• پنج شنبه 27 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 8 ذی القعده 1445
  • 2024 May 16
شنبه 28 آبان 1401
کد مطلب : 177403
+
-

پایان جشنواره پانزدهم

نشان لطفی به یاد محمدرضا لطفی در اختتامیه موسیقی نواحی پایه‌گذاری شد

موسیقی
پایان جشنواره پانزدهم

 چهارمین جشنواره موسیقی نواحی در حالی به روی صحنه رفت که اختتامیه آن به‌خاطر برنامه‌ریزی وزیر ارشاد یک شب زودتر برگزار شد اگرچه هنوز یک شب از برنامه‌های جشنواره باقی مانده بود!
اختتامیه جشنواره موسیقی نواحی که یک روز پیش از موعد برگزار شد، با تأخیری طولانی مدت آغاز شد، تا حدی که عده‌ای از هنرمندان حاضر در بیرون سالن به نواختن و رقصیدن برای تماشاچیان منتظر پرداختند. با شروع مراسم، جمعیت وارد سالن شد و با حضور مدیران هنری و فرهنگی مراسم رسما کارش را آغاز کرد.
در ابتدای این مراسم، محمد رعیت؛ مدیرکل ارشاد استان گلستان صحبت کرد. وی موسیقی اقوام ایران را دارای یک ظرفیت بزرگ خواند که خیلی حرف نگفته دارد. وی توضیح داد:«ما مدیران وظیفه داریم بیشتر به آن توجه کنیم و نباید بگذاریم فراموش شود. این موسیقی جاری است و این وظیفه را برای هنرمندان ایجاد می‌کند که بخوانند و بسرایند و خلق کنند. نواحی باید از جشنواره‌ای شدن بگذرد و برای مردم نواخته شود همانطور که وزارت فرهنگ تأکید دارد که مردم باید رایگان از آن استفاده کنند.»
به‌گفته وی، موسیقی نواحی باید ثبت و ضبط شود تا در آینده غم نداشتن آن را نداشته باشیم. ما حسرت نشنیدن و ندیدن هنر بسیاری از هنرمندان بزرگ را داریم و نباید این حسرت را برای نسل آینده بگذاریم.
در ادامه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ، هم سخنرانی کرد. وی عنوان کرد:«مردم ایران در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود با تلخی‌ها و شادی‌های زیادی همراه بودیم، یک تاریخ کهن ۷ هزارساله، یک حافظه فرهنگی و میراث مشترک برای ما به ارث رسیده است.» وزیر همچنین گفت:«در دولت مردمی بنا داریم عدالت فرهنگی را در سراسر کشور اجرا کنیم. فرهنگ و هنر در شاخه‌های مختلف خود در همه کشور استعدادهای شگرفی دارد. هر بخشی از ایران سرافراز ما یک پیشینه گرانبها در موسیقی دارد. جشنواره موسیقی نواحی یکی از مهم‌ترین عوامل پیوند فرهنگی ایران عزیز ماست. شعر و موسیقی ازجمله یادگاران ارزشمندی است که بخش‌های مختلف سرزمین ما را به هم متصل می‌کند و خارج از مرزهای جغرافیایی از عوامل اصلی همگرایی منطقه‌ای ماست.»وی در ادامه با بیان این مطلب که در وزارتخانه به گسترش موسیقی نواحی تأکید داریم، یادآور شد:« در سفرهای استانی خود تلاش دارم با پیشکسوتان موسیقی دیدار داشته باشم. باید فضای بالندگی و رشد این عزیزان را فراهم کنیم. باید بتوانیم شرایط اعتلای هنر و فرهنگ را در همه جای کشور فراهم کنیم و به آن به‌عنوان یک برنامه راهبردی نگاه ‌کنیم.»

گرگان میزبان می‌شود؟
با اینکه جشنواره تا دوره چهاردهم در کرمان برگزار می‌شد و با تغییر ناگهانی اجرایش به گرگان رسید، یکی از هنرمندان حاضر در سالن از وزیر پرسید که آیا گرگان دبیرخانه دائمی می‌شود؟ وزیر قول داد این کار عملی شود!

تقدیر از هنرمندان موسیقی نواحی
در این مراسم از هوشنگ جاوید، سیداحمد حسینی پیشکسوت و نوازنده و بانی ثبت جهانی موسیقی کتولی، سیدنظام موسوی پیشکسوت موسیقی تبری، حاجی محمد ایری احیاگر سازهای ترکمن و فعال هنری ترکمن، محمد نعیمی نظام آباد احیاگر و نواکر موسیقی قزل‌باش و محمدرضا برزگر پژوهشگر موسیقی، تقدیر شد.
همچنین اعلام شد که مرآتی در دوره آینده هم دبیر جشنواره است. همچنین در این مراسم اختتامیه جایزه لطفی در حوزه موسیقی به یاد محمدرضا لطفی پایه‌گذاری شد تا به هنرمندان بزرگ موسیقی تقدیم شود.پانزدهمین جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران از ۲۳ آبان در تالار بزرگ فخرالدین اسعدگرگانی آغاز به‌کار کرد. این جشنواره تا ۲۷ آبان با حضور ۲۴ گروه داخلی از ۱۷ استان کشور و ۵ گروه از آسیای میانه برگزار شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید