• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
پنج شنبه 3 آذر 1401
کد مطلب : 178013
+
-

رئیسی: حرف معترض و مخالف شنیده می‌شود

رئیس‌جمهور در چند سخنرانی متعدد پیام شنیدن مسائل را به جامعه منتقل کرده است

 تقویت عملکرد کابینه و شنیدن صدای مردم یک‌بار دیگر محور صحبت‌های رئیس‌جمهور در جلسه چهارشنبه هیأت دولت بود. سیدابراهیم رئیسی طی بیش 2ماه ناآرامی‌های پراکنده کشور، جامعه را به شنیدن صدایشان و توجه به خواسته‌هایشان اطمینان داده است. او عملا در سخنرانی‌های چندباره خود تلاش کرده تا نشان دهد دولت سیزدهم به‌دنبال پرده‌پوشی بر صورت مسئله و نادیده گرفتن بطن تحولات جامعه و هشدارها نیست. همزمان با چنین ایفای نقشی از سوی رئیسی به‌عنوان مسئول اجرای قانون اساسی، محمدباقر قالیباف، رئیس‌ مجلس نیز در پیام‌های همسویی بر اصلاح روش‌ها و رویه‌های حاکمیتی و اداره جامعه تأکید کرده بود. اصلاح «روش»های اجرایی مدنظر رئیسی و «رویه»های مورد تأکید قالیباف، بیش از هر چیز متوجه تغییر قوانین مصوب مجلس و آیین‌نامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مصوب دولت در موضوع اعتراضات و التهابات ماه‌های اخیر کشور بوده‌اند. رئیسی دیروز گفت: امروز که دشمن به‌صورت هدفمند به جنگ ترکیبی با داشته‌های انقلاب اسلامی آمده و نشاط، امید و اعتماد جامعه و سرمایه اجتماعی ما را هدف گرفته، راه مقابله با شیطنت‌ها، فتنه‌ها و توطئه‌های او پرهیز از هرگونه تأخیر در انجام امور مربوط به رفاه و آسایش مردم و کار و تلاش مضاعف برای حل مشکلات است.
او اگرچه ناامنی را خط قرمز دولت دانست و گفت: «امنیت و آرامش زیربنای رشد و پیشرفت کشور و فعالیت‌های علمی، اقتصادی و کسب‌وکارهای مردم است که دستگاه‌های مسئول باید به آن توجه ویژه داشته باشند»، اما بر این نکته تصریح کرد که «دولت برای شنیدن حرف معترض و مخالف گوش شنوا دارد.» رئیسی می‌گفت: «اعتراض با آشوب و اغتشاش تفاوت دارد. اغتشاش هم مانع گفت‌وگو و هم مانع هر نوع توسعه‌یافتگی است و مردم انتظار دارند با آن برخورد قاطع شود.» رئیس دولت سیزدهم در سخنرانی‌های قبلی خود بر این مسئله تأکید کرده بود که صدای انتقادات شنیده می‌شود و اصلاح در روش‌های اجرا امکان‌پذیر است. رئیس مجلس هم طی هفته‌های اخیر با اشاره به اینکه برخورد مقتدرانه با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند به این معنا نیست که اشکالات موجود را برطرف نکنیم، گفته بود: همانطور که در نطق پیشین یعنی پیش از آغاز اغتشاشات هم تأکید کردم ما باید ساختارها و شیوه‌های اجرای گشت امنیت اخلاقی را به‌گونه‌ای اصلاح کنیم تا این قبیل اتفاقات دوباره تکرار نشود.
محمدباقر قالیباف آبان‌ماه در یکی از نطق‌های پیش از دستور خود گفته بود: «باید درنظر داشت که پس از برقراری امنیت و آرامش سراسری در کشور نباید تدبیر و هوشمندی مردم در همراهی نکردن با خشونت‌طلبی و اغتشاشات را بهانه‌ای برای پرهیز در تغییر رویه‌ها قرار داد؛ در آن زمان، نوبت مسئولان کشور است که پاسخ بصیرت مردم را با اقدامات لازم در کارآمدسازی و برطرف کردن نقاط ضعف در حوزه‌های حکمرانی اقتصادی، حکمرانی فرهنگی، حکمرانی اجتماعی و حکمرانی سیاسی بدهند.»

مکث
راهکار مؤثر خنثی‌سازی تحریم‌ها

نخست‌وزیر بلاروس که به‌منظور دیدار با مقام‌های ارشد ایران با هدف توسعه مناسبات دوجانبه به تهران سفر کرده‌است، صبح دیروز به دیدار رئیس‌جمهور رفت؛ دیداری که دوطرف طی آن بر ضرورت توسعه همکاری‌ها برای برون‌رفت از تحریم‌ها تأکید کردند. رئیس‌جمهور در این دیدار با بیان اینکه روابط ایران و بلاروس همواره دوستانه بوده‌است، گفت: توسعه و تقویت ارتباط کشورهایی که به‌دلیل تلاش برای حفظ استقلال خود تحت‌تحریم‌های ظالمانه قرار‌گرفته‌اند، از راهکارهای مؤثر خنثی‌کردن و برون‌رفت از تحریم‌هاست. سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه جمهوری‌اسلامی با وجود تحریم‌های ظالمانه و بی‌سابقه، پیشرفت‌های چشمگیری در همه عرصه‌ها، ازجمله در زمینه اقتصادی داشته‌است، ادامه‌داد: اراده جدی سران 2کشور برای ارتقای سطح روابط فی‌مابین، می‌تواند موانع احتمالی برسر راه گسترش تعاملات را برطرف کند. رومن گلاوچنکو، نخست‌وزیر بلاروس نیز در این دیدار با اشاره به رشد 3 برابری تجارت میان 2کشور در یک‌سال گذشته،گفت: به دستور رئیس‌جمهور بلاروس، سابقه روابط 2کشور را به دقت بررسی کرده و نقشه‌راه گسترش همکاری‌ها و سرفصل‌های ارتقای سطح روابط فی‌مابین را به شکل دقیق تعیین کرده‌ایم تا بتوانیم با سرعت آنها را اجرایی و عملیاتی کنیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید