• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 5 آذر 1401
کد مطلب : 178169
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/O7MYL
+
-

آخرین جنون آسمان

جهان نما
آخرین جنون آسمان

چند دهه پیش، بشر نه در تارهای اینترنت، که در جاده و آسمان به‌دنبال سرعت بود؛ ماشین‌ها سریع‌تر و پرمصرف‌تر بودند و در آسمان، رقابت بر سر این بود که چندبرابر سرعت صوت می‌توان از این طرف اقیانوس اطلس به آن طرفش رفت، آن هم درحالی‌که مسافران در آرامش آب پرتقال می‌خورند. در جاده‌ها، نام‌های زیادی بودند که ادعای سریع‌ترین را داشتند اما در آسمان، بشر احتمالا هرگز هیچ نامی همچون کنکورد نخواهد شنید. این هواپیمای مافوق صوت تجاری، که به‌صورت مشترک توسط فرانسه و انگلیس طراحی شد، پروازهای تجاری‌اش را در سال1976 شروع کرد، چند دهه سلطان آسمان‌ها بود و در نهایت، در چنین روزی در سال2003 بازنشسته شد.
کنکورد، از نظر طراحی و فناوری، یک استثنا در تاریخ هوانوردی تجاری بشر به شمار می‌رود؛ ساختار مثلثی‌شکل بال‌های آن، و طراحی منحصربه‌فردش، کنکورد را به متفاوت‌ترین هواپیمای مسافربری دنیا تبدیل کرده بود. اما کنکورد، به‌خاطر چیز دیگری محبوب بود؛ این هواپیما که دوبرابر سرعت صوت حرکت می‌کرد، فاصله نیویورک تا لندن را، فقط در 3ساعت طی می‌کرد. به‌عبارت دیگر، سرعت این هواپیما، به 2هزارو170کیلومتر در ساعت می‌رسید. کنکورد، خیلی زود به نماد سرعت و تجمل تبدیل شد و مسافرانش، صرف اینکه سوار این هواپیما شده‌اند، به دیگران فخر می‌فروختند. اما هیچ‌چیزی کامل نیست. نخستین مشکل این هواپیما، صدایش بود؛ میلیون‌ها انسانی که زیر مسیر پرواز آن زندگی می‌کردند، به‌خصوص آنهایی که در اطراف فرودگاه‌ها زندگی می‌کردند، از صدای آن ذله شده بودند. دیگر مسئله، محیط‌زیست بود. این هواپیما، یک ابرآلاینده بود. و در کنار آن، هزینه استفاده از آن همچنان سرسام‌آور بود که ایرفرانس و بریتیش‌ایرویز، تنها خطوط هوایی استفاده‌کننده از این هواپیما، زیر بارش کمر خم کرده بودند. سقوط یک کنکورد ایرفرانس در سال2000، که باعث مرگ 113نفر شد، هواپیماها را برای یک سال زمینگیر کرد. این هواپیما در سال2003، برای همیشه زمینگیر شد.
کنکورد نماد یک دوران متفاوت در تاریخ بشر به شمار می‌رود که اولویت‌ها، چیزهای دیگری بود. وقتی که اعلام شد بخشی از قطعات این هواپیما حراج می‌شوند، سلبریتی‌ها برای خرید درها و صندلی‌های آن صف بستند و مالکان هواپیماها، حسابی از این حراجی سود بردند.
برخی شرکت‌ها گفته‌اند به فکر تولید جت‌های مسافربری مافوق صوت هستند، اما همچنان، کنکورد سریع‌ترین هواپیمای تجاری تاریخ بشر است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید