• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
دو شنبه 10 اردیبهشت 1403
کد مطلب : 223776
+
-

رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران:

قیمت نوبرانه‌ها می‌شکند

مرضیه ثمره‌حسینی ؛ روزنامه‌نگار

  رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران می‌گوید: عرضه نوبرانه‌ها از 20اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا می‌کند و با گسترش عرضه، قیمت‌ها کاهشی می‌شود. هر روز که از بهار می‌گذرد و به تابستان نزدیک‌تر می‌شویم بر شمار میوه‌های نوبرانه‌ در بازار افزوده می‌شود. طالبی، ملون و هندوانه حالا در همه مغازه‌های میوه‌فروشی‌ تهران دیده می‌شوند و عرضه نوبرانه‌هایی مانند توت‌فرنگی و گوجه‌سبز و چغاله‌بادام هم بیشتر شده است.
 رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران در مورد وضعیت عرضه نوبرانه‌ها در بازار به همشهری می‌گوید: در حال حاضر نوبرانه‌هایی که به تولید انبوه رسیده‌اند و عرضه آنها در میدان اصلی زیاد شده است ملون، جانا و طالبی است که براساس نرخنامه ما قیمت هر کیلو ملون در میدان اصلی 8 تا 12هزار تومان، جانا 10 تا 14هزار تومان و طالبی 10 تا 15هزار تومان است.
اکبر یاوری ادامه می‌دهد: در مورد نوبرانه‌هایی مانند توت‌فرنگی، گوجه‌سبز و چغاله‌بادام قیمت‌ها در بازار بر اساس عرضه و تقاضاست و به‌دلیل اینکه هنوز به تولید انبوه نرسیده‌اند و مورد مصرف عموم نیستند، قیمت آنها داخل نرخنامه میادین درج نشده است.

عرضه گسترده نوبرانه‌ها در راه است
در حال حاضر، گران‌ترین میوه‌های بازار، توت‌فرنگی، گوجه‌سبز و چغاله‌بادام هستند. قیمت توت‌فرنگی و گوجه‌سبز و چغاله‌بادام هنوز در نرخنامه بارفروشان تهران درج نشده اما در میدان اصلی پایتخت هر کیلو توت‌فرنگی 80 تا 120هزار تومان، چغاله‌بادام 150 تا 200هزار تومان و گوجه‌سبز 500 تا 700هزار تومان است. قیمت این نوبرانه‌ها در میوه‌فروشی‌های تهران بسیار بالاتر از میدان میوه‌وتره‌بار است و هر چه کیفیت و موقعیت جغرافیایی مغازه میوه‌فروشی بالاتر باشد، قیمت‌ها هم بالاتر می‌رود. اما به‌طور میانگین هر کیلو توت‌فرنگی در مغازه‌های میوه‌فروشی تهران بین 200 تا 250هزار تومان است که البته با توجه به گرانی آن، فروش آن در مقادیر کمتر از 200 تا 500گرم رایج است؛ امری که در مورد گوجه‌سبز و چغاله‌بادام هم صدق می‌کند. هر کیلو چغاله‌بادام  بین 600 تا 700هزار تومان و قیمت گوجه‌سبز هم بین 600هزار تا یک‌میلیون تومان است.
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران پیش‌بینی می‌کند که عرضه توت‌فرنگی، گوجه سبز و چغاله‌بادام از 20اردیبهشت‌ماه جاری افزایش پیدا کند و با گسترش عرضه، قیمت این نوبرانه‌ها تعدیل و کاهشی ‌شود.

کشت هندوانه در ایران ضرر است!
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران در مورد قیمت هندوانه هم بیان می‌کند: متأسفانه هندوانه به‌رغم اینکه آب‌بری بسیار زیادی دارد قیمت بسیار پایینی دارد؛ به‌طوری که در حال حاضر در میدان بزرگ قیمت هر کیلو هندوانه گرد بین 5 تا 12هزار تومان و هندوانه‌های بیضی که بیشتر صادر می‌شوند از 12هزار تومان تا 14هزار تومان است.  یاوری با تأکید بر اینکه سیاست‌های جهادکشاورزی در مورد کشت محصولات آب‌بر باید تغییر کند، می‌افزاید: کشت این محصولات در ایران اصلا توجیه اقتصادی ندارد و صادرات این محصولات هم به‌مثابه آن است که ما آب‌مان را صادر می‌کنیم درحالی‌که کشوری مانند ترکیه که منابع آبی بسیار زیادی دارد هندوانه ما را وارد می‌کند. این مسئله جای تأمل دارد و باید محصولات آب‌بر از طریق کشت فراسرزمینی وارد کشور شوند.

سیب زرد درجه‌یک، 40هزار تومان
به‌جز نوبرانه‌ها، قیمت سیب زرد در بازار بالاست و عرضه نوع باکیفیت آن کاهش یافته است که علت آن به اتمام فصل تولید سیب برمی‌گردد. در حال حاضر سیب زرد در مغازه‌ها در انواع درجه‌یک، درجه2 و زده‌دار فروخته می‌شود و به‌طور میانگین قیمت نوع درجه‌یک آن 85 تا 90هزار تومان است. سیب قرمز قیمت پایین‌تری دارد و از 65 تا 85هزار تومان فروخته می‌شود. رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران با بیان اینکه هنوز 25درصد از محصولات سیب درختی در سردخانه‌ها موجود است و کمبودی وجود ندارد، می‌گوید: الان سیب زرد و قرمز در میدان بزرگ تهران از 15 تا 40هزار تومان قيمت دارد که 95درصد سیب‌ها زیر 35هزار تومان است و قیمت 40هزار تومانی برای سیب درجه‌یک میانه است و البته حدود 5درصد از بازار است. علاوه‌بر سیب، قیمت موز هم در میادین میوه‌وتره‌بار تهران مناسب است. موز در 3نوع اکوادور، فیلیپین و هندی موجود است که موز اکوادور با قیمت پایه 75هزار تومان، فیلیپین بین 68 تا 70هزار تومان و هندی بين 57 تا 60هزار تومان است.

تعادل در بازار پیاز
رئیس هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان میوه‌وتره‌بار تهران در مورد وضعیت عرضه محصولات تره‌بار هم بیان می‌کند:‌ خوشبختانه هیچ کمبودی در این بخش وجود ندارد. هرچند چند روز شاهد کاهش عرضه پیاز بودیم که علتش ‌ بارندگی‌های جنوب کرمان و جیرفت بود و باعث شد قیمت پیاز افزایشی شود اما در حال حاضر این کمبود رفع شده و روند قیمت پیاز کاهشی است. به‌طوری که در حال حاضر هر کیلو پیاز دزفول در میدان بزرگ از 12 تا 15هزار تومان و پیاز جیرفت هم از 18 تا 23هزار تومان است.
یاوری با بیان اینکه فروش محصولات کشاورزی با قیمت زیر 10هزار تومان برای کشاورز هیچ توجیهی ندارند، می‌گوید: درحالی‌که کشاورزان ما نهاده‌های کشاورزی را به دلار می‌خرند، اما محصول تولیدی خود را به ریال می‌فروشند؛ به‌طوری که الان 70درصد از گوجه‌فرنگی بوته‌ای زیر 10هزار تومان فروخته می‌شود و نوع درجه‌یک آن 15هزار تومان است که این قیمت‌ها انگیزه‌ای برای کشت سال بعد نمی‌گذارد و نهادهای بالادستی باید با اصلاح الگوی کشت به فکر آینده بخش کشاورزی هم باشند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید