• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 25 آبان 1401
کد مطلب : 177240
+
-

آغاز کشت پاییزه گندم در گنبدکاووس

کشت گندم پاییزه در دومین استان تولیدکننده کشور آغاز شده ‌است. گنبدکاووس در استان گلستان به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرستان تولیدکننده گندم کشور معرفی شده است و کشاورزان مقدمات کشت دیم را آغاز کرده‌اند. اقلیم خشک و نیمه بیابانی گنبدکاووس برای کشت گندم موجب شده است تا فقط 40درصد زمین‌های کشاورزی به کشت گندم آبی و 60درصد به کشت دیم اختصاص پیدا کند. آمار نشان می‌دهد گندم تولید شده در گنبدکاووس به شرط بارش کافی و شرایط اقلیمی مناسب، بیش از 300هزار تن محصول است. در سال‌های اخیر به سبب خشکسالی میزان تولید گندم در گنبدکاووس بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن متغیر بوده است.

چشم‌انتظار بارش باران
رئیس بنیاد ملی گندمکاران به همشهری می‌گوید: هواشناسی می‌گوید بارندگی در آذر چندان رضایت‌بخش نخواهد بود و کشاورزانی که از منابع آب برای آبیاری زمین‌های خود مطمئن هستند و می‌توانند یک‌بار بعد از کشت زمین را آبیاری کنند، دست به‌کار شده‌اند.
علیقلی ایمانی یک‌بار آبیاری را برای جلوگیری از هدر شدن بذر ضروری می‌داند و ادامه می‌دهد: کشت در مناطق گمیشان، آق‌قلا و شمال گنبدکاووس به‌صورت دیم انجام می‌شود و کشاورزان به آسمان چشم دوخته‌اند و هواشناسی را رصد می‌کنند.
طرح جهش تولید گندم در دیمزارها با رعایت نکات فنی ازجمله استفاده از بذر اصلاح شده، میزان کود، استفاده از ریزمغذی و کشت مستقیم به کمک کشاورزان آمده است، درحالی‌که ایمانی تأکید می‌کند: با رعایت تمام نکات فنی، وقتی رطوبت کافی نباشد بخش زیادی از دیمزارها به بار نمی‌نشیند و چنانچه رودخانه اترک آب کافی داشته باشد برای آبیاری گندمزارها استفاده می‌شود.

102هزار هکتار زیرکشت گندم 
 اینطور که سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس می‌گوید، در سال زراعی جاری سهمیه ابلاغی این شهرستان از سوی وزارتخانه، کشت گندم در ۱۰۲هزارو۳۹ هکتار تعیین شده‌است. استان گلستان ۶۶۷هزار هکتار زمین کشاورزی حاصلخیز دارد. گنبدکاووس ۱۶۲هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و از شهرستان‌های مهم گلستان در تولیدات کشاورزی به‌ویژه گندم است.
عبدالملک آرخی ادامه می‌دهد: درصورت مساعد بودن شرایط جوی و بارش‌های کافی هر سال بین ۲۰ تا ۲۵ هزار هکتار از اراضی نواحی شمالی گنبدکاووس که بارش سالانه کمتر از ۲۰۰میلی‌متر دارند، مازاد بر سهمیه ابلاغی به زیرکشت گندم می‌رود. زارع، کوهدشت، مروارید و احسان از ارقام شاخص گندم تولیدی در مزارع گنبدکاووس است. استان گلستان از نظر میزان تولید گندم، رتبه دوم کشور را دارد درحالی‌که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های مستعد کشاورزی همچون فارس و خوزستان است.
برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول را به گندم تولید شده در گلستان می‌دانند، زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است. گلوتن، پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود. مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می‌شود.‌ بهار امسال در فصل برداشت گندم، بیش از 8هزار گندم‌کار با استفاده از ۳۰۰دستگاه کمباین از ۸۹هزار هکتار مزارع گنبدکاووس بیش از 200هزار تن گندم برداشت کردند. درحالی‌که سطح زیرکشت گندم در این شهرستان بیش از ۱۰۷هزار هکتار بود که بر اثر خشکسالی، محصول حدود ۱۸هزار هکتار از بین رفت.

کشت محصولات استراتژیک در گنبد
علاوه بر گندم، جو نیز به‌عنوان یکی دیگر از محصولات استراتژیک کشور در گنبدکاووس کشت می‌شود. سهمیه ابلاغی برای کشت جو در سال زراعی جاری از سوی جهادکشاورزی گنبدکاووس ۲۱هزارو۷۰۰هکتار اعلام شده‌است.
فصل کشت دانه روغنی کلزا نیز فرارسیده ‌است و به‌گفته سرپرست مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس، از سهمیه 18500هکتاری کشت کلزا تا‌کنون 4665هکتار کشت شده‌است. فصل کشت دانه روغنی کلزا در منطقه گنبدکاووس تا هفته اول آذر ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید