• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178028
+
-

ممنوعیت‌های ترافیکی به‌خاطر آلودگی هوا

با افزایش حجم آلاینده‌ها در شهر تهران، فروش مجوز طرح ترافیک روزانه متوقف شد و پلیس با جدیت بیشتر از تردد وسایل نقلیه دودزا جلوگیری می‌‌کند

ترافیک
ممنوعیت‌های ترافیکی به‌خاطر آلودگی هوا

 در سومین‌ماه از فصل پاییز، اغلب مناطق تهران از نظر کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. از ظهر یکشنبه وضعیت هوای تهران از شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس در بسیاری از مناطق به وضعیت ناسالم برای همه تنزل پیدا کرده است. به گزارش همشهری، این موضوع باعث شد تا طی چند روز اخیر طبق مصوبه کمیته اضطرار هوا، مهد‌کودک‌ها و در ادامه مدارس پایتخت تعطیل شود. این در حالی است که پیش‌بینی‌ها از ادامه‌دار بودن آلودگی هوای شهر تهران حکایت دارد. همین موضوع باعث شد تا دیروز ‌یکسری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی برای شهر تهران درنظر گرفته شود که ازجمله مهم‌ترین آنها ممنوعیت فروش روزانه طرح ترافیک است.

شهرداری، مسئول مستقیم آلودگی هوای تهران نیست
وقتی صحبت از آلودگی هوا می‌شود، اغلب مطالبات مردمی و رسانه‌ای متوجه شهرداری تهران می‌شود. این در شرایطی است که شهرداری پایتخت متولی اصلی این موضوع نبوده و در بحث آلودگی هوا مسئولیت مستقیم ندارد و ده‌ها ارگان و سازمان دیگر در این زمینه دخیل بوده و تصمیم‌ساز و مجری هستند. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در همین ارتباط گفت‌: «شهرداری تهران به‌همراه ۲۲دستگاه دیگر در زمینه آلودگی هوا مسئول هستیم و مسئولیت مستقیم این موضوع با ما نیست، اما وظیفه داریم که آن را پیگیری کنیم. اساس حرکت خود را بر توسعه حمل‌ونقل عمومی گذاشته‌ایم تا با ایجاد آسایش و رفاه در حمل‌ونقل عمومی، تردد خودروهای شخصی را کاهش دهیم. میزان سهم بخش تردد خودروهای شخصی در تهران ۷۰درصد است و ما باید خدماتی ارائه کنیم تا این میزان کاهش پیدا کند. همچنین باید فضای سبز شهر را توسعه دهیم و در همین راستا در روز پانزدهم اسفند افتتاح ۱۵۰۰هکتار فضای سبز را خواهیم داشت و امیدواریم تا میزان فضای سبز پیرامونی و داخل شهر را به بالای ۶۱هزار هکتار برسانیم.» شهرداری تهران در دوره جدید مدیریت شهری با هدف تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی شامل مترو، اتوبوس و تاکسی با مشارکت دولت اقدامات مؤثری انجام داده ‌که ورود 630تاکسی ون جدید به جای ون تاکسی‌های فرسوده در شنبه هفته جاری آخرین نمونه آن است. علاوه بر این برنامه‌ریزی‌ها برای ترویج و گسترش حمل‌ونقل از دوچرخه‌های اشتراکی گرفته تا موتورها و اسکوتر‌های برقی در نقاط مختلف شهر جریان دارد و در آینده‌ای نزدیک شاهد فعالیت اتوبوس‌‌های برقی در برخی ‌ایستگاه‌ها‌ و مسیر‌های پر‌تردد خواهیم بود. علاوه بر این، صحبت از ورود تاکسی‌های برقی به شهر با همکاری 2شرکت بزرگ خودرو‌سازی‌ کشور است.

تمهیدات ویژه به‌دلیل تشدید آلودگی هوای تهران
فروش مجوزهای روزانه طرح ترافیک در پایتخت ممنوع شد.
فعالیت مراکز بتن آماده و شن و ماسه تا پنجشنبه سوم آذر تعطیل است.
روشن‌ماندن اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها در پایانه‌های مسافربری ممنوع است.
فعالیت‌های عمرانی تا اطلاع بعدی ممنوع شد.
پلیس راهور موظف است از تردد کامیون، تردد موتورسیکلت‌ها، وسایل نقلیه دودزای دارای معاینه فنی و ماشین‌های فاقد معاینه‌فنی جلوگیری کند.

آلودگی هوای تهران به روایت آمار
ساعت ۷ و ۱۸ به‌دلیل پیک ترافیک صبحگاهی و عصر، معمولا اوج آلودگی هوای شهر تهران است.
ساعت ۲ بامداد تا ۵ بامداد، معمولا غلظت آلاینده‌‌ها به حداقل می‌رسد و بهترین زمان برای فعالیت و ورزش در هوای آزاد است.
ساعات آلوده در پایتخت معمولا بین ۷ صبح تا 8شب است که این بازه زمانی در اواخر نیمه دوم سال 2ساعت بیشتر از اوایل نیمه اول سال می‌شود.
در بعضی فصول و ساعات، میزان آلودگی هوا افزایش پیدا می‌‌کند، به‌طوری که آلودگی هوا در زمستان چند‌برابر فصل بهار است.
براساس جدول شاخص کیفیت هوا(AQI)  از عدد ۰ تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ قابل‌قبول، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام افراد، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا بسیار خطرناک و نامطلوب است.
با توجه به پیش‌بینی سازمان هواشناسی، شرایط نامطلوب امروز سوم آذر ادامه خواهد داشت و امکان افزایش غلظت آلاینده‌ها و رسیدن شاخص تا آستانه شرایط ناسالم برای همه شهروندان نیز وجود دارد.
کیفیت هوای شهر تهران در پاییز امسال تاکنون ۴۴روز در شرایط قابل‌قبول، ۱۷روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز بسیار ناسالم را تجربه کرده است که در مدت مشابه در سال گذشته ۳۹روز قابل‌قبول، ۲۱روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید