• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 6 خرداد 1397
کد مطلب : 17750
+
-

شهر در رسانه ها

امنیت شهری نباید دستمایه هیچ باوری باشد

روزنامه «آرمان» در ارتباط با راهکارهای مواجهه با خشونت‌های جامعه شهری با محمود حریرچی، جامعه‌شناس گفت‌وگو کرده است؛ وی معتقد است: «حس امنیت را نمی‌توان به سادگی در میان افراد جامعه ایجاد کرد و نیازمند اصلاح و بهبود برخی سازوکارهای شهری است. در واقع شهروندان باید نمودهای امنیت را در جامعه ببینند تا باور وجود امنیت در افکارشان ریشه بدواند. امنیت زنان و کودکان نباید با دستمایه هیچ‌باور و اعتقادی از بین برود و همواره باید در جوامع شهری به لزوم ایجاد امنیت برای این دو اعتقادی راسخ داشت.» حریرچی درباره عوامل مؤثر بر امنیت در جامعه شهری هم می‌گوید «با گذشت زمان شرایط زندگی شهرنشینی نوعی حس بیگانگی را در افراد ایجاد کرده و امنیت آنها را به خطر انداخته است. روابط انسانی به‌ویژه در کلانشهرها بسیار کم شده است و حتی همسایگان نیز یکدیگر را نمی‌شناسند و ارتباطی با هم ندارند. انسان به روابط اجتماعی نیازمند است، زیرا مسئله مهمی در زندگی‌شهری است.»

نابسامانی موتورسواران پایتخت

روزنامه «جام جم» در یادداشتی به مسئله عدم‌ساماندهی موتورسواران در پایتخت توسط نهادهای مسئول پرداخته است؛ نویسنده به طرح این سؤال پرداخته که چرا کشورهای جنوب غرب آسیا با وجود استفاده از موتورسیکلت، مشکلات ما را ندارند؟ بنابر این نوشته، در آن کشورها موتورسواران به قوانین احترام می‌گذارند، اما در کشور ما موتورسواران غیراز این معضلات، هنجارهای اجتماعی و فرهنگی زیادی را هم به‌وجود آورده‌اند. در بخشی از یادداشت جام جم، وجود ترافیک سرسام‌آور به‌ دلیل استفاده از موتور سیکلت در تهران مورد اشاره قرار گرفته و آمده است «در کشورمان در زمینه تولید و فرهنگسازی استفاده از موتورسیکلت‌های دو زمانه و سوخت پاک متأسفانه خوب عمل نشده است. فرهنگسازی و آموزش به موتور‌سوارها یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی است که تمامی ارگان‌های مرتبط در آن بسیار ضعیف و غیر‌قابل‌قبول عمل می‌کنند.»

وجه تمایز نقشه لرزه‌ای جدید با نقشه‌های قدیمی

روزنامه «دنیای اقتصاد» در ارتباط با تدوین نقشه لرزه‌ای ۳۵۴ محله پایتخت و تحویل آن به شهرداری تهران گزارشی را منتشر کرده و درباره وجه تمایز نقشه جدید پهنه‌های گسلی شهر تهران نسبت به نقشه‌های قدیمی که محدوده گسل‌های شهر در آن ثبت و نمایش داده شده بود، نوشته است «ارائه اطلاعات دقیق و جزئی در 3سطح ناحیه، محله و پلاک‌های ساختمانی از وضعیت لرزه‌ای گسل‌های ۲۲ منطقه شهر تهران است. به این صورت که در قالب این نقشه، مسیر دقیق عبور گسل‌های «اصلی»، «متوسط» و «فرعی» از زیر زمین شهر تهران مشخص شده و موقعیت گسل‌ها بر حسب فاصله یا نزدیکی به پلاک‌های ساختمانی را منتشر کرده است. به‌عبارت دیگر اطلاعات این نقشه به شهروندان تهرانی این امکان را می‌دهد که وضعیت هر منطقه، ناحیه، محله و حتی پلاک‌های ساختمانی را به لحاظ آنکه روی پهنه گسلی یا در چه فاصله‌ای از آن قرار دارد توضیح دهد.»

«باغ برره» در آستانه نابودی

خبرگزاری «ایسنا» در گزارشی نسبت به تخریب باغ معروف به برره(باغی با وسعت22 هزار متر واقع در منطقه2 که لوکیشن‌های سریال پرمخاطب برره در آن ضبط شده بود) و ساخت یک برج دیگر هشدار داده است؛ احمد مسجدجامعی، عضو شورای شهر تهران در این‌باره به ایسنا گفته که «براساس حکم دادگاه 15هزار متر آن می‌بایست حفظ و در مابقی می‌توان برج‌سازی انجام داد اما آثاری از اسید، بنزین و... وجود دارد که نشان می‌دهد سودجویان قصد تخریب باقی مانده باغ را دارند.» وی با بیان اینکه براساس قوانین اگر مشخص شود که مالک به‌طور عمد قصد تخریب باغ خود را دارد باید این باغ با حکم دادگاه به نفع عموم مردم ضبط شود، گفت: همگان می‌دانیم که باید از باغات و فضای سبز باقی مانده تهران محافظت کنیم اما واقعیت این است که شورا و شهرداری به تنهایی نمی‌توانند از این باغات انگشت‌شمار حفاظت کنند و لازم است افکارعمومی نیز پای کار بیایند.

این خبر را به اشتراک بگذارید