• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
دو شنبه 30 آبان 1401
کد مطلب : 177703
+
-

مصرف بی‌پروای آب در پایتخت

آمارهای دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور حاکی از این است که ۳۷درصد خانواده‌های تهرانی مطابق الگو یا زیرالگو، آب مصرف می‌کنند؛ اما مصرف ۶۳درصد مشترکان بالای الگو است و 4درصد خانوارها نیز بیش از دو برابر مصرف آب دارند که بد‌مصرف محسوب می‌شوند.
به‌گزارش همشهری، خشکسالی و کم‌بارانی به یکی از خصایص اقلیم ایران تبدیل شده و حتی بارندگی مساعد در دوره‌های مقطعی نیز بدون اصلاح الگوی مصرف، قادر نیست تبعات بحران آب را خنثی کند. این موضوع به‌خصوص در تهران به‌عنوان بزرگ‌ترین کانون جمعیتی ایران که منابع آب تجدید پذیر محدودی دارد، با حساسیت بیشتری باید دنبال شود؛ به‌گونه‌ای که مصرف آب اکثر مشترکان به الگوی مصرف نزدیک شود.

مصرف آب تهران؛ 39هزار لیتر در ثانیه
مدیر دفتر مدیریت مصرف آبفای کشور می‌گوید: در حالی اکنون مصرف لحظه‌ای آب در تهران ۳۹هزار لیتر بر ثانیه است که میانگین مصرف در سال گذشته ۳۵هزار لیتر بر ثانیه بوده است. آن‌هم در شرایطی که وضعیت بارندگی در تهران ۷.۳میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل و با میانگین بلندمدت، ۷۸درصد کاهش نشان می‌دهد. سید‬ علی‬ سیدزاده می‌افزاید: از ۶۳درصد خانوارهایی که بالای الگو آب مصرف می‌کنند، چهار درصد معادل ۱۵۰هزار خانوار، بد مصرف هستند که بیش از دو برابر الگو، آب مصرف می‌کنند که در گام نخست باید رفتار مصرفی خود را تا میانگین شهر اصلاح کنند. او با بیان اینکه مدیریت بهینه مصرف راهکارهای مختلفی دارد، می‌گوید: استفاده از تجهیزات کاهنده، مدیریت زمان و کاهش زمان استحمام از مهم‌ترین راهکارها برای کمک به حفظ پایداری ذخایر آبی است.

311میلیون مترمکعب، ذخیره آبی پایتخت
در شرایطی که آمارهای حوزه مصرف آب تهران، نامساعد و حتی ترسناک به‌نظر می‌رسد، متولیان حوزه آب تلاش می‌کنند پایداری شبکه توزیع آب شرب را حفظ کرده و از بروز تنش‌های مقطعی نیز جلوگیری کنند؛ اما با توجه به محدود بودن منابع آبی، وظیفه شهروندی حکم می‌کند که اصلاح الگوی مصرف آب، جدی گرفته شود. آخرین آمارهای حوزه آب، از کاهش ۸۴میلیون مترمکعبی ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد که با توجه به افزایش مصرف آب پایتخت، رقم قابل‌توجهی است. حسن طبسی، رئیس اداره بهره‌برداری و نگهداری سد نم‌رود، می‌گوید: مجموع حجم ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه و در دست بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران در شرایط فعلی 311میلیون مترمکعب است که در مقایسه با حجم 395میلیون مترمکعبی سال گذشته شاهد کاهش 84میلیون مترمکعبی هستیم. همچنین نسبت به حجم نرمال انتهای آبان ماه که معادل 700میلیون مترمکعب است با کاهش 389میلیون مترمکعبی مواجه هستیم. وی در گفت‌وگو با صداوسیما، می‌افزاید: میزان بارش در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه‌ای تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 14.1میلی‌متر است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 19میلی‌متر کاهش و نسبت به متوسط بلندمدت با کاهش 27میلی‌متری مواجه هستیم. به‌گفته او، ذخایر آبی در سطح استان تهران نسبت به سال قبل حدود 21درصد کاهش پیدا کرده و نسبت به شرایط نرمال بهره‌برداری نیز بیش از 55درصد کاهش را نشان می‌دهد. این مسئول حوزه آب، می‌گوید: میزان بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 57درصد و نسبت به متوسط بلندمدت بیش از 65درصد کاهش را نشان می‌دهد از مردم فهیم استان تهران خواهش می‌شود در صرفه‌جویی آب دقت بیشتری داشته باشند و نسبت به مصارف خود حداقل 20درصد صرفه‌جویی داشته باشند تا با لطف خدا بتوانیم از شرایط فعلی به‌سلامت عبور کنیم.

تراز منفی مصرف و تولید آب
برای مشخص شدن ابعاد بحران آب در تهران و ضرورت اصلاح الگوی مصرف، توجه به این نکته بد نیست که در شرایط فعلی، مصرف آب تهرانی‌ها، 12.5درصد بیشتر از تولید آب شرب است. مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آبی استان تهران می‌گوید: مصرف آب در شهر تهران ۴۰هزار لیتر بر ثانیه گزارش شده و نسبت به تولید که ۳۵هزار لیتر بر ثانیه است، مشترکان ۱۲.۵درصد بیشتر از تولید آب مصرف می‌کنند. علی‌اکبر ملکوتی می‌افزاید: خشکسالی‌های پی‌درپی باعث شده حوزه آب ریز سدهای تأمین‌کننده آب تهران به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کند و در مقایسه با سال گذشته ۳۴ میلیون مترمکعب آب در پشت سدها کمتر ذخیره شود. به‌گفته او، ۶۰ درصد از مشترکان شهر تهران پرمصرف هستند و به مشترکان پرمصرف دائماً تذکر می‌دهیم اگر به تذکرات ما عمل نکنند آب این مشترکان قطع می‌شود. مدیر بهره‌برداری از تأسیسات آبی استان تهران معتقد است: شهروندان تهرانی با تغییر رفتار الگوی مصرف در زمان استفاده از آب شرب برای مصارف غیرضروری خودداری و در زمان استفاده از آب شرب برای مصارف بهداشتی با کاهش زمان آن را مدیریت کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید