• سه شنبه 1 خرداد 1403
  • الثُّلاثَاء 13 ذی القعده 1445
  • 2024 May 21
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178086
+
-

تولد دروازه‌بان برای تأمین امنیت

نگاه
تولد دروازه‌بان برای تأمین امنیت

مهتاب خسروشاهی-روزنامه‌نگار

به این تصویر دقت کنید! مردی ناشناس و خسته درحالی‌که بی‌تفاوت کنار کوچه‌های باریک شهر سئول در کره‌جنوبی به خواب رفته است، روباتی به او نزدیک می‌شود و تلاش می‌کند تا او را بیدار کند! این روبات می‌گوید:«آقا اگر اینجا بخوابید؛ جان شما به خطر می‌افتد. اجازه دهید به شما کمک کنم تا سالم به خانه برگردید.» کمی بعد، خودروی پلیس از راه می‌رسد و 2افسری که از آن پیاده می‌شوند و مرد را از شرایط خطرناکی که به آن دچار شده، نجات می‌دهند. این تصویر بیشتر یادآور فیلم‌های علمی- تخیلی است؛ اما این واقعیتی است در شهر سئول.
خیابان‌های شهر سئول به‌تازگی پذیرای روبات گَشتی یا «دروازه‌بان» شده‌اند. این روبات، نخستین روبات گشت شهری کره‌جنوبی است. این روبات با هدف برقراری ارتباط با مرکز کنترل پلیس طراحی شده و پس از مشاهده مواردی که برای آن به‌عنوان عامل مزاحم یا خطر معرفی شده‌اند، با نزدیک‌ترین مرکز پلیس، تماس برقرار می‌کند. این روبات با هدف افزایش میزان ایمنی شهروندان در شبانه‌روز در شهر سئول طراحی شده است.
سخنگوی شرکت طراح این روبات(HL Mando) درباره نحوه عملکرد دروازه‌بان می‌گوید:«این روبات مانند دوربین نظارت متحرک عمل کرده و می‌تواند حتی نقاط کور را نیز مورد شناسایی و بررسی قرار دهد.»
 دروازه‌بان حدود 300کیلوگرم وزن دارد. این روبات با استفاده از فناوری ناوبری ماهواره‌ای و فناوری سنجش از راه دور با قابلیت تشخیص نور و محدوده (Lidar) به‌صورت خودکار رانندگی می‌کند. دروازه‌بان با عابران پیاده و موانع برخورد نکرده و شب‌هنگام می‌تواند با استفاده از توانایی تصویر‌برداری حرارتی، گشت‌زنی کند. هم‌اکنون این روبات پیشرفته اجازه کار همراه با یک انسان را دارد؛ چرا که با چند چالش در حیطه حریم خصوصی روبه‌رو شده است. به‌گفته شرکت سازنده این روبات، فیلم‌ها داخل روبات ذخیره نشده و فقط قابلیت پخش زنده را دارد تا با قانون حفاظت از اطلاعات شخصی کره‌جنوبی مطابقت داشته باشد. هدف اصلی از طراحی و راه‌اندازی این روبات در سطح شهر سئول، «حفظ امنیت زنان» عنوان شده است. حضور دروازه‌بان در منطقه مسکونی شهر سئول که دارای بالاترین آمار زنانی است که به تنهایی زندگی‌ می‌کنند، بیش از مناطق دیگر است. درحال حاضر طبق قوانین کره‌جنوبی، فعالیت این روبات به لحاظ فنی با مواردی روبه‌روست، چراکه براساس قوانین این کشور، روبات‌های خودران نمی‌توانند در جاده‌ها، پیاده‌روها و پارک‌ها حرکت کرده یا صدا یا فیلم ذخیره کنند. اما فعلا این روبات درحال آزمایش است تا درصورت رفع موانع قانونی، برای حفظ امنیت به‌ویژه امنیت زنان تنها در سطح شهر سئول حرکت کند. مقامات ارشد کره‌جنوبی درحال کار روی مقررات جدید، همراه با طراحان روبات‌ها، اساتید دانشگاه و کارشناسان حقوقی هستند تا با رفع موانع قانونی، دروازه‌بان بتواند هرچه زودتر کار خود را به تنهایی آغاز کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید