• جمعه 28 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 9 ذی القعده 1445
  • 2024 May 17
شنبه 12 آذر 1401
کد مطلب : 178835
+
-

تلاش ماسک برای درمان فلج اندام‌ها با تراشه مغزی

دانش
تلاش ماسک برای درمان فلج اندام‌ها با تراشه مغزی

ایلان ماسک، در جریان رویداد show-and-tell event نورالینک (Neuralink) ویدئویی از یک میمون به نمایش گذاشت که در حال تایپ تله پاتیک بود. به گزارش بیزینس اینسایدر، طبق آنچه در ویدئو نمایش داده شده به‌نظر می‌رسد که میمون به لطف یک تراشه مغزی کاشته شده، کلمات را تنها با استفاده از ذهن خود روی صفحه تایپ می‌کند. شرکت نورالینک که چند سالی است در زمینه پیوند تراشه به مغز انسان کار می‌کند، اعلام کرده تا 6 ماه دیگر آزمایش انسانی خود را شروع می‌کند.
ماسک درخلال نمایش این ویدئو توضیح داد که میمون از ذهن خود استفاده می‌کند تا مکان ‌نمای کامپیوتر را روی کلیدهای برجسته ‌شده حرکت دهد تا مشخص کند برنامه کامپیوتری چه چیزی را می‌‌خواهد بنویسد. ماسک گفت: از نظر فنی، یک میمون واقعا نمی‌تواند چیزی را هجی کند و بنویسد، منظورم این است که نمی‌خواهم چیزی را فراتر از واقعیت به نمایش بگذارم. بنیانگذار استارت‌آپ نورالینک گفت که این ویدئو نشان می‌‌دهد چگونه تراشه کاشتنی نورالینک می‌تواند به افرادی که از فلج چهار اندام رنج می‌برند، کمک کند تا از تلفن همراه خود به راحتی استفاده کنند و اعلام کرد افرادی که دارای تراشه مغزی هستند بهتر از افرادی که دست‌‌هایشان کار می‌‌کند، می‌توانند تلفن خود را کنترل کنند.
ماسک در سال 2016شرکت نورالینک را به‌عنوان یک شرکت رابط مغز و کامپیوتر تأسیس کرد. ثروتمند شماره یک جهان که مدتی است مالکیت شرکت توییتر را نیز برعهده گرفته است، در گذشته گفته بود که تراشه‌های نورالینک - دستگاه‌هایی به اندازه سکه که برای کاشت در مغز از طریق یک ربات جراحی طراحی شده‌اند- می‌توانند یک روز به درمان فلج اندام‌ها کمک کند و به مردم قدرت تله‌پاتی بدهند. سال گذشته، نورالینک یک ویدئوی نمایشی را به اشتراک گذاشت که در آن یک میمون، بازی ویدئویی «Pong» را تنها با استفاده از ذهن خود بازی می‌کرد. پیش از آن هم فیلمی از این شرکت بیرون آمد که بازخوانی عصبی از تراشه‌ای بود که در مغز خوک کاشته شده بود.
اما ماسک روز چهارشنبه از این ویدئو برای رفع نگرانی‌های یک گروه فعال دوستدار حیوان استفاده کرد. این گروه در مورد رفتار نورالینک با میمون‌ها و آزمایش‌های این تیم استارت‌آپی ابراز نگرانی کرده بود. اوایل سال‌جاری، کمیته‌ای تشکیل شده از پزشکان اعلام کرد که سوابقی را به‌دست آورده است که نشان می‌‌دهد میمون‌ها در نتیجه مراقبت ناکافی و کاشت‌‌های آزمایشی تهاجمی در جمجمه، رنج شدیدی را متحمل شده‌اند. پیش از رویداد نورالینک، گروه حقوق حیوانات از ماسک خواست تا جزئیات آزمایشات روی میمون‌ها را منتشر کند. ماسک در این‌باره گفت: این مهم است که نشان دهیم میمون مورد آزمایش ما به نام ساکه، واقعا دوست دارد این ویدئوی نمایشی را انجام دهد. ما او را شکنجه نکردیم.
بنیانگذار نورالینک گفت که انتظار دارد این شرکت، آزمایشات انسانی خود از این تراشه مغزی را در 6 ماه آینده آغاز کند و سپس در انتظار تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا خواهد بود. براساس اعلام مدیرعامل نورالینک، این شرکت برای نخستین آزمایش‌‌های انسانی خود 2 نفر را که از نظر بینایی و همچنین حرکت ‌دادن ماهیچه‌ها دچار مشکل هستند، مدنظر قرار داده است.
این میلیاردر افزود که قصد دارد پس از در دسترس قرار گرفتن دستگاه، خودش نیز این ایمپلنت مغزی خود را انجام دهد. ماسک بارها از سال 2019پیش‌بینی‌های خود را درباره زمانی که نورالینک کاشت دستگاه‌های خود را در مغز انسان آغاز می‌کند، از دست داده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید