• چهار شنبه 26 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ذی القعده 1445
  • 2024 May 15
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178853
+
-

کرمان جنوبی، شاید سال دیگر

لایحه تشکیل کرمان جنوبی قرار است نیمه اول سال1402 در مجلس شورای اسلامی مطرح و ‌ بررسی شود

گزارش
کرمان جنوبی، شاید سال دیگر

 4ماه از وعده رئیس‌جمهوری درباره تشکیل استان کرمان جنوبی می‌گذرد؛ وعده‌ای که در سفر سیدابراهیم رئیسی به کرمان و در جمع مردم جیرفت داده شد و موجب خوشحالی مردم 7شهرستان جنوبی و شهرستان تازه‌تاسیس جازموریان شد. 
به گزارش همشهری، حالا با گذشت 4ماه و انتظارها برای ارسال لایحه تشکیل این استان به مجلس شورای اسلامی، خبرها حکایت از تعویق ارائه لایحه و بررسی آن به سال آینده دارد.

پیشینه طرح
7شهرستان رودبار جنوب، قلعه‌گنج، منوجان، فاریاب، کهنوج، جیرفت و عنبرآباد و شهرستان تازه‌تاسیس جازموریان با مرکزیت زهکلوت در جنوب کرمان قرار دارند و 38هزار کیلو مترمربع و حدود یک‌میلیون نفر جمعیت نخستین استان پهناور کشور را به‌خود اختصاص داده‌اند.
جنوب کرمان علاوه بر داشتن ظرفیت‌های معدنی بی‌شمار به‌عنوان قطب تولید محصولات کشاورزی پایدار و خارج از فصل به میزان 5میلیون تن در سال، یکی از مناطق استراتژیک و مهم کشور محسوب می‌شود.
ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی، ‌‌نماینده جیرفت و عنبرآباد سال1399 طرح تشکیل استان کرمان جنوبی را با 40امضا به مجلس شورای اسلامی ارائه داد تا این طرح در کنار طرح‌های تقسیم 15استان دیگر چون خراسان رضوی، سیستان ‌و بلوچستان، اصفهان، تهران و ... قرار گیرد.
دولت، تیرماه  امسال در جلسه‌ای طرح تشکیل استان کرمان‌جنوبی را تصویب و رئیس‌جمهوری نیز در سفر استانی خود به شهر دارالولایه جیرفت استان کرمان، این خبر را در جمع مردم داد.

ارائه لایحه، چند ماه بعد
بعد از اعلام اینکه طرح تشکیل استان کرمان جنوبی، مصوبه هیأت دولت را دارد و پس از تأیید رئیس‌جمهوری، اعلام شد نمایندگان منتظر لایحه دولت هستند تا به محض دریافت در اسرع وقت آن را بررسی وتصویب کنند.
با  وجود این، اما هنوز این لایحه به مجلس شورای اسلامی نرفته است. نماینده کهنوج، منوجان و فاریاب این خبر را به همشهری می‌دهد و می‌گوید: دولت هنوز در این‌باره اقدامی نکرده است و هنوز صحبتی مبنی بر زمان ارسال لایحه به مجلس شورای اسلامی نیز مطرح نیست.
منصور شکراللهی ، اما تشکیل این استان جدید را مطالبه تاریخی کرمانی‌ها می‌داند و تأکید می‌کند که نمایندگان کرمان در مجلس شورای اسلامی پیگیر این لایحه و تصویب آن هستند.
نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه همه مراحل در دست انجام و پیگیری است به همشهری می‌گوید: طرح تشکیل استان در نوبت صحن مجلس شورای اسلامی است. اما با توجه به اینکه لایحه بودجه1402 به‌زودی به مجلس می‌رسد و تمرکز نمایندگان از این به بعد بر بررسی و تصویب لایحه بودجه خواهد بود، فعلا قرار نیست لایحه کرمان جنوبی ارائه شود.
ذبیح‌الله اعظمی‌ساردویی می‌افزاید‌: لایحه کرمان جنوبی قطعا در 6ماه ابتدایی سال آینده به مجلس می‌آید و همزمان با طرح تشکیل این استان بررسی خواهد شد.

تشکیل اداره‌های جنوب
نماینده جیرفت در مجلس شورای اسلامی البته از پیگیری‌ها برای تشکیل اداره‌های کل در جنوب کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: برخی اداره‌ها چون راه‌وشهرسازی را هم‌اکنون در جنوب کرمان داریم، اما پیگیری برای اختصاص زمین و ساخت اداره‌هایی که نداریم همچون دیوان محاسبات، برنامه و بودجه و گمرک در جنوب کرمان در جریان است. اعظمی با بیان اینکه عامل اصلی تشکیل این استان توزیع‌نشدن عادلانه اعتبار، ثروت ملی و کم‌توجهی دولت‌ها در 4دهه گذشته به جنوب کرمان است، توضیح می‌دهد: مقام معظم رهبری در سفر دهه80 به کرمان و در پاسخ به این مطالبه مردم جنوب تأکید کردند: باید زیرساخت‌های چنین کاری فراهم شود و خوشبختانه زیرساخت‌های اولیه چون 20 اداره کل و دانشگاه علوم پزشکی و ... مستقل و همچنین استقلال جنوب کرمان در جداول توزیع اعتبارات وزارتخانه‌ها فراهم است.
وی با بیان اینکه منابع مالی طرح تقسیم کرمان در لایحه ارائه شده به مجلس شورای اسلامی دیده شده، می‌افزاید: بیش از 50درصد کار پیش رفته است و بقیه کار باید از مسیر رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و بعد از آن، شورای نگهبان بگذرد.
‌   کرمان، پهناورترین استان ایران است که بیش از 11درصد وسعت ایران را با عدد 183هزار و193کیلومترمربع به ‌خود اختصاص داده است.
این استان با جمعیت بیش از 3میلیون‌ و100هزار نفر، رتبه نهم از نظر جمعیتی را در میان 31استان کشور دارد.
بیش از ۶۶۰اثر ملی ثبت شده، ۷اثر ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، رتبه نخست صادرات غیرنفتی کشور، اقلیم متنوع، بزرگ‌ترین صادرکننده خرما و پسته، رتبه دوم تولید گردو و رتبه دوم تولید گل محمدی، رتبه نخست باغ‌های کشور با سهم 17درصدی و ویژگی‌های بسیاری از این دست، از جمله ظرفیت‌های کرمان است که بخشی از آنها در جنوب قرار دارد و می‌تواند به تنهایی موجب توسعه این خطه شود. با وجود این، کرمان هم‌اکنون رتبه دوم از نظر فقر بعد از سیستان ‌و بلوچستان را به‌خود اختصاص داده است.

مکث
‌اهمیت استان جدید برای مردم

طرح استقلال جنوب استان کرمان از سال۱۳۳۸ توسط دولت‌های قبل و بعد از انقلاب در دست اقدام بوده و در واقع تشکیل این استان یک مطالبه تاریخی است.
استان کرمان با ۱۱درصد وسعت کشور به‌عنوان پهناورترین استان و از نظر جمعیت رتبه نهم کشور را دارد و فاصله بین شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه آن بیش از ۸۰۰کیلومتر است.‌این مسافت زیاد با شهرستان‌ها، مشکلات زیادی ازجمله صرف وقت، هزینه مالی و تلفات جاده‌ای (تصادفات) برای مراجعه به مرکز استان را منجر شده‌که همین موضوع، یکی از دلایل مهم فقر و توسعه نامتوازن در این استان پهناور بین شمال و جنوب است.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید