• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178091
+
-

جشن با هم بودن

جهان روز
جشن با هم بودن

26 نوامبر در آمریکای شمالی، میلیون‌ها خانواده، میلیون‌ها خوراک بوقلمون می‌پزند و در مهم‌ترین تعطیلی ملی در آمریکا و کانادا، روز شکرگزاری را جشن می‌گیرند. این جشن مهم، ‌که چند قرن سابقه دارد، محفلی برای شکر گزاردن بر محصولات و البته خیرات و نعمات یک سال قبل از آن به شمار می‌رود. شکرگزاری از یک مراسم سالانه برداشت محصول که توسط استعمارگران انگلیسی و همینطور بومیان آمریکایی در سال1621 برگزار شد الگوبرداری شده است. این جشن، سرشار از اسطوره و افسانه است و از رسوم  آن، می‌توان به پختن بوقلمون، نان مخصوص و کیک کدوتنبل اشاره کرد. این جشن، همچنین اوج سفر در آمریکا به شمار می‌رود چون براساس سنت دیرینه، ‌اعضای خانواده هر جای کشور که باشند، ‌خود را به شام خانوادگی می‌رسانند. شکرگزاری، کمک زیادی هم به رونق اقتصادی در آمریکا می‌کند.
از وقتی که مراسم این جشن، توسط مهاجران انگلیسی برگزار شد، شکرگزاری محفلی برای دوستی و نزدیکی بوده چون در کمال تعجب، بومیان وامپانونگ داوطلبانه به این جشن اضافه شدند و طی چند روز جشن، هیچ‌گونه تخاصمی بین2 طرف ایجاد نشد.
در نسل‌های بعدی، دیگر این جشن چندان بین نژادی نبود اما همچنان اهمیت خود را حفظ کرد و به آن توجه می‌شد. در سال1789، کنگره آمریکا تصمیم درباره تعطیلی این جشن را به ایالات سپرد. این تفویض اختیار، به‌خاطر برخوردهای متفاوت با این جشن و دور شدن از اهداف اولیه آن در ایالات مختلف، با انتقادهای زیادی مواجه شد و همه انتظار داشتند دولت فدرال، یک تصمیم واحد در این‌باره بگیرد. تا اینکه بالاخره، حین جنگ‌های داخلی آمریکا، آبراهام لینکلن سرشناس‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا، روز شکرگزاری را، که مصادف با 26نوامبر است، یک جشن و تعطیلی ملی اعلام کرد.
این جشن، در طول سال‌ها، ابعاد مختلفی به‌خود گرفته و امروزه، از نظر اقتصادی و همینطور خانوادگی، ‌اهمیت زیادی برای آمریکایی‌ها دارد. از آنجا که بسیاری از خانواده‌ها در آمریکا به‌خاطر مدل مدرن زندگی از هم دورافتاده‌اند، شکرگزاری فرصتی برای دور هم بودن است. از نظر اقتصادی هم، روز شکرگزاری اهمیت خاصی برای بازار خرده‌فروشی آمریکا دارد چون افراد زیادی، برای هم کارت تبریک و هدیه می‌خرند و می‌فرستند و علاوه بر آن، شروع خریدهای کریسمس به شمار می‌رود و آنطور که خودمان در ایران می‌گوییم، آغاز شب عید در آمریکاست. علاوه بر آن، شکرگزاری روز مهمی در صنعت سرگرمی آمریکاست و بسیاری از فیلم‌های تجاری و پرفروش، به همین مناسبت اکران می‌شوند. برخی از مهم‌ترین رویدادهای ورزشی ازجمله مسابقات بزرگ فوتبال آمریکایی هم در همین روز برگزار می‌شود.
در سال‌های اخیر، برخی مهاجران برخی تغییرات در مراسم شکرگزاری اعمال کرده‌اند که با استقبال آمریکایی‌ها هم مواجه شده است؛ برای نمونه، ‌جامعه ایرانی-آمریکایی، به جای پخت بوقلمون که گوشت خشک و سفتی دارد، از دیگر پرنده‌ها ازجمله مرغ و اردک استفاده می‌کند و توجه آمریکایی‌ها را هم جلب کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید