• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 آذر 1401
کد مطلب : 178480
+
-

رفع کمبود تخت بیمارستانی بوشهر تا افق 1408

درمان
رفع کمبود تخت بیمارستانی بوشهر تا افق 1408

بوشهر، هفدمین استان بزرگ کشور از نظر مساحت با بیش از یک میلیون و 100هزار نفر جمعیت در حاشیه خلیج‌فارس قرار دارد؛ استانی که به پایتخت انرژی شهره شده، بیش از ۶ درصد اقتصاد کشور در آن شکل گرفته، سومین اقتصاد بزرگ کشور است و رتبه اول درآمد سرانه را در کشور در اختیار دارد.
با وجود همه این ویژگی‌ها اما این استان از نظر سرانه‌های درمان در پایین‌ترین رتبه‌ها قرار دارد و از میانگین کشوری عقب‌تر است. 
با توجه به همین موضوع، حسن ملکی‌زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در آخرین نشست خبری خود از موافقت مسئولان استانی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ساخت یک بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی خبر می‌دهد.
به گزارش همشهری، این بیمارستان که ترکیبی از بیمارستان عمومی و تخصصی خواهد بود، قرار است به‌عنوان یکی از مصوبه‌های سفر آینده رئیس‌جمهوری به بوشهر مطرح شود.

سرانه، پایین‌تر از کشور
بوشهر یک استان استراتژیک است که با وجود صنایع و پتروشیمی‌ها، 700کیلومتر مرز آبی، نیروگاه اتمی، سیستم‌های دفاعی و حضور نیروهای مسلح، نیاز به سرانه درمانی ویژه دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر این موضوع را یادآور می‌شود و به همشهری می‌گوید: بوشهر نه‌تنها سرانه ویژه برای تخت‌های بیمارستانی و شاخص‌های درمان ندارد، بلکه از سرانه متوسط کشوری نیز پایین‌تر است.
احمد یزدان‌پناه‌ سرانه تخت بیمارستانی بوشهر را در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی 1.1 و به همراه سرانه غیردانشگاهی 1.4 اعلام می‌کند و می‌افزاید:‌ این سرانه باید در افق1408 به میانگین کشوری برسد. چشم‌انداز تعریف شده میانگین کشوری در این افق2.1 است.
به‌گفته وی، هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رساندن سرانه تخت بیمارستانی استان‌های کمتر توسعه یافته تا افق1408 به میانگین کشوری است.

ارائه خدمات تخصصی 
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه این استان برای رسیدن به چشم‌انداز سال1408 حداقل 1400تخت بیمارستانی جدید نیاز دارد، توضیح می‌دهد: بیمارستان 500تختخوابی مطرح شده از زبان رئیس‌ دانشگاه علوم پزشکی نه‌تنها می‌تواند بخشی از این نیاز را تامین کند، بلکه از آنجایی که در استان بخش‌های فوق‌تخصصی مجزا در بیمارستان آموزشی- درمانی نداریم، این کمبود را هم می‌تواند جبران کند.
به‌گفته یزدان‌پناه، برای ارتقا و تکمیل چرخه درمان در استان باید همه رشته‌ها و فوق‌تخصص‌ها را به‌صورت مجزا ایجاد کرد اینکه بخش تخصصی و فوق‌تخصصی در بیمارستان جامع 500تختخوابی ایجاد خواهد شد.
همچنین مرکز بیماران خاص با ۳۰درصد پیشرفت فیزیکی، بیمارستان ۱۸۰تختخوابی امام علی(ع) با ۲۵درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل دانشکده پزشکی و دندانپزشکی بوشهر و بیمارستان ۱۸۰تختخوابی ۱۷شهریور برازجان بخشی از پروژه‌های شاخص و بنیادین حوزه سلامت بوشهر هستند که می‌توانند تعداد تخت‌ها و زیرساخت‌های درمانی استان را ارتقا دهند.
بیمارستان ۱۸۰تختخوابی ۱۷شهریور برازجان نیز قرار است به‌عنوان یکی پروژه‌های سفر دوم رئیس‌جمهوری مطرح شود.

کمبود پرستار و تجهیزات
بخشی از کمبودهای استان بوشهر در بخش سرانه‌های درمان مربوط به سرانه ‌پرستار و تجهیزات است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار امیدواری می‌کند این کمبودها با نگاه ویژه وزارت بهداشت‌، درمان و علوم پزشکی و معاونت درمان تا یک سال آینده رفع شود.
یزدان‌پناه تأکید می‌کند استان‌هایی مانند بوشهر که با میانگین کشوری فاصله دارند، باید از سوی دولت مورد توجه ویژه باشند. باوجود اینکه استانداردهای جهانی حداقل ۲.۵پرستار به ازای هر تخت در بیمارستان تعیین‌ شده، این عدد در ایران ۱.۲ و در استان بوشهر یک است.
رئیس هیأت‌مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر سال گذشته اعلام کرده بود 1800پرستار در بیمارستان‌های استان مشغول به‌کار هستند و براساس بررسی انجام‌شده بوشهر با کمبود 500پرستار روبه‌روست.
تعداد تخت‌های مصوب بیمارستانی بوشهر 1220تخت است که 1068تخت آن فعال است و ۱۷۴تخت مراقبت‌های ویژه نیز در این استان وجود دارد که به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، این تخت‌ها قرار است متناسب با آمایش و ضریب جمعیتی افزایش یابد.
با توجه به همین رویکرد، نقشه جامع سلامت استان بوشهر تدوین شده است تا برنامه‌ها براساس سیاست‌های تخصصی، آمایش جمعیتی و سرزمینی تدوین شود. این نقشه راه به‌صورت 4و 8‌ساله طراحی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید