• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17811
+
-

اشتغالزایی صنعت برق برای یزد

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان: اهمیت صنایع برق به دلیل میزان بالای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار است

اشتغال
اشتغالزایی صنعت برق برای یزد



علی مختاری| یزد - خبرنگار:

یکی از مهم‌ترین مشکلات فارغ‏‏التحصیلان در یزد، به‌روز نبودن تکنولوژی‏‏ها برای جذب آنهاست. با این حال، صنایع با فناوری بالا (های‌تک)، همچون برق و الکترونیک، می‏توانند شرایط جذب نخبگان دانشگاهی و جلوگیری از فرار مغزها را فراهم کنند. اکنون، در این صنعت 2700 نفر در استان شاغل هستند که عمده آنها فارغ‌التحصیلان دانشگاهی‌اند. استان، با وجود فعالیت کارخانه‌های بزرگ کشور در حوزه تولیدات برقی با سال‏‏ها سابقه فعالیت، به یکی از قطب‌های برق و الکترونیک کشور تبدیل شده است که می‌‌تواند مسیرهای تازه‏‏تری در این حوزه‎ها بگشاید.

یزد ظرفیت‎های بسیاری در حوزه برق، الکترونیک، آی.‌تی و آی.‌سی.تی دارد به طوری که با وجود 1/1 درصد جمعیت کشور در استان 4 درصد تولیدات الکترونیک در استان شکل می‏‏گیرد و شاخص بالایی است.
با توجه به رشد روزافزون استفاده از انرژی الکتریکی در کشور و لزوم توسعه و بهینه‌سازی شبکه موجود، توسعه این صنعت اهمیت دوچندانی پیدا می‏‏کند و به همین دلیل بومی‏‏سازی آن برای اقتصاد مقاومتی و تولید داخلی، حائز اهمیت است.


فعالیت 67 واحد تولیدی در استان

رئیس خانه صنعت معدن و تجارت استان با اشاره به اینکه صنعت برق و الکترویک از صنایع پیشران در کشورهاست، می‏‏گوید: صنایع برق و الکترونیک با توجه به فناوری بالا، کم‌آب‌خواه بودن، سبز بودن و نبود مشکلات زیست‌محیطی و ارزش افزوده بالا، یکی از مهم‌ترین محورهای توسعه صنعتی استان است.
«سید علی‌اکبر کلانتر» با اشاره به صدور 93 پروانه بهره‎‎برداری در صنایع برق و الکترونیک استان می‏گوید: اکنون از این تعداد 67 واحد فعال هستند.

وی درباره این واحدها تصریح می‏‏کند: 18 واحد در حوزه تولید تابلو برق، 14 واحد در تولید سیم و کابل، 11 واحد در تولید بورد و تجهیزات الکترونیک، 11 واحد در تولید چراغ روشنایی، 7 واحد در تولید کلید و پریز برق و 6 واحد هم در تولید دیگر تجهیزات الکترونیک و برقی فعالیت می‎‏کنند.
این نماینده بخش خصوصی با بیان اینکه اهمیت صنایعی چون برق و الکترونیک به دلیل میزان بالای جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به بازار کار است، می‏‏گوید: ‏‏اکنون در مجموع حدود 2700 نفر در این صنایع مشغول به کار هستند که عمده آنها را فارغ‏‏التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‎دهند.


صنعت سبز برق و الکترونیک

رئیس انجمن برق و الکترونیک استان و عضو هیات‌مدیره خانه صمت یزد نیز با بیان اینکه در تولید کالاهای مختلف ابتدا باید دید که مزیت نسبی ما برای تولید آن محصول به چه شکل است، ادامه می‏‏دهد: وجود جمعیت بالای افراد تحصیلکرده مهم‌ترین و ارزشمندترین مزیت استان در تولید محصولات‌‌های‌تک به ویژه محصولات برق و الکترونیک با ارزش افزوده بالاست. «محمدحسین فنایی» از دیگر مزیت‌های نسبی استان را وجود انرژی‌های تجدید‌پذیر چون انرژی خورشیدی می‌‏‏داند.

وی با بیان اینکه استان از گذشته‏‏های دور در حوزه‏‏هایی مانند نساجی و سفال و کاشی و سرامیک فعالیت کرده است، می‏‏‌گوید: فعالیت این صنایع خوب و مبارک است، ولی در برخی موارد محدودیت‎هایی چون کمبود آب و مسائل محیط‌زیستی ممکن است فعالیت برخی از آنها را با مشکل روبه‌رو کند؛ در نتیجه، اولویت استان با توجه به سبز بودن صنعت الکترونیک، می‌تواند تولید این گونه محصولات باشد.

این عضو هیات مدیره خانه صمت یزد با بیان اینکه اکنون، شرایط برای تبدیل شدن برق و الکترونیک به صنعت اول استان آماده است، می‏‏افزاید: اگر بپذیریم که محیط زیست و آب از دغدغه‏های مهم استان است، باید جایگاه ویژه‏‏ای به این صنعت و تولیدات آن اختصاص یابد. فنایی درباره فارغ‏‏التحصیلان رشته برق عنوان می‏‏کند: فارغ‌التحصیلان نیز باید  مواردی را که به صورت تئوری مطالعه کرده‎‎اند، به طور عملی انجام دهند تا شکاف بین صنعت و دانشگاه در یک فاصله زمانی پر شود. رئیس و سرپرست شدن در مدت زمان کم، انتظاری نامعقول و دور از توانایی آنهاست.


یزد در رتبه ششم تولیدات برق و الکترونیک

رئیس انجمن تخصصی برق و الکترونیک خانه صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه استان در تمام حوزه‏‏های برق و الکترونیک فعالیت می‎کند، می‏‏گوید: زمانی تمام تجهیزات الکترونیک کارخانه‏‏ها و دیگر اماکن از خارج کشور وارد می‎شد، ولی در حال حاضر 60 تا 70 درصد نیاز کشور از داخل تامین می‏‏شود.
فنایی درباره جایگاه استان در رابطه با تولید کالاهای برق و الکترونیک نیز اظهار می‏‏کند: استان یزد 1/1 درصد جمعیت کشور را داراست، ولی حدود 4 درصد کالاهای الکترونیک کشور را تولید می‏‏کند و از این لحاظ در جایگاه ششم تا هشتم کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه کارخانه‎‎های یزد از نظر کیفیت جایگاه خوبی دارند، می‏‏گوید: به صراحت اعلام می‏‏کنم با توجه به اهمیت این صنعت، استان جایگاه خوبی دارد و لیسانس بهترین شرکت‏های معتبر دنیا را دارد.
وی با اشاره به اینکه میزان استفاده از تجهیزات خارجی در ساخت وسایل برقی کمتر شده است، می‏‏افزاید: البته برخی مواد اولیه به دلیل مزیت‏‏هایی که دارند، باید از خارج وارد شود تا از تکنولوژی روز دنیا عقب نمانیم.
رئیس سابق خانه صمت همچنین انتقال تکنولوژی را از نیازهای وارداتی در این حوزه می‏‏خواند و با بیان اینکه نباید درباره موانع تحقق شعار سال صحبت کرد، می‏‏گوید: ما نمی‌گوییم موانعی وجود ندارد، ولی باید فکرمان را تغییر دهیم و دست از ایراد گرفتن برداریم.


کوچک‎سازی دولت برای تقویت بخش خصوصی

رئیس هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن برق و الکترونیک با بیان اینکه باید دولت خود را کوچک کند و کار را به بخش خصوصی بسپارد، می‎‎گوید: انجمن‏‏هایی چون برق و الکترونیک که از انجمن‎‎های خانه صنعت، معدن و تجارت استان هستند، مهم‌ترین زیرساخت برای انتقال قدرت از دولت به بخش خصوصی هستند. وی می‏‏گوید: باید به تشکل‏‏هایی چون خانه صنعت، معدن و تجارت بها داده شود تا بخش خصوصی جایگاه واقعی خود را برای پیشرفت به دست آورد و دولت به عنوان ناظر وارد عرصه شود و بخش عمده تصدی‎‎گری به تشکل‎ها واگذار شود.
فنایی ادامه می‏دهد: عملکرد دولت در سال‎‎های اخیر موجب تضعیف بخش خصوصی شده؛ به طوری که بخشی از بخش خصوصی به دنبال این است که ببیند دولت چه کار می‏‏کند تا بتواند برنامه‌های خود را با آن هماهنگ کند؛ در حالی که دولت باید به دنبال بخش خصوصی برود.
رئیس سابق خانه صمت یزد با بیان اینکه تجربه برون‌سپاری و مدیریت بخش خصوصی در یزد وجود داشته است، می‏‏گوید: در حالی که اولین کارخانه‏‏های یزد دولتی بودند، ولی اصناف نیز سابقه‎‎ای طولانی داشته‌اند.
وی اظهار می‏‏کند: با توجه به زیرساخت‏‏های فرهنگی، پیشنهاد می‏‏کنیم که یزد پایلوت برون‌سپاری دولت به بخش خصوصی باشد. همچنین باید از دولت بخواهیم راه حل اجرایی کوچک کردن بدنه خود را ارائه کند.


دولت، آغازگر«حمایت از کالای ایرانی» 

عضو هیات مدیره خانه صمت یزد تصریح می‎‎کند: انتظار فعالان صنعتی و تولیدی استان از دولت برای حمایت از تولیداتشان، گزاف و بیهوده نیست. دولت باید با تدابیر و راهکارهایی که چندان دشوار نیست، به این  انتظارات جامه عمل بپوشاند.«محمدحسین فنایی» اضافه می‎‎کند: انتظار ما، به عنوان انجمن تخصصی صنایع همگن برق و الکترونیک، این است که دولت با استفاده از تولیدات برقی داخل استان، موجب دلگرمی فعالان این عرصه شود. رئیس هیات مدیره انجمن برق و الکترونیک و عضو هیات مدیره خانه صنعت یزد ادامه می‎دهد: شرکت‎‎ توزیع برق باید برنامه‌ای داشته باشد تا شرکت‌های تولیدکننده داخلی محصولات خود را به پیمانکاران معرفی و با اطلاع‌رسانی موثر به تولید داخلی کمک کنند.وی ادامه می‏‏دهد: شرکت‌های پیمانکاری از کیفیت محصولات تولیدی غافل هستند؛ در حالی که تولیدکنندگان استان در عرصه رقابتی، محصولاتی با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید می‌کنند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید