می‌داند.
یک روز قبل از موضع‌گیری دفتر پوتین، رئیس‌جمهور آمریکا در جمع خبرنگاران گفته بود: «آماده‌ام تا با رهبر روسیه دیدار کنم، اگر درواقع علاقه‌ای وجود داشته باشد و اگر پوتین به‌دنبال راهی برای پایان دادن به جنگ باشد.» رئیس‌جمهور آمریکا در عین حال با اشاره به اینکه قصد برقراری ارتباط با ولادیمیر پوتین، رئیس دولت روسیه را ندارد، تأکید کرد: «هنوز درباره مذاکره با پوتین تصمیم نگرفته‌ام، اما اگر چنین باشد به همراه فرانسه و دیگر دوستان هم‌پیمان خود در ناتو با پوتین بر سر میز مذاکره خواهیم نشست.»
اعلام آمادگی بایدن برای گفت‌وگو با همتای روسش در جریان نشست خبری مشترک با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در کاخ سفید صورت گرفت. همزمان مکرون گفت که با رئیس‌جمهور آمریکا متفق القول بوده که هرگز اوکراینی‌ها را ترغیب نخواهند داد تا مصالحه‌ای را که برای آنها قابل‌قبول نیست، بپذیرند. مکرون همچنین با اشاره به اینکه صلح تحمیلی به اوکراین دوام زیادی نخواهد داشت، گفت: «ما به تصمیمات دولت اوکراین برای تعیین شرایط مذاکرات خود درخصوص خاک این کشور احترام خواهیم گذاشت.»
مذاکرات بر سر اوکراین، یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوهای مکرون در جریان سفر به واشنگتن بوده است. جو بایدن همچنین ضمن اشاره به اینکه تنها راه دائمی پایان جنگ در اوکراین، عقب‌نشینی سربازان روسی از این‌کشور است، گفت: «پوتین با عدم‌پذیرش پایان جنگ، تاوان بسیار سنگینی پرداخت می‌کند. این وضعیت در عین‌حال موجب ویرانی بسیار بزرگی در اوکراین می‌شود.»
بایدن از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) هرگز به‌طور مستقیم با پوتین صحبت نکرده و پیش‌تر رئیس‌جمهور روسیه را «قصابی» خطاب کرده بود که نباید در قدرت بماند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید