• چهار شنبه 9 خرداد 1403
  • الأرْبِعَاء 21 ذی القعده 1445
  • 2024 May 29
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178387
+
-

هدف‌گذاری نفتی عراقی‌ها

خبر: عراق قصد دارد از سال آینده ظرفیت صادرات نفت از بنادر جنوبی را افزایش دهد و تا سال۲۰۲۵، مجموعا یک تا 1.5میلیون بشکه در روز به صادراتش اضافه کند. محمد سعدون، نماینده عراق در اوپک می‌گوید: کشورش تلاش می‌کند درآمد نفتی را تقویت کرده و شرکت‌های بین‌المللی را برای سرمایه‌گذاری ترغیب کند. وزارت نفت عراق همچنین طرح‌هایی را برای افزایش تولید نفت و رساندن آن به سطح 5.5میلیون بشکه در روز تا سال۲۰۲۸ دنبال می‌کند.
نقد: دورنمای صنعت نفت عراق و البته جایگاه آن در بازار طلای سیاه، اکنون پیش روی ما قرار دارد و باید اندیشید که با توسعه نفتی در کشورهای صادرکننده نفت و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه در میدان‌های مشترک، جایگاه ایران چه خواهد شد. اکنون ایران پس از عربستان سعودی با تولید روزانه 8میلیون‌و466هزار بشکه، عراق با 3میلیون‌و967هزار بشکه و امارات با 2میلیون‌و640هزار بشکه در جایگاه چهارم اوپک با تولید روزانه 2میلیون‌و445هزار بشکه قرار دارد. با درنظر گرفتن میزان مصرف داخلی نفت در کشور، سهم ما از بازار صادراتی چندان قابل دفاع نیست و ضرورت دارد در برنامه هفتم توسعه، یک طرح عملیاتی برای تقویت سرمایه‌گذاری‌های خارجی در صنایع بالادستی نفت و گاز پیش‌بینی شود. در غیراین صورت کشورهای همسایه از این فرصت نهایت بهره را خواهند برد و به سراغ میدان‌های مشترک با ایران خواهند آمد.
یادمان باشد که روزگاری ایران دومین تولید‌کننده نفت اوپک بوده و از بازیگران اصلی بازار طلای سیاه دنیا، برای بازگشت به جایگاه قبلی راه طولانی و سرمایه‌گذاری سنگینی لازم است و دولت و مجلس باید از فرصت‌ها بیشترین بهره را ببرند و راه ورود سرمایه‌گذاری خارجی به صنایع بالادستی نفت و گاز را هموار سازند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید