• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177303
+
-

آشنایی با زندگی و شخصیت لی کاشینگ یکی از ثروتمندترین سرمایه‌گذاران دنیا

سوپرمن لی کارآفرینی ترک‌ تحصیل کرد

سوپرمن لی کارآفرینی ترک‌ تحصیل کرد

نه فقط در چین و هنگ‌کنگ بلکه حالا دیگر در همه جای دنیا لی کاشینگ نامی معروف و شناخته‌شده در دنیای تجارت و کارآفرینی است. لی کاشینگ در سال2001 توسط نشریه آسیا ویک به‌عنوان قدرتمندترین فرد آسیا شناخته شد. در هنگ‌کنگ به‌دلیل بخشندگی‌ها و دلاوری‌هایش به لی لقب «سوپرمن لی» داده‌اند. این کارآفرین موفق که صاحب شرکت‌های هاتچینسون وامپو و چونگ‌کنگ است، با وجود ثروت میلیاردی خود همواره متواضع زندگی کرده است. لی کاشینگ با ثروت خالص 16.2میلیارد دلار، ثروتمندترین فرد در شرق آسیا و نفر16 در لیست ثروتمندترین افراد در جهان است. مردی که در کودکی ناچار شد ترک تحصیل کند تا خانواده‌اش گرسنه نمانند.

خداحافظی با مدرسه
وقتی لی در سال1928 در چین متولد شد، کشورش هنوز با نام جمهوری خلق چین شناخته نمی‌شد و محروم و فقیر بود. سال‌های ابتدایی نوجوانی لی همزمان شد با جنگ‌جهانی دوم و در نتیجه لی و خانواده‌اش ناچار شدند به هنگ‌کنگ مهاجرت کنند. اما سرنوشت برای لی خواب‌های بدتری دیده بود. 15ساله بود که پدرش را از دست داد و بار تأمین مخارج خانواده بر دوش او افتاد. در ابتدای این مسیر سخت، او سردرگم از پیدا کردن راهی برای کسب درآمد، تحصیل را کنار گذاشت و در یک کارخانه ساعت‌سازی کارگر شد. بعد در یک فروشگاه لوازم پلاستیکی به فروشندگی پرداخت. با همان سن کم ناگزیر بود 16ساعت در روز کار کند و در سال‌های اول بیشتر درآمدش را به مادرش می‌داد. او به اجبار وارد بازار کار شده بود اما تصمیم نداشت این اجبار را به عامل عصبانیت و توقف خود تبدیل کند. آنقدر جدی و با پشتکار عمل کرد که خیلی زود توانست در فروشگاه، مسئول فروش شود. از همان زمان روحیه کارآفرینی در او وجود داشت و منتظر فرصتی بود که یک کسب‌وکار راه بیندازد. وقتی 22ساله شد، با پس‌اندازی که داشت یک کارگاه ساخت لوازم پلاستیکی راه انداخت. این نخستین قدم برای تحقق رؤیای لی بود، برداشتن نخستین قدم‌ها با ساخت کارگاهی که هم‌اکنون در همه دنیا نامش شناخته شده است: چئونگ‌کنگ!

گام‌های موفقیت
لی دیگر به یک جوان فعال در بازار کسب‌وکار تبدیل شده بود که راهی طولانی در تجارت در پیش داشت. او سعی می‌کرد تجربه‌های مختلفی در بازار کسب کند، در همین سال‌ها در کار املاک هم سرمایه‌گذاری می‌کرد. هرچند او یک سرمایه‌گذار تازه‌کار بود اما هرگز برای خودش محدودیتی قائل‌نبود. کارخانه تولید لوازم پلاستیکی و گل مصنوعی یا سرمایه‌گذاری در حوزه املاک؛ لی هر کاری را با عشق و علاقه و پشتکار انجام می‌داد، چرا که باور داشت تنها این احساس او را به اهدافش می‌رساند. در سال‌هایی که چینی‌ها تصمیم گرفتند شعب شرکت‌های خود را در کشورهای مختلف جهان گسترش دهند، لی هم با پشتکار خود این دروازه‌ها را یکی پس از دیگری فتح می‌کرد. او از طریق شرکت‌هایی که تأسیس کرده بود ارتباط میان سرمایه‌گذاران چینی با کشورهای دیگر را تسهیل می‌کرد. لی تلاش می‌کرد هر آنچه از آن محروم بوده، دوباره به‌دست آورد. درست است که در کودکی مجبور به ترک تحصیل شد اما در سال‌های بعد همواره در حوزه‌های مختلف مثل حسابداری و جامعه‌شناسی مطالعه می‌کرد و می‌آموخت.

تجارتی بی‌نظیر
شرکت‌ها و هلدینگ‌های زیرنظر کاشینگ در زمینه‌های مختلفی مثل بانکداری، ساخت و ساز، املاک و مستغلات، صنعت پلاستیک، تلفن همراه و تلویزیون‌های ماهواره‌ای، تولید فولاد و سیمان، داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای، هتلداری، حمل‌ونقل داخلی، حمل‌ونقل هوایی و دریایی، تولید انرژی و... فعالیت می‌کنند. قدرت و نفوذ بالای لی کاشینگ در هنگ‌کنگ بی‌نظیر است. کاشینگ تا سال2008 از طریق 2شرکت بزرگ خود یعنی هاتچینسون وامپو و چئونگ‌کنگ، به‌عنوان بزرگ‌ترین اپراتور پایانه‌های کانتینری جهان و همچنین بزرگ‌ترین عرضه‌کننده محصولات بهداشتی و زیبایی در جهان شناخته می‌شد. شرکت چندملیتی هاتچینسون وامپو یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بازار سهام هنگ‌کنگ است و در لیست 500شرکت برتر فورچون نیز قرار‌دارد. بزرگ‌ترین شرکت کاشینگ یعنی چئونگ‌کنگ، بیشترین حجم سرمایه‌گذاری او را هم به‌خود اختصاص داده است. این مجموعه در 55کشور دنیا و با حدود 260هزار کارمند در سرتاسر دنیا فعالیت می‌کند. مهم‌ترین فعالیت این شرکت هم‌اکنون در زمینه تاسیسات بندرهایی در هنگ‌کنگ، چین، باهاماس و پاناما است. نخستین موضوعی که در چشم آشنایان و دوستان لی کاشینگ مشهود است، اعتماد‌به‌نفس فوق‌العاده او است. لی کاشینگ با اعتماد‌به‌نفسی بی‌نظیر توانست از کارگری و فروشندگی به جایگاهی افسانه‌ای دست پیدا کند. او در اظهارنظری گفته: «زمانی که ثروتمند هستید به دیگران خوبی کنید و حسابگر نباشید. زمانی هم که بی‌بضاعت شدید باید اجازه دهید دیگران به شما خوبی کنند. کسب‌وکارتان را راه‌اندازی کنید و بدانید تلاش برای به‌دست آوردن روزی چیزی نیست که به خاطرش شرمنده باشید. کارآفرینی که تازه کارش را آغاز کرده و پول زیادی ندارد باید سخت تلاش کند تا زندگی بهتری بسازد.»

ثروتمندی دور از تجمل
لی کاشینگ در سال2001 از سوی نشریه «آسیا ویک» به‌عنوان قدرتمندترین فرد آسیا شناخته شد. در هنگ‌کنگ به لی کاشینگ به‌خاطر دلاوری‌ها و ریسک‌پذیری‌هایش در کسب‌وکار، لقب «سوپرمن» داده شده است. او با وجود ثروت میلیاردی، زندگی بدون تجملی داشته است، لباس‌های ساده پوشیده و ساعت‌های معمولی به‌دست می‌کند، هرچند خانه این کارآفرین میلیاردر، یکی از گرانبهاترین خانه‌های هنگ‌کنگ است. لی کاشینگ به‌عنوان یکی از بخشنده‌ترین افراد خیرخواه آسیا شناخته شده است. او تاکنون در حدود 1.41میلیارد دلار به خیریه و جنبش‌های بشردوستانه اهدا کرده و به دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه مدیریت سنگاپور، دانشکده پزشکی لی کاشینگ و دانشگاه کالیفرنیا کمک‌های مالی هنگفتی اهدا کرده است. لی کاشینگ همواره به ارزش‌های سنتی کشور چین احترام گذاشته و این امر از روش زندگی متواضعانه او مشهود است. کارشناسان 4عامل را از دلایل اصلی موفقیت کاشینگ عنوان کرده‌اند: اعتماد به‌نفس، پشتکار، نوآوری و عشق به کار، از ویژگی‌های اخلاقی این ابرمیلیاردر چینی بوده است. قطعا مجموعه‌ای از این عوامل بوده که او را از یک کارگر ساده به یکی از ثروتمندان خودساخته جهان تبدیل کرده است. سختکوشی وی اما ناشی از زندگی سخت در کودکی است. او حس ناتوانی و فقر را کاملا درک کرده و از آن به‌عنوان یک محرک قوی برای رسیدن به جایگاه کنونی‌اش بهره‌برده است. تأکید وی به نوآوری به قدری زیاد است که کارکنانش باید در تمامی محصولات خلاقیتی هرچند کوچک ایجاد کنند. همین خلاقیت باعث رقابت‌پذیری بالای شرکت‌های او در این سال‌های طولانی بوده است. کاشینگ همچنین اعتقاد بسیار زیادی به سنت‌های چینی به‌خصوص قواعد فنگ‌شویی دارد! کاشینگ هم‌اکنون در زمینه تکنولوژی‌های روز نیز سرمایه‌گذاری می‌کند. او یکی از نخستین سرمایه‌گذاران فیسبوک بوده است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید