• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228486
+
-

اگه می‌تونی نرو بالا!

قرعه‌کشي مسابقات انتخابي جام‌جهاني برگزار شد و ايران در گروهي بسيار ساده قرار گرفت؛ شايد فرصتي براي ساختن يک نسل جديد

اگه می‌تونی نرو بالا!

بهروز رسایلی

  مرحله انتخابی جام‌جهانی2026 در منطقه آسیا پنجشنبه قرعه‌کشی شد و تیم ایران در گروهی قرار گرفت که شاید اگر خود امیر قلعه‌نویی قرار بود گروه‌ها را بچیند، نمی‌توانست رقبا را تا این حد آسان بردارد! ایران در گروه اول مسابقات کنار قطر، ازبکستان، امارات، قرقیزستان و کره‌شمالی قرار گرفته است. این مرحله از مسابقات از 15شهریور امسال تا 20خرداد سال آینده به طول خواهد انجامید.

   فراتر از آسان
در حالت عادی هم صعود به جام‌جهانی 48تیمی در شرایطی که آسیا 8.5سهمیه دارد کار بسیار آسانی برای تیم‌های نامدار قاره کهن به‌حساب می‌آمد اما حالا این قرعه راحت هم خاطر اهالی فوتبال را جمع‌تر از قبل کرده؛ چنان‌که خود امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی هم تعارف را کنار گذاشت و گفت: «ما مطمئنا یکی از 2تیمی خواهیم بود که به‌طور مستقیم به جام‌جهانی می‌رسیم.» از هر گروه 2تیم بالا می‌روند و تیم‌های سوم و چهارم هم راهی مرحله پلی‌آف خواهند شد. در حقیقت در نوبت اول فقط حذف تیم‌های پنجم و ششم هر گروه قطعی است. تازه تیم ششم گروه ایران یعنی کره‌شمالی، 4سال پیش از این مسابقات انصراف داد و اگر امسال آن کار را نکند و در بازی‌ها حاضر شود، حق میزبانی از رقبا را در کشور خودش نخواهد داشت. شرایط طوری است که خیلی‌ها به شوخی (شاید هم جدی!) گفته‌اند صعود‌نکردن از این گروه و با این شرایط دشوارتر است و نیاز به زحمت بیشتری دارد!

   رقبای تکراری
یکی از نکاتی که بعد از قرعه‌کشی خیلی به چشم آمد، رقم‌خوردن قرعه تکراری برای تیم ملی ایران بود. با وجود اینکه چیزی حدود یک دهه از پیوستن استرالیا به AFC می‌گذرد، تیم ملی ایران هرگز در این سال‌ها با کانگوروها روبه‌رو نشده تا آخرین تجربه رویارویی 2تیم همچنان به همان بازی دراماتیک هشتم آذر 76 برگردد. این در حالی است که تیم ملی ایران به‌عنوان مثال از آن سال تا‌کنون 21بار با قطر، 14بار با ازبکستان و 13بار با تیم ملی امارات رودررو شده است. در مورد رویارویی با عربستان و ژاپن هم همینطور است. ایران در 10سال گذشته فقط 3بار با ژاپن مصاف داده که تازه یکی از آنها هم دوستانه بوده است. آخرین بازی جدی ایران و عربستان هم همان شکست دردناک معروف در نوروز88 بوده است. در همین قرعه‌کشی پنجشنبه، ایران در سید یک کنار ژاپن و کره‌جنوبی قرار گرفته بود و به آسانی احتمال داشت به عربستان و استرالیا (یا هر دو با هم) بخورد، اما باز هم چنین اتفاقی رخ نداد تا به شکل عجیبی همچنان در کنار آشناترین رقبای قاره کهن قرار داشته باشیم!

   این فرصت را نسوزانید
از زمان پایان قرعه‌کشی، بسیاری از تحلیل‌ها به‌درستی حول و حوش لزوم جوانگرایی جدی در تیم ملی است؛ چیزی که امیر قلعه‌نویی و شرکا تا‌کنون از زیر بار آن طفره رفته‌اند. تیم ملی ایران در 2سال آینده فقط همین مسابقات را پیش رو دارد و واقعا شاید اگر تیمی از لیگ برتر هم در این بازی‌ها حضور بیابد، بتواند بلیت جام‌جهانی را بگیرد. در نتیجه لازم است چند بازیکن جوان و مستعد به‌عنوان مهره‌های فیکس و نه تضمینی، به تیم ملی تزریق شوند، کسب تجربه کنند و تا مرحله نهایی جام‌جهانی و دوره بعدی جام‌ملت‌های آسیا به هماهنگی مطلوب برسند. این فرصت تاریخی را نسوزانید، بعدا باعث افسوس و تأسف خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید