• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 6 آذر 1401
کد مطلب : 178285
+
-

شفافیت در فروش نفت

خبر: رضا پدیدار، عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید: با توجه به اینکه فروش نفت کشور در شرایط تحریم موقعیت خاصی دارد پرداختن به جزئیات آن نه ممکن و نه منطقی است.
نقد: این گفته مهر تأییدی است بر افشا نشدن میزان تولید و صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی ایران به‌ویژه پس از خروج آمریکا از برجام و دست‌کم از آن زمان تاکنون آمار فروش و ارزش صادرات نفتی ایران منتشر نمی‌شود؛ درحالی‌که همواره مقامات دولتی از افزایش صادرات نفتی ایران خبر داده‌اند. در چنین شرایطی افکار عمومی دچار یک تضاد آماری می‌شود چرا که از یک سو برخی منابع بین‌المللی از جمله اوپک میزان تولید نفت ایران را برآورد و اعلام می‌کند و از سوی دیگر مقامات دولتی ازجمله وزیر نفت بدون اشاره به میزان صادرات روزانه نفت ایران، از جهش در صادرات نفت خبر می‌دهند.
بدیهی است که انتشار نیافتن آمار صادرات نفت ایران در شرایط تحریمی به‌گفته این فعال بخش خصوصی نه ممکن و نه منطقی باشد، اما دست‌کم انتظار می‌رود در سطوح تصمیم‌گیری به‌ویژه سند بودجه سالانه، این آمارها در اختیار تصمیم‌گیرندگان قرار گیرد تا براساس واقعیت، تصمیم درست بگیرند و بودجه سالانه از محل بیش‌نمایی درآمدها و منابع دچار کسری نباشد. از این منظر شفافیت نفتی در سطوح تصمیم‌گیری ضرورت دارد و نمی‌توان به بهانه تحریم‌ها و فشارهای بیرونی، بر واقعیت‌ها، چشم بست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید