• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177299
+
-

نگاهی به چند فیلم ورزشی پس از انقلاب

خط پایان

1364-کارگردان: محمدعلی طالبی

«خط پایان»، فیلمی در ژانر ورزشی به کارگردانی «محمدعلی طالبی» است که در سال ۱۳۶۴ ساخته شد. داستان این فیلم درباره «خلیل»، کارگر یک کارگاه تولیدی پوشاک است که اهل ورزش است. او بر اثر یک اتفاق عضو باشگاه «ایران جوان» هم می‌شود. هوشنگ، رئیس کارگاه که علاقه و توانایی «خلیل» را می‌بیند، سفارش می‌کند خلیل که به‌عنوان یکی از نفرات ذخیره در تیم حضور دارد، در یکی از مسابقات شرکت کند. خلیل در مسابقه اول می‌شود، او مراحل رشد در دوچرخه‌سواری را طی می‌کند اما وقتی می‌خواهند او را به مسابقات آسیایی اعزام کنند به‌دلیل ناراحتی قلبی نمی‌تواند در این مسابقات حاضر شود. اما این پایان ماجرا نیست؛ بر اثر اتفاقی که برای یکی از دوچرخه‌سواران می‌افتد، خلیل و سایر دوچرخه‌سواران باشگاه ایران‌جوان در مسابقه‌ای شرکت می‌کنند تا با جایزه مالی آن مشکل مربی را حل کنند. «خط پایان» قدیمی‌ترین و نخستین فیلم مهم ورزشی سینمای بعد از انقلاب ایران است. «طالبی» ازجمله فیلمسازانی است که در طول دوران کاری خود فیلم‌های متفاوتی را کارگردانی کرده است. او بعدها فیلم «دیوار» را هم در دسته ورزش موتورسواری ساخت که آن فیلم هم بسیار مهیج و تماشایی بود. از بازیگران فیلم «خط پایان» می‌توان به ایرج طهماسب، پرویز پورحسینی، حمید جبلی و بهزاد رحیم‌خانی و... اشاره کرد.

یاس‌های وحشی

1376-کارگردان: محسن محسنی‌نسب

«یاس‌های وحشی» فیلمی به کارگردانی محسن محسنی‌نسب و نویسندگی محسنی‌نسب محصول سال ۱۳۷۶ است. داستان این فیلم درباره 3 همرزم بسیجی به نام‌های علی، صدرا و رحیم است. صدرا که یک بیمار شیمیایی است، برای معالجه راهی لندن می‌شود. علی، رحیم و چند رزمنده دیگر نیز برای شرکت در مسابقه‌های کاراته به لندن می‌روند. علی به‌عنوان نماینده ایران و رحیم به‌عنوان مربی، مسابقه‌های آزاد کاراته را آغاز می‌کنند. یک ایرانی دیگر به نام رضا که تابعیت انگلستان را گرفته، به‌عنوان نماینده این کشور در مسابقه‌ها حضور دارد. در آغاز مسابقه‌ها، علی پس از شکست دادن حریف آمریکایی‌اش با یک ورزشکار اسرائیلی برخورد می‌کند؛ اما حاضر به مسابقه با او نمی‌شود و ورزشکار اسرائیلی حریف رضا در فینال مسابقه‌ها می‌شود. قبل از شروع مسابقه، چند مرد به روی رضا اسلحه می‌کشند تا مسابقه‌اش را در مقابل حریف اسرائیلی واگذار کند و همسر رضا را نیز گروگان می‌گیرند. اما رحیم که رفتار نامعقول رضا را حین مسابقه می‌بیند، در رختکن پس از درگیری با گروگانگیران، همسر رضا را آزاد می‌کند، رضا هم با روحیه‌ای قوی حریف خود را شکست می‌دهد. همزمان با پایان مسابقه، صدرا هم جان می‌سپارد. جعفر دهقان، احمد میررفیعی، سحر طلوعی، حسین پاکدل، حمید طالقانی ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

غلامرضا تختی

1397-کارگردان: بهرام توکلی
«غلامرضا تختی»، فیلمی به کارگردانی «بهرام توکلی» است که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد. این فیلم روایتگر زندگی‌نامه شخصی و ورزشی جهان‌پهلوان‌تختی، کشتی‌گیر پرآوازه ایرانی و ریشه‌یابی دلایل مرگ اوست. داستان فیلم هم از همین‌جا شروع می‌شود، تختی با قرائت وصیت‌نامه‌ای که خود آن را می‌نویسد، دست به‌خودکشی می‌زند و فیلم با فلاش بک، بخش‌هایی از کودکی تا جوانی و میانسالی این قهرمان بزرگ را به نمایش می‌گذارد. در طول فیلم به فقر شدید او در کودکی و زمانی که در حلبی‌آبادهای جنوب تهران زندگی می‌کرد، پرداخته می‌شود. سپس چگونگی ورودش به کشتی و قهرمانی‌ها و مشکلات او در این راه به نمایش درمی‌آید. در انتها نیز چگونگی منزوی شدن تختی به نمایش گذاشته شده است. درخصوص این فیلم خیلی‌ها تصور می‌کردند شاید این اثر هم مثل معدود فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای ایرانی خوب از آب درنیاید، اما توکلی در کنار کارگردانی، فیلمنامه‌نویس قهاری است و توانست زندگی‌نامه تختی را در قالب یک درام دلنشین به نگارش درآورد و همین مهم‌ترین تفاوت فیلم غلامرضا تختی با سایر فیلم‌هایی است که راجع‌به زندگی‌نامه ورزشکاران ساخته شده است. محسن تختی، حمیدرضا آذرنگ، ماهور الوند، فرهاد آئیش، بهنوش طباطبایی و علیرضاگودرزی ازجمله بازیگران این فیلم هستند.

سونامی

1397-کارگردان: میلاد صدرعاملی

«سونامی»، فیلمی به کارگردانی «میلاد صدرعاملی» است که در سال ۱۳۹۷ ساخته شد. در این فیلم در آخرین اردوی تیم ملی تکواندو، سرمربی تیم و 3 تن از بازیکنان اعزامی، به کشوری خارجی پناهنده شده و به ایران برنمی‌گردند. در این میان «بهداد مقیمی» که نفر چهارم در میان بازیکنان است، به‌دلیل نامزدش که او هم بازیکن تیم بسکتبال است، به ایران برمی‌گردد. فدراسیون در نبود سرمربی تیم، به سراغ «خسروی»، مربی کارکشته و حرفه‌ای سال‌های دور تکواندو می‌رود و او را به‌عنوان سرمربی تیم ملی معرفی می‌کند. «خسروی» دو شرط برای آمدن دارد، اول اینکه برای تمام وزن‌ها مسابقات انتخابی عادلانه برگزار کند و دو، شاگرد قدیمی خود «مرتضی نژادی» را که در المپیک قبلی با مصلحت و به اجبار او ناچار به باخت خودخواسته در مقابل حریف شده به تیم بازگرداند. بازگشت «مرتضی نژادی» به تیم و رویارویی او با بهداد مقیمی سرآغاز اتفاقات متفاوتی در طول فیلم است. میلاد صدرعاملی در نخستین فیلم بلند خود بسیار موفق ظاهر شده و علاوه بر تعریف کردن قصه‌ای جذاب در طول فیلم، مخاطب را بعد از مدت‌ها در سینمای ایران با پایان باز رها نکرده است. بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، فرشته حسینی، رعنا آزادی‌ور و علیرضا شجاع‌نوری از بازیگران این فیلم هستند.

لاله

1399-کارگردان: اسدالله نیک‌نژاد

«لاله»، فیلمی به کارگردانی «اسدالله نیک‌نژاد» و به تهیه‌کنندگی «پروانه پرتو» یکی از متفاوت‌ترین تولیدات سینمای ایران در یک دهه اخیر است که در سال ۱۳۹۹ و در ژانر درام اکران شد. فیلم لاله برگرفته از ماجراهای زندگی لاله صدیق، قهرمان اتومبیلرانی ایران است و چالش‌ها و مشکلاتی که این راننده حرفه‌ای با آن مواجه بوده را به تصویر کشیده‌است. «لاله» متولد سال ۱۳۵۵ در تهران و نخستین فرزند یک خانواده ۶ نفری است. او نخستین زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است که در یکی از رشته‌های ورزشی اتومبیلرانی به رقابت با مردان پرداخته‌ است. وی همچنین به‌عنوان مسئول آموزش بخش بانوان فدراسیون اتومبیلرانی ایران مشغول به فعالیت است. سام قریبیان، ایرج نوذری، نیکی کریمی، میترا حجار، محمد صادقی، امیرعلی دانایی و...  ازجمله بازیگران این فیلم هستند.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید