• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178021
+
-

واکنش‌ها به آغاز غنی‌سازی در فردو

گام‌های جدید هسته‌ای ایران نگرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی را به‌همراه داشته‌است

واکنش‌ها به اقدام ایران نسبت به آغاز غنی‌سازی 60درصدی اورانیوم در تاسیسات هسته‌ای فردو در واکنش به قطعنامه ضدایرانی شورای‌حکام آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی همچنان ادامه دارد؛ واکنش‌هایی که به‌نظر می‌رسد بیش‌از همه، نگرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی را به‌همراه داشته‌است.
به‌گزارش همشهری، پس‌از آنکه سازمان انرژی‌اتمی ایران روز سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای، ضمن تشریح 6اقدام هسته‌ای ایران در تاسیسات فردو و نطنز، از آغاز غنی‌سازی 60درصدی در مجتمع فردو خبرداد، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی در گزارشی، آغاز تولید اورانیوم ۶۰درصدی در فردو را تأیید کرد.
رافائل گروسی در این گزارش مدعی شده‌است که جمهوری‌اسلامی قصد دارد فعالیت‌های غنی‌سازی خود در فردو و نطنز را توسعه دهد؛ «ایران با استفاده از 2آبشار سانتریفیوژهای نسل ششم، تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا- هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده تا ۶۰درصد- را در فردو آغاز کرده‌است. این علاوه بر تولید اورانیومی است که از آوریل۲۰۲۱ در نطنز انجام شده است».

بیانیه تروئیکای اروپایی
از سوی دیگر تروئیکای اروپایی(انگلستان، فرانسه و آلمان) نیز با صدور بیانیه‌ای اقدام اخیر جمهوری‌اسلامی در زمینه آغاز غنی‌سازی 60درصدی اورانیوم در تاسیسات فردو را محکوم کردند. این 3کشور اروپایی در بیانیه خود، ضمن اشاره به اقدام‌های اخیر ایران «درجهت پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش»، تأکید کردند که تهران با افزایش توانایی‌های تولیدی در فردو و نطنز ورای محدودیت‌های برجامی و با تسریع تولید اورنیوم غنی‌سازی‌شده، گام‌های بیشتری در مسیر «تهی کردن برجام» برداشته است؛ ادعایی که پیش ‌از این جمهوری‌اسلامی بارها بر غیرواقعی بودن آن تأکید و تصریح کرده درصورت پایبندی طرف‌های غربی به تعهدات برجامی‌شان، گام‌های هسته‌ای ایران برگشت‌پذیر خواهد بود. تروئیکای اروپایی در این بیانیه با تأکید بر اینکه گام هسته‌ای جدید ایران را «چالشی برای سیستم عدم‌اشاعه‌ای جهانی» به‌حساب می‌آورند، عنوان کردند که این اقدام «خطرات اشاعه هسته‌ای مهمی دربر دارد و هیچ توجیه معتبر غیرنظامی نیز ندارد». 3کشور اروپایی در بیانیه خود همچنین تأکید کرده‌اند که به رایزنی با شرکای بین‌المللی‌شان درباره چگونگی رسیدگی به این «تشدید هسته‌ای» ازسوی ایران ادامه می‌دهند.

نگرانی واشنگتن از پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی ایران
ازسوی دیگر هماهنگ‌کننده روابط راهبردی در شورای امنیت ‌ملی آمریکا نیز در اظهاراتی عنوان کرد که دیدگاه واشنگتن درخصوص جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای هیچ تغییری نکرده‌است. جان کربی با بیان اینکه «ایران به کاهش زمان گریز هسته‌ای خود ادامه داده‌است»، به روند مذاکرات برجامی اشاره و مدعی شد که «اکنون حتی نزدیک به رسیدن به این هدف هم نیستیم».
وی ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تأکید کرد که واشنگتن توسعه توانایی‌های موشکی در جمهوری‌اسلامی را نیز زیرنظر دارد. در این میان به‌نظر می‌رسد براساس همین نگرانی‌ها هم بود که کربی در رویکردی مسبوق به سابقه از روی میز بودن همه گزینه‌ها برای مواجهه با تهران خبرداد.
این موضع‌گیری واشنگتن درحالی است که مقام‌های جمهوری‌اسلامی در هفته‌های اخیر بارها از تناقض‌گویی طرف آمریکایی برای پیشبرد مذاکرات برجامی انتقاد و اعلام کرده‌اند که دولت بایدن از یک‌سو پیام‌هایی برای احیای توافق ارسال و ازسوی دیگر مواضعی را اتخاذ می‌کند که کمکی به پیشبرد گفت‌وگوها در مسیر صحیح نمی‌کند.

پاسخی به تهدیدهای غرب
فضاسازی‌های طرف غربی پیرامون گام هسته‌ای جدید جمهوری‌اسلامی در شرایطی مطرح می‌شود که مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین، آغاز غنی‌سازی ۶۰درصدی در تاسیسات فردو را که درپی قطعنامه‌ای انتقادی درباره ایران در شورای‌حکام انجام شد، پاسخی از سوی ایران به تحریک‌ها و تهدیدهای غرب‌ ارزیابی می‌کند.
محمد مرندی در این باره در پیامی توییتری نوشت که «ایران همواره به تحریکات و تهدیدات غرب پاسخ داده‌است. آمریکا و اتحادیه ‌اروپا باید بدانند که تکبر عواقب دارد. امید رژیم‌های غربی به تحریم‌ها، لیبرال‌های ایران، اغتشاشگران و تروریست‌ها، تماما شکست خورده‌ است. با عمیق‌تر شدن بحران جهانی، اهرم فشار غرب رنگ می‌بازد».

ظرفیت‌های جدید برای غنی‌سازی اورانیوم
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ظرفیت‌های جدیدی که در سایت فردو و نطنز ایجاد شده، براساس قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و فشار سیاسی و قطعنامه راه‌حل نیست. محمد اسلامی در حاشیه نشست دیروز هیأت‌دولت درجمع خبرنگاران، با تأکید بر اینکه فشار سیاسی و انجام اقدام‌هایی در تناقض با روند مذاکرات با «عمل متقابل» جمهوری‌اسلامی همراه خواهد بود، اعلام کرد که سازمان متبوعش در راستای اجرای «قانون راهبردی برای لغو تحریم‌ها» ظرفیت جدیدی در سایت فردو و نطنز برای غنی‌سازی ایجاد کرده و کل عملیات انجام شده در چارچوب مقررات آژانس بوده‌است. وی با بیان اینکه در تاسیسات فردو افزایش ظرفیت غنی‌سازی از ۲۰درصد به ۶۰درصد انجام شده و سانتریفیوژهای نسل جدید نیز جایگزین سانتریفیوژهای نسل اول خواهد شد، به اظهارات مدیرکل آژانس واکنش نشان داد و تأکید کرد که فشار سیاسی و صدور قطعنامه راه‌حل رفع مشکلات موجود نیست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید