• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178904
+
-

آقای گل یخ

تقویم زادروز
آقای گل یخ

خواننده، آهنگساز، تنظیم‌کننده ترانه و نوازنده ساز‌های گیتار و سنتور و مهم‌تر از همه، بنیانگذار موسیقی راک در ایران، همگی در یک هنرمند جمع شده که نامش «کوروش یغمایی» است.
یغمایی کار جدی خود را در ۱۸سالگی با ایجاد و سرپرستی و مدیریت گروه راک اینسترومنتال(سازی و بدون خواننده) «راپچرز» آغاز کرد. بین بچه‌های دانشگاه، به‌عنوان یک گیتاریست راک، شناخته شد و به او لقب پنجه‌طلایی دادند و طی تحصیل در دانشگاه ملی آن زمان، تا اخذ کارشناسی درس جامعه‌شناسی، همواره مسئولیت گروه راک دانشگاه به‌عهده او بود. سال۱۳۷۵ آلبوم سیب‌نقره‌ای را عرضه و پس از آن، 3آلبوم ماه و پلنگ، کابوس و تفنگ دسته نقره و همچنین موسیقی فیلم گرگ‌های گرسنه را(بدون بهره‌مندی از استودیو و حتی ابزار لازم و کافی برای ضبط) منتشر کرد.
سال۲۰۱۰ میلادی جشنواره موسیقی RedBull که در لندن برگزار ‌شد، کوروش یغمایی را برای سخنرانی، دریافت جایزه و اجرای موسیقی دعوت کرد. در سال۲۰۱۱ آلبوم مستقل کوروش با نام بازگشت از لبه پرتگاه توسط شرکت Now Again منتشر شد. این آلبوم بهترین تک‌آهنگ‌های او در سال‌های ۱۹۷۳ تا ۱۹۷۹ است. انتشار این آلبوم مورد ستایش و استقبال گسترده نشریات و سایت‌های جهان قرار گرفت. نشریه وبگاه رولینگ‌استون آلبوم بازگشت از لبه پرتگاه را شایسته دریافت 3ستاره از 4ستاره دانست. نشریه MOJO هم آن ‌را بهترین آلبوم ماه جهان معرفی کرد و 4ستاره، یعنی امتیاز کامل به آن داد و مجله Billboard با او گفت‌وگو کرد. در همان سال جشنواره ترنس‌موزیکال از کوروش یغمایی برای اجرا در فرانسه دعوت کرد.
به گواهی اهل نظر، یغمایی به‌تنهایی بنیانگذار موسیقی راک در ایران است و همراه با پیشگامان راک در جهان(گروه‌های رولینگ‌استونز، بیتلز و...)، این سبک مدرن را در ایران معرفی کرد و شناساند. با تکیه بر همین پیشینه روشن است که به او لقب «پدر راک ایران» را داده‌اند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید