• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 1 آذر 1401
کد مطلب : 177810
+
-

سمنان، نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم

گزارش 2
سمنان، نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم

بعد از رقابت سمنان، قزوین و نیشابور در زمینه ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و اقتصادی براساس الگوی «اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم»، معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از انتخاب سمنان به‌عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم خبر داد.

دلایل انتخاب سمنان 
به گزارش همشهری، اتحادیه بین‌المللی شهرهای گردشگری در امتداد جاده ابریشم از سوی چین تشکیل شده و به‌گفته علی اصغر شالبافیان، سمنان نیز قرار است در کنار 
۲۰ شهر خارجی و ۲۰ شهر چینی تجربه همکاری در فضای بین‌المللی را در این زمینه داشته باشد.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با بیان اینکه این استان بیشترین طول جاده ابریشم را در میان استان‌های دیگر دارد به همشهری می‌گوید:‌ 750کیلومتر از مسیر جاده ابریشم و همچنین بیشترین تعداد کاروانسرای این مسیر در استان سمنان قرار دارد.
به‌گفته امیر کرم‌زاده، 30کاروانسرای شاه‌عباسی در استان سمنان وجود دارد که 6مورد آنها در نوبت ثبت جهانی هستند. او همچنین 2اثر ثبت جهانی جنگل‌ ابر و مسیر راه‌آهن را از دیگر ویژگی‌های سمنان می‌داند و توضیح می‌دهد: انتخاب سمنان به‌دلیل تعدد آثار تاریخی و کاروانسراها در مسیر اصلی جاده ابریشم بوده است، زیرا هنوز بقایای جاده ابریشم در این استان وجود دارد که قرار است مرمت شود. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان با اشاره به نزدیکی شهر سمنان به جنگل، کویر و بافت تاریخی ارزشمند از استقبال مسئولان این استان برای انتخاب سمنان به‌عنوان نماینده ایران در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم خبر می‌دهد.
به‌گفته کرم‌زاده، شهرداری شهر سمنان متعهد شده است 50میلیارد تومان در راستای این نمایندگی هزینه کند.

مقصد گردشگری و تجاری
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سمنان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه سمنان نماینده شهرهای ابریشم ایران است، توضیح می‌دهد: درواقع سمنان دبیرخانه است و علاوه بر معرفی و پیگیری امور خود، پیگیری و معرفی شهرهای دیگر مسیر جاده ابریشم را برعهده خواهد داشت. کویر و ستاره‌شناسی، جنگل و طبیعت‌گردی، توریسم‌ سلامت، معدن نمک، پرنده‌نگری، وجود دانشکده‌های معماری و گردشگری تا مقطع دکترا، تپه‌های میلک و حصار، روستای قلعه‌بالا در نوبت ثبت جهانی، شهرهای بین‌المللی بسطام و شهمیرزاد و 52رشته صنایع‌دستی مواردی است که کرم‌زاده به‌عنوان ویژگی‌های این استان برمی‌شمرد. به‌گفته وی، سمنان با وجود همه این ویژگی‌ها و ظرفیت‌ها به درستی معرفی نشده است و نمایندگی این استان در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم می‌تواند به معرفی بهتر آن بینجامد؛ معرفی‌ای که سمنان را به مقصد گردشگری و تجاری مهم تبدیل کند.

ارزیابی مستمر
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هم درباره این انتخاب توضیح می‌دهد: دولت چین موضوع معرفی یکی از شهرهای ایران به‌عنوان نماینده تمامی شهرهای کشور برای عضویت در ائتلاف شهرهای جاده ابریشم را مطرح کرد و پس از طرح این موضوع بسیاری از استان‌ها و شهرهای کشور برای عضویت در این ائتلاف تقاضای خود را به وزارت میراث اعلام و برنامه‌های میزبانی خود را طرح کردند. علی‌اصغر شالبافیان حسین‌آبادی با اشاره به بررسی‌های انجام‌شده درباره ظرفیت‌های شهرهای متقاضی می‌گوید: پس از بررسی‌های انجام‌شده با توجه به ظرفیت‌های گردشگری فراوانی که در شهر سمنان وجود داشت و از این‌ جهت که این استان طولانی‌ترین مسیر جاده ابریشم را به‌خود اختصاص داده است، شهر سمنان به‌عنوان نماینده ایران در ائتلاف عضو شهرهای جاده ابریشم انتخاب شد. وی ازجمله ملاک‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور را آثار تاریخی‌ای عنوان می‌کند که در استان سمنان ثبت ملی شده‌اند. معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به برخی ظرفیت‌های گردشگری، فرهنگی و صنایع‌دستی استان سمنان اشاره می‌کند و ازجمله آنها غذای این استان را نام می‌برد که در زمره آثار ناملموس زبانزد است. به‌گفته وی، وجود گویش‌های مختلف و جشنواره‌های گردشگری که همگی برگرفته از فرهنگ کشاورزی و تاریخی استان سمنان است از دیگر مزایای این استان محسوب می‌شود.
او با اشاره به عزم مسئولان این استان برای تأیید تصمیم وزارتخانه مبنی بر انتخاب سمنان به‌عنوان عضو ائتلاف شهرهای جاده ابریشم توضیح می‌دهد: پس از انتخاب شهر سمنان ارزیابی‌های وزارتخانه به‌صورت مستمر و دوره‌ای جهت اجرای تعهدات این استان انجام خواهد شد.
جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راه‌های به‌هم‌پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بود که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و به شمال آفریقا و خاور اروپا پیوند می‌داد. این مسیری که تا سده پانزدهم میلادی به‌مدت 1700سال، بزرگ‌ترین شبکه بازرگانی دنیا محسوب می‌شد. یکی از مهم‌ترین شهرهای ایرانی در مسیر جاده ابریشم‌، نیشابور بوده است. این جاده از شهرهای سمنان، گرگان، یلان، اردبیل، همدان، زنجان، ری، قزوین، ساوه و کرمانشاه‌ نیز عبور می‌کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید