• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177280
+
-

مدارا کن، تو می‌تونی

جهان روز
مدارا کن، تو می‌تونی

در بین همه عنوان‌های عجیب و جالبی که برای روزهای مختلف در تقویم ثبت شده است، روز 16نوامبر را هم با عنوان روز جهانی «مدارا» به ثبت رسانده‌اند. شاید همین الان در ذهن‌تان این کلمه مترادف با تحمل کردن باشد و فکر کنید مدارا کردن یعنی سکوت کردن در مقابل چیزهایی که دوستشان نداریم. اما آنهایی که در ثبت این روز جهانی دست داشتند، معتقدند که مدارا کردن به‌معنای پذیرش هر چیزی از طرف فرد نیست و به معنی پذیرفتن این واقعیت است که همه انسان‌ها، با تمامی اختلافات ظاهری، موقعیتی، زبانی، رفتاری و ارزشی، حق آن را دارند که در صلح زندگی کنند. می‌گویند مدارا از اصول بنیادین زندگی اجتماعی است که به‌طور طبیعی باید ریشه آن را در احترام به حقوق بشر و کرامت انسانی جست‌وجو کرد. درواقع هر فرهنگی ارزش احترام را دارد و هیچ باوری مستحق تنفر یا تمسخر دیگران نیست.
این روز جهانی به ابتکار یونسکو در سال ۱۹۹۶ مطرح شد و مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای به آن رسمیت بخشید. درواقع یک سال قبل از آن، در بیست و هشتمین نشست کنفرانس عمومی سازمان یونسکو که از ٢۵ اکتبر تا ١۶ نوامبر ١٩٩۵ در پاریس برگزار شد، اعلامیه اصول مدارا توسط کشورهای عضو یونسکو اعلام و تصویب شد. 
کشورهای عضو یونسکو با تأکید بر این نکته که مدارا تنها یک اصل بسیار با ارزش نیست، بلکه پیش‌شرط ضروری برای صلح و رشد اقتصادی و اجتماعی همه ملت‌ها است، به ضرورت گسترش فکر مدارا در جوامع بشری تأکید کرده و اعلامیه اصول مدارا را در 6ماده (مفهوم مدارا، مدارا و دولت، ابعاد اجتماعی، آموزش و پرورش، تعهد برای عمل و روز جهانی مدارا) تنظیم کردند.
با توجه به ویژگی‌های دوران جدید، یعنی جهانی‌شدن اقتصاد، روز افزونی تحرک، ارتباطات، همزیستی و وابستگی متقابل، مهاجرت‌های گسترده و شهرنشینی و دگرگونی الگوهای اجتماعی، تأکید شده که مدارا از هر زمان دیگری مهم‌تر است، چرا که هر بخش از جهان نمودی از گوناگونی است و نفاق به هر شکلی هر منطقه‌ای را تهدید می‌کند و این امر به یک کشور محدود نمی‌شود، بلکه یک خطر جهانی است. به همین دلیل هم کشورهای عضو یونسکو تعهد کردند که هر سال در این روز، مدارا و عدم‌خشونت را از طریق برنامه‌ها و سازمان‌ها در سطوح آموزشی، علمی، فرهنگی و ارتباطات ترویج کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :