• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178901
+
-

امید فلات ایران به ال‌نینو

زندگی پدیا
امید فلات ایران به ال‌نینو

ماجرا از آنجا آغاز شد که سازمان جهانی هواشناسی از احتمال وقوع پدیده «ال‌نینو» در زمستان امسال خبر داد و تأثیر آن در ایران و کشورهای همسایه در منطقه خاورمیانه را پیش‌بینی کرد. پدیده‌ای که معمولا روی آب و هوای مناطق مختلف دنیا به‌طور مستقیم و غیرمستقیم تأثیر می‌گذارد و نتیجه‌اش هم بارندگی‌های بیشتر و شدیدتر است. دقیق‌ترش را بخواهید بدانید، ال‌نینو یک چرخه مشهور جوی در جهان است که هر 7سال یک بارکره زمین را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و به‌گفته کارشناسان ناشی از تغییرات دمایی ایجاد شده در سطح اقیانوس آرام است که می‌تواند در کشور ما هم منجر به بارش‌های بیشتری در نیمه دوم زمستان و اوایل بهار شود.
از آنجا که چند سالی است کشور در ورطه خشکسالی گرفتار شده و سال آبی جاری، سومین سال کم‌بارش و خشکسالی است که بسیاری از مناطق ایران را با بحران کم‌آبی شدیدی مواجه کرده، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید که با تغییر نوسانات جوی از «لانینا» (فاز سرد جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) به «ال‌نینو» (فاز گرم جریانات آب و هوایی در اقیانوس آرام) کشور از نظر وضعیت جوی وارد وضعیت خنثی می‌شود و انتظار داریم که بارندگی‌ها به‌طور تقریبی بیشتر شود. رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی هم با وجود این شرایط جوی معتقد است که ما باید همچنان سناریوی بدبینانه برای نگهداشت آب در سدها و منابع آبی را حفظ کنیم، مگر درصورتی‌که روند تغییرات به‌صورت چشمگیری شرایط کشور را بهتر کند، چراکه نمی‌توان خوش‌بین بود که کم‌آبی با بارندگی‌های زمستانه کاملا برطرف شود.
به‌صورت آماری مشخص شده که در شرایط لانینا بارندگی‌های ایران کمتر از میانگین است. البته نمی‌توان گفت که شرایط خشکسالی همیشه هنگام لانینا وجود داشته است اما در بسیاری از سال‌های حاکمیت لانینا بارش متوسط کشور نسبت به بلندمدت کمتر بوده است و دچار کم‌بارشی و خشکسالی بوده‌ایم. حالا ال‌نینو می‌تواند کمی ما را از این وضعیت نجات دهد و با اینکه ممکن است در کشورهای دیگر همراه با سیل و خرابی باشد، اما در کشور ما می‌تواند پدیده‌ای نجات‌دهنده محسوب شود، چرا که کارشناسان معتقدند اگر ال‌نینو تأثیری روی ایران نداشته باشد، ایران از این هم خشک‌تر شده و سال‌های سختی از لحاظ بی‌آبی در پیش خواهیم داشت.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید