• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 7 آذر 1401
کد مطلب : 178378
+
-

مترو در چند قدمی پرند

ریل‌گذاری 4 کیلومتر از مسیر برگشت خط متروی تهران- پرند به پایان رسید تا این پروژه به ایستگاه پایانی نزدیکتر شود

حمل و نقل
مترو در چند قدمی پرند

مهدی اسماعیل‌پور-روزنامه‌نگار

با وجود همه تنگناهای مالی، پروژه مهم متروی تهران- پرند پیش می‌رود. خبر خوب هم اینکه موانع واگذاری زمین‌هایی که برای تامین منابع مالی پروژه در نظر گرفته شده بود، کم‌کم در حال برداشته شدن هستند تا سرعت اجرا بالاتر رود.
به گزارش همشهری، در آخرین اقدام برای متروی تهران (فرودگاه امام خمینی (ره)) تا پرند حدود 4 کیلومتر ازمسیر برگشت ریل‌گذاری شده تا این خط که مطالعات مربوط به آن از سال ۱۳۸۴ آغاز شده بود، یک گام دیگر به ایستگاه پایانی نزدیکتر شود. هرچند روند تامین منابع مالی پروژه خط متروی تهران- پرند طبق توافقات و برنامه‌ریزی صورت‌گرفته در اسفندماه سال گذشته پیش نرفت و در بحث واگذاری اراضی مورد نظر در شهر پرند برای تزریق بودجه غیرنقد پروژه وقفه و تاخیر طولانی پیش آمده است، با این حال شرکت متروی شهری تهران و حومه در سال جاری اجازه نداد تا حتی یک روز هم این پروژه، تعطیل شود. براین اساس، پس از ریل‌‌گذاری کامل مسیر رفت و انجام تست سرد، ریل‌گذاری مسیر برگشت نیز شروع شده است.
با وجود این سیدقوام‌الدین حسینی، مجری خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره) - شهر جدید پرند به همشهری می‌گوید: «طبق برنامه قرار بود بودجه 500 میلیارد تومانی در اسفند 1400 و یک مبلغ 250 میلیارد تومانی هم در شهریورماه  توسط شرکت عمران شهرهای جدید پرند به پروژه تزریق شود تا در مدت یک سال پروژه را به پایان برسانیم، اما این اتفاق نیفتاد و تامین مالی پروژه با تاخیر چند ماهه روبه‌رو شد. با وجود این کارهای ساختمانی پروژه را تعطیل نکردیم و عملیات عمرانی مربوط به ساخت ایستگاه در این مدت ادامه داشت و دلیلش هم این بود که بخش سیویل بودجه کمتری می‌طلبد و از طرف دیگر زمانبر است. در این رابطه از ظرفیت پیمانکاران استفاده کردیم و کارهای مربوط به سازه و نازک‌کاری ایستگاه به اتمام رسید.» او با بیان اینکه فقط به اندازه یک مسیر ریل داشتیم، ریل‌گذاری یک خط انجام شد و تست سرد آن نیز صورت گرفت، می‌افزاید: «طی هفته‌های اخیر کارهای مربوط به واگذاری و تحویل حدود 59 قطعه زمین از سوی شرکت عمران شهر جدید پرند به پیمانکار انجام شده و درحال طی کردن مراحل نهایی است. ارزش این زمین هایی که قرار است طی روزهای اخیر به پیمانکار واگذار شود حدود 117 میلیارد تومان است. این در شرایطی است که باید تا شهریور امسال 750 میلیارد تومان به پروژه تزریق می‌شد.»

به‌کارگیری ریل‌های ایرانی برای نخستین بار
مجری خط متروی فرودگاه امام خمینی (ره)- شهر جدید پرند از خریداری ریل ساخت داخل برای نخستین بار در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «هفته گذشته تعهدهای مربوط به 117 میلیارد تومان  اراضی واگذار شده ایجاد شد و از شرکت ذوب آهن اصفهان ریل خریداری کردیم که تا چند روز آینده به محل کارگاه حمل خواهد شد و ریل‌گذاری مسیر برگشت سرعت خواهد گرفت. البته تا به امروز حدود 4 کیلومتر از 19 کیلومتر مسیر برگشت ریل‌گذاری شده و قابلیت بهره‌برداری دارد. برای ادامه ریل‌گذاری هم در انتظار رسیدن ریل‌های خریداری شده هستیم. این برای اولین بار است که از اصفهان و کارخانه‌های داخلی ریل خریداری می‌کنیم و تا پیش از این تمام ریل‌هایی که در خطوط متروی تهران به کار رفته از کشورهایی چون چین، هند، ترکیه، اتریش و روسیه خریداری شده است.»

مسافرگیری از سال آینده
به گزارش همشهری، با توجه به اینکه ممکن است شرکت عمران شهر جدید پرند به زودی زمین‌های دیگری هم در اختیار پیمانکار قرار دهد، مناقصات مربوط به خرید تجهیزاتی از قبیل کابل‌ها و تابلوهای برق که اغلب داخلی هستند نیز برگزار شده و برنده‌ها اعلام و شرکت‌ها انتخاب شده‌اند. هم‌اکنون کارهای قراردادی مربوطه هم در حال انجام است.»
به گفته حسینی برای پیش‌پرداخت ساخت تجهیزات باید تا چند روز آینده 350 میلیارد تومان پرداخت شود و برای تامین مابقی تجهیزات نیز باید سریعا دوباره صورت وضعیتی را در اختیار شرکت عمران شهر جدید پرند قرار دهند تا بودجه لازم را تأمین و پرداخت کنند.
او امیدوار است پروژه تا آخرسال تکمیل شود، اما احتمالا مسافرگیری این مسیر به سال آینده موکول خواهد شد: «پیش از این قرار بود با تامین مالی بموقع، متروی پرند در دهه فجر راه‌اندازی شود، اما با تاخیر چندماهه که در تزریق منابع مالی اتفاق افتاد، بهره‌برداری از پروژه در این زمان ممکن نیست و به آخر سال موکول شده است. البته اینکه برای آخر سال بتوانیم مسافرگیری داشته باشیم با ابهام روبه‌روست، اما ان‌شاءالله پروژه تا پایان سال تکمیل می‌شود و قطار را در یک خط حرکت خواهیم داد. با توجه به اینکه فصول بهار و تابستان را از دست دادیم و در فصل زمستان انجام کار کمی سخت است برای تحقق این موضوع باید اهتمام بیشتری داشته باشیم و با روند فعلی تا آخر سال کار تمام نمی‌شود. علاوه بر تزریق مالی مناسب، نیاز به حمایت و کمک شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری داریم. از آن طرف باید شیفت‌های کاری را افزایش دهیم و حداقل در 2 شیفت کار کنیم. حتی برخی کارها باید به صورت 3شیفته انجام شود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید