• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177450
+
-

روز جهانی گلاب به رویتان

 روز ۱۹نوامبر به نام روز جهانی توالت نام‌گذاری شده است. این نام‌گذاری شاید در وهله اول خنده‌دار باشد، اما دلیل آن این است که طبق آمار بیش از ۳میلیارد نفر در جهان امکان استفاده از دستشویی بهداشتی و شستن دست با آب و صابون را ندارند. با توجه به اهمیت این بحران بهداشتی و  ‌دسترسی نداشتن بیشتر از یک‌چهارم جمعیت جهان به امکانات بهداشتی اولیه، افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی درباره لزوم دسترسی همه ساکنان کره زمین به سرویس‌های بهداشتی، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفت ۱۹ نوامبر را به‌عنوان روز جهانی توالت نام‌گذاری کند. جالب است بدانید که از سال 2001میلادی هم سازمان بین‌المللی توالت (World Toilet Organization) با مرکزیت کشور سنگاپور تاسیس شد تا توسعه سرویس بهداشتی مُدرن را با تأکید بر اهمیت بهداشت جهانی در دستور کار خود قرار دهد.

*** 
اولین کشوری که موفق به ساخت توالت‌های مدرن شد، ژاپن بود. توالت‌ها در ژاپن برای همسویی با فرهنگ ویژه این کشور تغییراتی پیدا کردند و امکاناتی به آنها اضافه شد که باعث صرفه‌جویی در مصرف آب و انرژی و کاربری آسان‌تر برای زنان، سالمندان و افراد معلول باشد. حالا دولت ژاپن هر سال مسابقه‌ای برگزار می‌کند و به تولیدکنندگانی که تمیزترین، راحت‌ترین و امن‌ترین توالت‌ها (برای زنان) را در خارج از این کشور بسازند، جایزه سالانه توالت طلایی اهدا می‌کند. هدف‌شان هم از این کار ترویج توالت‌های راحت و تمیز و راحت‌تر کردن و بالا بردن کیفیت زندگی آدم‌ها در کشورهای در حال توسعه است. کشورهایی مثل هند که در برخی از شهرهای آن بهداشت به شکل درست و اصولی رعایت نمی‌شود و می‌توان گفت که تقریبا نصف جمعیت هند در خانه‌هایشان توالت ندارند! اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، براساس آمارهایی که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، 46/9درصد از خانواده‌هایی که در کشور هند زندگی می‌کنند، در خانه‌های خود توالت ندارند و از دستشویی‌های عمومی استفاده می‌کنند. شرایط زمانی عجیب‌تر می‌شود که بدانید نزدیک به ۷۰ درصد مردم هند خط تلفن دارند، اما در خانه خود سرویس بهداشتی ندارند! البته در سال‌های اخیر جنبش‌ها و کمپین‌های مختلفی برای حل این مشکل برگزار شده و خانه‌های بسیار زیادی طی این سال‌ها به سرویس بهداشتی مجهز شده‌اند، اما هنوز هم مردم این کشور علاقه‌ای به داشتن توالت در خانه‌های خود ندارند. کشورهای چاد، بنین، اتیوپی، جزایر سلیمان، موریتانی، هائیتی، تیمور شرقی و مالاوی نیز دست کمی از هند ندارند و به‌دلیل نداشتن ‌دسترسی به سرویس‌های بهداشتی بیشترین آمار استفاده از فضاهای باز برای دستشویی را در سطح جهان دارند.
*** 
اهمیت دسترسی آسان به سرویس بهداشتی در صنعت گردشگری هم اهمیت ویژه‌ای دارد. وجود توالت‌های استاندارد از شاخص‌های مهم و مؤثر در صنعت گردشگری دنیاست. با توجه به گستره فرهنگ گردشگران ملل مختلف، برای رونق این صنعت باید سرویس‌های بهداشتی دارای استانداردهای جهانی ساخته شود، سرویس‌هایی که مناسب استفاده گردشگران داخلی و خارجی، معلولان، سالمندان، کودکان و بانوان باشد.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :