• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178018
+
-

مذاکرات تهران- ریاض در مسیر دیپلماتیک

مسیر مذاکرات ایران و عربستان یک سال و نیم پس از شروع گفت‌وگوها به میزبانی عراق از سطح امنیتی به دیپلماتیک رسید. این گفت‌وگوها از اردیبهشت‌ماه امسال که پنجمین دور آن برگزار شده بود، متوقف مانده بود. تاکنون نمایندگانی از طرف شورای عالی امنیت ملی ایران در این گفت‌وگوها حاضر می‌شدند. این گفت‌وگوها از فروردین1400 آغاز شدند.
براساس گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی عراق (واع)، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق در این‌باره گفت: گفت‌وگوی ایران و عربستان از مسیر امنیتی خود به مسیر دیپلماتیک منتقل شده است.
وی بر اهمیت این گفت‌وگوها در جهت نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌ها و حل و فصل مسائل باقی‌مانده میان 2کشور و حفظ منافع آنها تأکید کرد. او با اشاره به اینکه عراق همچنان دیدگاه‌های مثبت و دیدگاه‌های نزدیک به یکدیگر را ترویج می‌کند، گفت: آخرین نشست مذاکرات در بغداد و با نظارت وزارت امور خارجه عراق برگزار شد. الصحاف ادامه داد: ما همچنان در حال ایجاد هماهنگی میان دو طرف در راستای فراهم کردن مقدمات دوره‌های دیگر گفت‌وگو هستیم.
فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز پیش‌تر در جریان شرکت در اجلاس امنیتی منامه درباره تحولات مربوط به میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان گفت که تلاش‌های عراق برای سرپرستی گفت‌وگو بین ایران و عربستان ادامه دارد و 2 کشور تمایل به ادامه گفت‌وگو دارند.
پیش‌تر نیز عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهوری عراق گفته بود که عراق به میانجیگری بین عربستان و ایران ادامه می‌دهد و نشست‌ها ادامه دارد اما نتایج برعهده آنهاست.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید