راهاندازی مراکز فرآموز سیار
شهرداری تهران در راستای تسریع آموزش مهارتهای زندگی به کودکان، برای نخستینبار اقدام به راهاندازی مراکز فرآموز سیار در برخی از مناطق کرده است.
به گزارش همشهری، دهه90 بود که شهرداری تهران با راهاندازی مراکز فرآموز در مناطق، توانمندسازی کودکان (6تا 12سال) را در اولویت اقدامات حوزه سلامت قرارداد و مقرر شد در آنها اهدافی چون آشنایی با مفاهیم سلامت اجتماعی، تقویت روابط اجتماعی، پرورش خلاقیتها و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان و در نهایت کاهش بروز رفتارهای پرخطر، دنبال شود. این مراکز در مناطق مختلف با کارکردهای متفاوت (در منطقه2 با کارکرد مهارت برقراری ارتباط مؤثر، در منطقه۳ با کارکرد خودشناسی و...) راهاندازی شدند و مربیان و کارشناسان هم روشهای غیرمستقیم (بهرهگیری از بازی، نمایش، نقاشی، سفالگری، داستانسرایی و...) را برای آموزش مهارتهای رفتاری به کودکان در پیش گرفتند؛ اما آنطور که حمید صاحب، مدیر اداره کل سلامت شهرداری تهران عنوان کرده: «کارکرد این مراکز منفعلانه بوده است.» او گفت که یکی از برنامههای آموزشی در حوزه سلامت شهروندی، آموزش کودکان در مراکز فرآموز است که در برخی مناطق این مراکز وجود ندارد و به همین دلیل مراکز فرآموز سیار (ون یا کامیونت) در آنها ایجاد میشود تا فرایند آموزش مهارتهای زندگی به کودکان تسریع و تسهیل شود. صاحب همچنین با بیان اینکه آموزش مهارتهای زندگی و توانمندسازی کودکان از اولویتهای حوزه سلامت شهرداری تهران است، تأکید کرد: «یکی از مهمترین وظایف ما در حوزه سلامت، تأثیرگذاری مثبت در حوزه توانمندسازی شهروندان بهویژه در دوران کودکی (6تا 12سال) است؛ بنابراین نباید در این حوزه خاموش بود و این آموزشها (مهارتهای زندگی) با مشارکت آموزشوپرورش در مدارس هم ارائه خواهد شد.»