• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178301
+
-

ترافیک شرق تهران 15درصد کم شد

در چهاردهمین شنبه امید و افتخار 10طرح در منطقه 4تهران به بهره‌برداری رسید که مهم‌ترین‌شان افتتاح پل شهیدمحسن سیفی تقاطع بزرگراه باقری- خیابان فرجام بود

گزارش
ترافیک شرق تهران 15درصد کم شد

صبح دیروز مراسم افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری و خیابان فرجام (پل شهیدمحسن سیفی) با حضور شهردار تهران برگزار شد. این مراسم در چهاردهمین شنبه امید و افتخار اتفاق افتاد که علاوه بر آن 9طرح شهری دیگر در منطقه4 پایتخت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
به‌گزارش همشهری، شهردار تهران در حاشیه این مراسم گفت: «امروز (دیروز) ۱۰طرح شهری در منطقه ۴ به بهره‌برداری رسید که بزرگ‌ترین آن تقاطع غیرهمسطح اتوبان شهیدباقری و خیابان فرجام است.» علیرضا زاکانی ادامه داد: «ما برای امسال ۱۰۰طرح را از میان طرح‌های شهری پایتخت انتخاب کردیم که با تمام توان بتوانیم آنها را تکمیل کنیم و به بهره‌برداری برسانیم.» شهردار تهران درباره پل شهید سیفی عنوان کرد: «طی ۲سال قبل از این دوره مدیریت شهری تنها ۴۰درصد از این تقاطع پیشرفت کرده بود که در یک سال اخیر این پروژه تکمیل و به بهره‌برداری رسید.» شهردار تهران تأکید کرد: «امیدواریم افتتاح این طرح باعث کاهش بار ترافیکی در شرق تهران شود و رفاه مردم را ایجاد کند.»
رئیس شورای شهر تهران که در مراسم افتتاح پل شهید سیفی حضور داشت، از تکمیل تقاطع‌های غیرهمسطح شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد. مهدی چمران گفت: «یکی از تقاطع‌های غیرهمسطح شهر تهران تقاطع بزرگراهی اتوبان شهید باقری با خیابان فرجام شرقی است که به بهره‌برداری رسید. امیدواریم بهره‌برداری از تقاطع بزرگراه شهیدباقری و فرجام برای مردم منطقه مفید باشد.» او ادامه داد: «یکی از مشکلات ترافیک‌زای اتوبان شهید باقری دوربرگردان‌های زیادی است که در این محور قرار دارد و باید برای آنها نیز فکری شود.» رئیس شورای شهر تهران یادآور شد: «درنظر داریم تا تمام تقاطع‌های غیرهمسطح نیمه‌کاره شهر تهران را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده 80تقاطع طی ۴سال تکمیل، اصلاح و به بهره‌برداری می‌رسد.»‌
همچنین معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در این مراسم گفت: «در این دوره مدیریت شهری به مردم وعده دادیم تا تقاطع‌های مدنظر را تکمیل و به بهره‌برداری برسانیم.» عباس شعبانی در ادامه درباره افتتاح تقاطع غیرهمسطح بزرگراه باقری و خیابان فرجام گفت: «امسال این تقاطع، ششمین تقاطع بزرگراهی است که تکمیل شد و به بهره‌برداری رسید.»
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه براساس طرح جامع تهران ۲۳تقاطع بزرگراهی هنوز در تهران اجرا نشده است، یادآور شد: «با توجه به اینکه بزرگراه شهیدباقری محله تهرانپارس را به 2بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند و بزرگراه باقری نیز یک بزرگراه شمالی-جنوبی در شرق تهران است، لازم بود تا برای ایجاد ارتباط بین محله و این دو پهنه، ۴ تقاطع رسالت، ۱۹۶ غربی، فرجام و گلبرگ را به هم متصل کنیم.»

برنامه‌های مدیریت شهری
در ادامه این مراسم، شهردار تهران به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد. زاکانی در پاسخ به این سؤال که برنامه مدیریت شهری برای کاهش ترافیک در شهر تهران چیست؟ گفت: «هم کارهای بزرگ‌مقیاس و هم کارهای کوچک‌مقیاس را برای کاهش ترافیک پایتخت در برنامه‌مان داریم؛ به‌عنوان مثال از کارهای بزرگ‌مقیاس ما در شرق تهران برای کاهش ترافیک، ساخت بزرگراه شهیدشوشتری است که اتوبان شهیدنجفی‌رستگار را به بزرگراه شهید یاسینی متصل می‌کند.»
شهردار تهران عنوان کرد: «فاز نخست آن در ۶ماه اول سال آینده افتتاح می‌شود و فاز بعدی آن نیز طی ۲سال و نیم آینده انجام می‌شود. این پروژه عملا ۱.۵درصد بار ترافیکی کل تهران و ۴.۵درصد بار ترافیکی شرق تهران را کاهش می‌دهد. در غرب تهران نیز ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) و شهید بروجردی در دست احداث است.» او ادامه داد: «علاوه بر آن، کارهای کوچکی که گره‌های ترافیک را در شهر تهران کاهش می‌دهد در دستور کار داریم.» شهردار تهران یادآور شد: «از جمله اقدامات شهرداری تهران توسعه حمل‌ونقل عمومی در شهر است تا از وسایل نقلیه شخصی کمتر استفاده شود. نکته دوم ایجاد فضای سبز است؛ به‌طوری که امسال در محیط پیرامونی شهر هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز افتتاح می‌شود. در سال گذشته نیز هزار و ۲۰۰هکتار فضای سبز ایجاد شد و به بهره‌برداری رسید.»‌ زاکانی تأکید کرد: «در داخل شهر نیز بوستان‌های متعددی را افتتاح کرده‌ایم که این جریان نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم درکل در موضوع کاهش آلاینده‌های هوا به همراه سایر متولیان قدم‌های مؤثری برداریم.»
شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود درباره واگذاری سهام همشهری، شهروند، شهر آفتاب و رفاه توضیح داد: «موضوع واگذاری سهام از قدیم در شهرداری تهران بوده و یکی از تکالیف مدیریت شهری است که بخشی از سهام شهرآفتاب، همشهری، رفاه و شهروند را واگذار کند. با هدف توسعه کارکردهای شهر و بالا بردن قابلیت‌های خدمتگزاری 2تا از این مجموعه‌ها واگذار می‌شود. یکی از این سهام‌ها متعلق به مجموعه شهر آفتاب به‌عنوان یکی از نقاط کلیدی پایتخت و محلی برای برگزاری نمایشگاه‌های تهران و باز کردن گره‌های ترافیکی شهر تهران است.» او ادامه داد: «نکته این است که باید آنقدر نمایشگاه شهر آفتاب را ارتقا دهیم تا بتوانیم نمایشگاه‌های بین‌المللی را در آنجا برگزار کنیم.» زاکانی عنوان کرد: «سال گذشته مشکلات جدی شهرآفتاب پشت سر گذاشته شد. ما نیز با ارتقای سرمایه و ارزش‌افزوده آن با مشارکت بانک‌شهر تلاش کردیم تا هم مشارکت را در مجموعه افزایش دهیم و هم امکان بالابردن سطح خدمات را در این مجموعه داشته باشیم.»
شهردار تهران گفت: «با وزارت صنعت و معدن و بانک‌شهر وارد مذاکره شده‌ایم و مقصود ما تنها کاهش بدهی‌های شهرداری به بانک‌شهر نیست، بلکه تنها یکی از اهداف این بوده، اما اساس کار این است که ظرفیت‌های وزارت صنعت و معدن و بانک‌شهر را به شهر آفتاب بیاوریم تا باعث ارتقای این مجموعه شویم.»
 او در ادامه گفت: «درباره فروشگاه شهروند نیز باید عنوان کنم برند شهروند را که دوره قبلی مدیریت شهری ۳میلیارد تومان آن را فروخته بودند، درحالی‌که ارزش این برند ۶۰۰میلیارد تومان است، دوباره به شهرداری تهران بازگرداندیم.» زاکانی اضافه کرد: «شهروند نیاز به توسعه کمی و کیفی دارد و واگذاری این برند تنها برای بدهی شهرداری نیست، بلکه به بانک‌شهر اعلام کرده‌ایم بخشی از سهام در قالب تسهیلات برای توسعه شهروند است تا ضمن دسترسی آسان شهروندان در محله‌ها بتوانیم کسب‌وکارهای کوچک را در این مجموعه جمع‌آوری کنیم تا هم اختلال در کار اقتصادی مردم ایجاد نشود و هم نیازهای مردم رفع شود.» به‌گفته شهردار تهران، با واگذاری سهام این دو مجموعه، مدیریت آن همچنان در دست شهرداری تهران باقی می‌ماند.

مکث
جزئیات افتتاح پروژه‌های ترافیکی، خدماتی و عمرانی


علی‌اصغر کمالی‌زاده-شهردار منطقه 4:  تقاطع خیابان فرجام با اتوبان باقری به نام شهیدسیفی در شرایطی به بهره‌برداری رسید که می‌تواند اثر زیادی در کاهش بار ترافیکی محور فرجام و بزرگراه شهید باقری داشته باشد. مطالعات قبل و بعد از ترافیک داریم و ارزیابی می‌کنیم که با کاهش ترافیک ۱۵درصدی در این محدوده روبه‌رو هستیم؛ البته باید راستی‌آزمایی شود و احتمال کاهش بار ترافیکی بیشتر نیز وجود دارد؛ به این دلیل که تمایل سفر در این محدوده زیاد است و این تقاطع تسهیل در سفر در این پهنه ایجاد می‌کند. ما در کنار افتتاح این پروژه شاهد افتتاح چند پروژه دیگر نیز بودیم. این پروژه‌ها عموما در محله‌های کم‌برخوردار ما افتتاح شدند. ۵ مخزن آب در سطح منطقه به بهره‌برداری رسید. باتوجه به اینکه بیشترین سرانه فضای سبز در این محدوده وجود دارد، این مخازن تأثیر زیادی، هم در پدافند غیرعامل و هم در تامین آب فضای سبز دارد. پروژه دیگر بهره‌برداری از 2زمین چمن مصنوعی در محله خاک سفید بود که روز گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین 3پروژه ترافیکی در محله‌های گلشن و تعریض خیابان چمن‌آرا نیز از پروژه‌هایی بود که به بهره‌برداری رسید.

مکث
تقدیر از شهردار تهران


ابوالفضل عمویی-سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: از شهردار تهران بابت اقداماتی که در یک سال اخیر با هدف ارتقای کیفیت زندگی در پایتخت انجام داده است، تشکر می‌کنم. شاهد هستیم که هر هفته پروژه‌های زیادی در شهر تهران افتتاح می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد. شهردار تهران گام‌هایی را برای حل مشکلات پایتخت برمی‌دارد که جای تقدیر دارد. به‌عنوان یکی از ساکنان شرق تهران عنوان می‌کنم افتتاح امروز (دیروز) به‌عنوان یک تقاطع غیرهمسطح در غرب و شرق بزرگراه شهید باقری به نام شهید سیفی، هم یک گام مهم برای ایجاد ارتباط اجتماعی بین 2سوی بزرگراه و هم در کاهش بار ترافیکی در این محدوده تأثیرگذار است. شرق تهران از آسیب تردد بیش از اندازه خودروها رنج می‌برد و مردم ساکن این پهنه با محدودیت‌های ترافیکی روبه‌رو هستند. امیدواریم مابقی پروژه‌های شهر تهران نیز به همین اندازه تأثیرگذار باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید