• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
پنج شنبه 26 آبان 1401
کد مطلب : 177291
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/متروی تئاترشهر

متروی تئاترشهر


  خانه گدار
آندره گدار، معماری فرانسوی است که 30سال از عمرش را در ایران زندگی کرد. در بین خانه‌های تاریخی تهران، خانه گدار سبکی مدرن و اروپایی دارد اما می‌شود در بخش‌هایی از آن معماری دهه‌های 20 و 30 را هم دید. ستون‌های ورودی این خانه الهام گرفته از ستون‌های تخت‌جمشید است. نمای خانه گدار یکدست سفید است و این تک‌رنگی جلوه خاصی را به خانه می‌دهد. طاق‌های هلالی خانه نمادی از طاق کسری را نشان می‌دهد. بعد از روزهای پرفراز‌و‌نشیب، خانه گدار رو به تخریب رفت ولی خوشبختانه آن را مرمت کردند. امروزه از این خانه به‌عنوان کافه‌رستوران استفاده می‌کنند. بد نیست در کنج دنج و زیبای عمارت بنشینید و قهوه‌ای بنوشید. نشانی این عمارت دیدنی خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، کوچه جلالیه است. برای رفتن به خانه گدار می‌توانید در ایستگاه تئاترشهر یا ایستگاه میدان انقلاب که در خط3 (قائم- آزادگان) و خط4 (ارم سبز- کلاهدوز) متروی تهران قرار گرفته است پیاده شوید. آندره گدار با مرمت آثار تاریخی در ایران، بناهای مهمی همچون مسجد جامع شیراز، مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، مسجد شاه و دیگر بناهای مهم تاریخی را از خطر ویرانی نجات داد.

ایستگاه دروازه‌شمیران

  موزه نقاشی پشت شیشه

بعضی هنرها در گذشته آنقدر موردتوجه بوده‌اند که حالا موزه‌هایی از آثار هنرمندان این هنرهای فراموش‌شده برای نسل‌های بعد به‌جا مانده است. موزه نقاشی پشت شیشه یکی از این موزه‌هاست. این موزه مجموعه‌ای ارزشمند از آثار هنری را در خود گنجانده است که در گذشته‌‌ بسیار متداول و محبوب بوده است. موزه نقاشی پشت شیشه ایران، دومین موزه نقاشی پشت شیشه در جهان و تنها موزه مستقلی است که به یکی از شاخه‌های نگارگری اختصاص داده شده است. این موزه دربرگیرنده مجموعه عظیمی از نقاشی‌های پشت شیشه از دوران صفویه تا عصر حاضر است. بنایی که این موزه در آن واقع شده، یکی از خانه‌های قدیمی تهران، متعلق به دکتر سیاوش شقاقی، از پزشکان حاذق بیماری‌های‌ ریوی است. ساختمان عمارت شقاقی (موزه) متعلق به دوران پهلوی اول بوده و معماری آن به سبک معماری‌های دوران قاجار تلفیقی از هنر ایرانی-اروپایی است. در نقاشی پشت شیشه همچون سایر هنر ایرانی از نقوش انسانی، گیاهی، حیوانی، هندسی و کتیبه الهام گرفته شده است. نقاشی‌های به نمایش درآمده در این سبک از نقاشی‌ها شامل موضوعات گوناگون و در زمینه‌های مختلف است. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این مکان، ایستگاه‌های دروازه شمیران و دروازه دولت هستند که می‌توانید با استفاده از خطوط یک و 4 به ایستگاه دروازه دولت و با استفاده از خطوط 2 و 4 به ایستگاه دروازه‌شمیران بروید.

متروی چیتگر

  باغ راز هستی

اگر به تماشای انبوه گیاهان دارویی و تحقیق درباره آنها علاقه دارید و راه دوری هم نمی‌خواهید بروید پیشنهاد ما این است که به باغ راز هستی در پارک جنگلی چیتگر و ضلع جنوب‌غربی دریاچه شهدای خلیج‌فارس سر بزنید. عمده پوشش گیاهی باغ راز هستی که در سال1398افتتاح شده به گیاهان دارویی اختصاص دارد و در کنار آن مجموعه‌ای از گونه‌های مختلف شامل گیاهان غیرمثمر، گیاهان آبزی و مرکباتی همچون پرتقال، سیب، زیتون و نارنج دیده می‌شود. باغ راز هستی چیتگر یک حیات‌وحش جمع‌و‌جور هم دارد که در آن حیواناتی مثل بز، الاغ، اسب، روباه، گوزن، آهو، گاو و انواع پرندگان نگهداری می‌شوند. در این باغ، فضایی با عنوان باغ نوازش وجود دارد که کودکان می‌توانند از نزدیک با حیوانات ارتباط برقرار کرده و آنها را نوازش کنند. بهترین زمان برای بازدید از این باغ، فصل بهار تا پاییز است. برای رسیدن به این مکان کافی است خودتان را به ایستگاه متروی چیتگر برسانید تا از آنجا با کمی پیاده‌روی به مقصد برسید. یادتان باشد که بازدید از باغ راز هستی رایگان است و مبلغی بابت خرید بلیت پرداخت نکنید.

متروی تجریش

  گلابدره

گلابدره یکی از محله‌های قدیمی تهران در منطقه خوش‌آب‌و‌هوای شمیرانات است که علت نامگذاری آن به‌وجود تعداد زیاد درختان سیب گلاب در آن مربوط می‌شود. مسیر کوهستانی گلابدره هر هفته میزبان کوهنوردانی است که آخر هفته‌ها از شلوغی و ازدحام شهر فاصله می‌گیرند و مسیر رسیدن به قله کلکچال را طی می‌کنند. آبشار گلابدره در ارتفاعات این منطقه قرار دارد و پس از آنکه از ورودی کوه شروع به حرکت کردید، مسیر فرعی سمت چپ را در پیش بگیرید تا پس از 45دقیقه به آبشار برسید. گلابدره در همه فصول سال ارزش بازدید دارد و علاوه بر بهار و تابستان که می‌توانید از آب و هوای مطلوب، صدای خوش پرندگان و طبیعت سرسبز لذت ببرید، در طول پاییز با درختان رنگارنگ مواجه خواهید شد و در روزهای زمستان، برف‌بازی را تجربه خواهید کرد. بوستان گلابدره هم که در دامنه کوه‌های دربند واقع شده، به‌خاطر داشتن مسیر تندرستی کوهستانی، پیست دوچرخه‌سواری و وسایل ورزشی، محیط خوبی برای ورزش دارد. برای رفتن به گلابدره باید از ایستگاه متروی تجریش خارج شوید و در ضلع شمال‌شرقی میدان تجریش با تاکسی‌های تجریش-آبک خودتان را به ورودی بوستان گلابدره برسانید.

متروی زمزم

   دعوت به پیاده‌روی سحرگاهی
در جایی مثل تهران، پیاده‌روی می‌تواند یک نعمت بزرگ باشد؛ یک نعمت خیلی خیلی بزرگ. طلایی‌ترین ساعت روز را هم که می‌دانید، همان ابتدای روز و سحرگاهان می‌دانند. چطور است که در ابتدای صبح، خودتان را به یک پیاده‌روی آرام یا یک دویدن نرم دعوت کنید؟ برای کسانی که در نزدیکی‌های بوستان ولایت هستند، این یک فرصت بزرگ است که خودشان را ابتدای سحرگاه به این بوستان بزرگ برسانند و فردی و خانوادگی، پیاده‌روی کنند؛ هم روزشان را ساخته‌اند و هم جسم‌ و روان‌شان را. این بوستان در انتهای اتوبان نواب جاخوش کرده است؛ یعنی که با متروی جوادیه و ایستگاه بی‌آرتی میدان بهمن و... هم می‌توانید به آن برسید. البته ایستگاه‌های زمزم و شهرک شریعتی هم می‌توانند با همان پیاده‌روی شما را به این مقصد برسانند. شما چه صبح‌ها و چه شب‌ها و عصرها به بزرگ‌ترین بوستان خاورمیانه بروید، عده زیادی را می‌بینید که یا دارند پیاده‌روی و ورزش می‌کنند یا دوچرخه‌سواری می‌کنند یا اینکه برای گشت و‌گذار و پیک‌نیک به این منطقه آمده‌اند. شهر ورزش بوستان ولایت هم که در ضلع غربی آن جاخوش کرده است؛ همانجایی که خیلی از ورزشکاران و شهروندان حرفه‌ای حوزه ورزش را به‌سمت خودش جذب می‌کند.

متروی محمدیه

   خانه معیرالممالک
در دوران قاجار محله‌ای که امروزه به نام سنگلج می‌شناسیم، مجموعه‌ای از باغ‌های وسیع و زیبایی بود که هر کدام به یکی از افراد مشهور و متمول تهران تعلق داشتند. خاندان معیرالممالک هم باغی وسیع در سنگلج داشتند که این باغ در محدوده بین خیابان خیام و وحدت اسلامی فعلی قرار داشت و بخش زیادی از محله سنگلج فعلی را شامل می‌شد. در گذر زمان و با گسترش شهر تهران، رفته‌رفته باغ‌های قدیمی تهران نیز دستخوش تغییر شدند. باغ‌ها یکی پس از دیگری تفکیک شدند و جای‌شان را ساختمان‌ها گرفتند. باغ معیرالممالک هم از این قاعده مستثنی نبود و امروزه تنها بخش بسیار کوچکی از آن باغ وسیع باقی‌مانده است که با نام باغ کیهانی شناخته می‌شود و دلیل این نام‌گذاری هم این است که این باغ برای مدتی به خاندان کیهانی تعلق داشته است. در نهایت در چند سال گذشته شهرداری تهران تصمیم به احیای بخش باقی‌مانده از باغ معیرالممالک گرفته و قصد دارد آن را به پارکی محلی برای استفاده اهالی محله سنگج تبدیل کند. اگر علاقه‌مند هستید تا این خانه را از نزدیک ببینید و با معماری آن بیشتر آشنا شوید، باید خودتان را به مترو و از آنجا به ایستگاه میدان محمدیه برسانید و به‌راحتی به‌سمت این خانه تاریخی حرکت کنید.

متروی بهارستان

  میدان بهارستان

برای علاقه‌مندان به تاریخ، هیچ تفریحی بهتر از گشت و‌گذار در محله‌های تاریخی، تماشای ساختمان‌های قدیمی و معماری فاخر آنها و قدم‌زدن در کوچه و خیابان‌هایی که محل وقوع رویدادهای مهم تاریخی بوده‌اند نیست. اگر به چنین تفریحی علاقه دارید، پیشنهاد ما این است که گشت و‌گذار را از یکی از قدیمی‌ترین میدان‌ها و محله‌های تهران، یعنی میدان بهارستان شروع کنید. این میدان از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است که حادثه‌های تاریخی زیادی را هم به‌خود دیده است. وجود برخی از مهم‌ترین بناهای تهران و کوچه پسکوچه‌های پرماجرای آن می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند. مخصوصا اگر به تاریخ علاقه داشته باشید و بدانید چه رویدادهایی در این محله به وقوع پیوسته است. یکی از مهم‌ترین دلایلی که سبب اهمیت میدان بهارستان شده است، وجود مجلس شورای ملی در این میدان است. همچنین ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شمال غربی میدان بهارستان قرار دارد. میدان بهارستان در ابتدا با نام میدان نگارستان شهرت داشت و تا پایان سلطنت رضاشاه به همین نام خوانده می‌شد. این میدان نام خود را از کاخ نگارستان گرفته بود. مجموعه نگارستان در شمال میدان قرار داشت و به دستور فتحعلی شاه قاجار به‌عنوان خانه تابستانی پادشاه در خارج از شهر تهران ساخته شد. میدان بهارستان علاوه بر نگارستان به نام‌های دیگری چون باغ سپهسالار، عزیزیه، مجلس و شاه‌آباد نیز معروف بوده است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این محل، همان ایستگاه متروی بهارستان است.

متروی منیریه

  خانه مینایی

خانه مینایی از بناهای ارزشمند منیریه تهران است که طاووس‌های آجری آن مشهور است. خانه‌‌ای زیبا و تاریخی، باقی‌ مانده‌ از دوران ناصرالدین‌ شاه با همه‌ نشانه‌های معماری قدیم ایران؛ از آب‌انبار و اتاق‌های زمستانه و تابستانه تا طاقچه، آیینه‌‌کاری و حوض قدیمی که امروزه به‌عنوان موزه ولیعصر راوی خاطرات تلخ‌ و ‌شیرین خیابان ولیعصر تهران است. خانه مینایی روزگاری جزو املاک منیریه، زن کامران میرزا نایب‌السلطنه پسر سوم ناصرالدین شاه بود. پس از فوت کامران میرزا، زمین‌های این محله به عبدالحسین میرزا فرمانفرما، نوه سردار عباس‌میرزا، یکی از شاهزاده‌های قاجار فروخته شد. پس از چندین بار دست‌ به‌ دست‌شدن بالاخره فرهاد مینایی در سال‌1345آن را از تقی‌رضا، یکی از قصاب‌های معروف تهران به قیمت‌140هزار تومان خرید و سال‌ها بعد به موزه‌ خیابان ولیعصر(عج) تبدیل شد. خانه مینایی با مساحتی نزدیک به ۵۰۰ مترمربع، ۱۲ اتاق، حیاط شمالی و جنوبی، اتاق‌های زمستانه و تابستانه، آشپزخانه، آب انبار و طاقچه‌هایی زیبا دارد. با اینکه معماری خانه مربوط به اواخر دوره قاجار است اما از معماری فرنگی زمان خودش در قسمت‌های گچبری اتاق‌ها، شومینه‌های دیواری، شکل اتاق‌های خواب و نشیمن و حتی آشپزخانه تأثیر گرفته است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این خانه، میدان منیریه است.

بی‌آرتی میدان آزادی

  فوتبال حبابی

در برخی تفریحگاه‌های تهران می‌توانید فوتبال بازی کنید اما با حباب. تعجب کردید؟ این تفریح مدت‌هاست که باب شده. فوتبال حبابی چند سالی می‌شود که به فهرست بازی‌های تفریحی و سرگرم‌کننده اضافه شده و برخی مجموعه‌های تفریحی پایتخت، باشگاه فوتبال حبابی راه انداخته‌اند. قوانین فوتبال حبابی اینگونه است که ابتدا لباس مخصوص این بازی که همان حباب‌های بزرگ باشد، را می‌پوشید و در قالب یک تیم 5یا 6نفره با تیم مقابل مسابقه می‌دهید. حفظ تعادل در فوتبال حبابی خیلی مهم است چون حباب‌های بزرگ مانع پیشروی سریع شما به سمت دروازه حریف می‌شوند و ممکن است مدام زمین بخورید. البته خوبی حباب‌ها این است که در برخوردها از شما محافظت می‌کنند و به همین دلیل آسیب‌دیدگی در این ورزش تفریحی خیلی کم اتفاق می‌افتد. فوتبال حبابی بام‌لند در مجموعه ورزشی تفریحی دریاچه این روزها طرفداران زیادی دارد و جایی برای علاقه‌مندان به این تفریح هیجان‌انگیز است. برای رسیدن به مجموعه تفریحی ورزشی دریاچه و رفتن به زمین فوتبال حبابی کافی است به پایانه‌های اتوبوسرانی آزادی یا صادقیه بروید و از آنجا با اتوبوس‌های خط شهرک شهید‌باقری خودتان را به میدان موج برسانید.

بی‌آرتی نیایش

  بولینگ مجموعه انقلاب

باشگاه بولینگ مجموعه ورزشی انقلاب یکی از آن جاهایی است که در فصل سرما حسابی رونق می‌گیرد و برای ورزش و تفریح در چنین روزهایی پیشنهاد می‌شود. این باشگاه 24خط بولینگ اتوماتیک دارد و نخستین مکان ورزشی فروش وسایل تخصصی ورزش بولینگ در ایران هم محسوب می‌شود. باشگاه بولینگ مجموعه ورزشی انقلاب با امکانات مدرنی که دارد آرام آرام به محل برگزاری مسابقات داخلی این ورزش بدل شده، اما آماتورها و آنهایی که مشغول یادگیری این رشته ورزشی هستند هم می‌توانند از این امکانات استفاده کنند. علاقه‌مندان به بولینگ می‌توانند با تشکیل یک تیم چهار نفره و پرداخت 350هزار تومان، یک روز کامل یعنی از ساعت 8 تا 24 از یک خط باشگاه بولینگ استفاده کنند. با پرداخت این مبلغ ملزومات این رشته ورزشی مثل کفش، توپ و مربی را هم دریافت خواهید کرد. یادتان باشد که برای خرید بلیت و رزرو خطوط باشگاه بولینگ می‌توانید به سایت‌های تخفیف‌یاب هم مراجعه کنید. برای رفتن به باشگاه بولینگ کافی است با اتوبوس‌های بی‌آرتی خط7 خودتان را به تقاطع خیابان ولیعصر و بزرگراه نیایش برسانید و از آنجا با کمی پیاده‌روی به مجموعه ورزشی انقلاب بروید.

متروی استاد معین

  فود استریت بدرالزمان قریب

یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های غذا یا به‌اصطلاح خودمان همان «فود‌استریت» در خیابان «بدرالزمان قریب» در غرب تهران قرار دارد. دوستداران غذاهای خوشمزه می‌توانند راهی این خیابان در نهمین تکه از پایتخت شده و از طعم دلپذیر انواع غذاهای خوشمزه بهره‌مند شوند. در این خیابان ۱۰کانکس تهیه غذا از انواع برگر و ساندویچ و نیز غذاهای سنتی- ایرانی و فرنگی، نوشیدنی‌های سرد و گرم، بستنی و آبمیوه وجود دارد که از ساعت ۹صبح تا ۲۴فعال بوده و پذیرای مردم هستند. اگر شما هم از علاقه‌مندان به غذا هستید که دوست دارید طعم غذا را بیرون از خانه تجربه کنید، می‌توانید به این خیابان رفته و ساعتی را در آن بگذرانید و در کنار گردش دلی هم از عزا درآورید. گفتنی است خیابان «بدرالزمان قریب» در انتهای بلوار استاد‌معین واقع شده و منتهی به خیابان «سی‌متری جی» می‌شود. دسترسی به این خیابان آنچنان سخت و دور از تصور نیست و با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند مترو هم می‌توان به این خیابان رفت. ایستگاه متروی «استاد معین» و ایستگاه متروی «میدان آزادی» از نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو به این خیابان است. کافی است در این ایستگاه‌ها پیاده شوید و سوار تاکسی شده و خود را به «فود استریت» برسانید.

متروی محمدیه

  راسته خرمافروشان تختی

خرما ازجمله میوه‌هایی است که طرفداران بسیاری دارد و انواع مختلف آن در مغازه‌ها به فروش می‌رود. راسته خرمافروشان خیابان تختی در میدان مولوی (محمدیه) در جنوب شهر تهران از قدیم مرکز خرما‌فروشان تهران بوده و به نوعی نام خیابان «تختی» با کلمه خرما آمیخته شده است. در گذشته خیابان «تختی» شامل مراکز کمی برای فروش خرما بود، اما امروزه با افزایش مغازه‌ها و مراکز پخش و فروش خرما این خیابان میزبان فروشندگان زیادی است. جالب است بدانید که اغلب مشتریان خارجی نیز به این بازار سر می‌زنند و خرمای مورد‌نیاز خود را از مغازه‌های موجود در این بازار قیمت گرفته و تهیه می‌کند. در این راسته انواع مختلف خرما ازجمله خرمای شاهانی، رطب عسلی، خرما برحی، خاصویی، آلویی، زاهدی و استعمران به راحتی پیدا می‌شوند و مشتری دست خالی از آن خارج نمی‌شود. شما هم می‌توانید خرمای مورد‌نیاز خود را با قیمت بسیار مناسب در این خیابان تهیه کنید. دسترسی به خیابان «تختی» سخت نیست و استفاده از مترو یکی از آسان‌ترین راه‌های دسترسی به این خیابان است. کافی است در ایستگاه متروی «محمدیه» پیاده شوید و با کمی پیاده‌روی خود را به خیابان «تختی» و راسته خرمافروشان برسانید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید