• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 24 آبان 1401
کد مطلب : 177131
+
-

همزمان با 24 آبان، روز ملی کتاب و کتابخوانی

10 روستای برتر دوستدار کتاب را بشناسیم

امسال در هشتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، 10 روستا از بین 285روستای شرکت‌کننده برگزیده شدند

گزارش
10 روستای برتر دوستدار کتاب را بشناسیم

روستاهای کشور از 8سال پیش تا‌کنون همزمان با روز ملی کتاب و کتابخوانی در یک رقابت فرهنگی حاضر می‌شوند و فعالیت‌های نوآورانه و خلاقانه کتابخانه روستا را با دیگر کتابخانه‌ها به اشتراک می‌گذارند. امسال در هشتمین جشنواره «روستاها و عشایر دوستدار کتاب» ۱۰روستا در سراسر کشور به‌عنوان دوستدار کتاب انتخاب شدند. به مناسبت 24آبان، روز ملی کتاب و کتابخوانی به این روستاها سری می‌زنیم.

ناچیت- آذربایجان غربی 
نام روستای «ناچیت» از توابع شهر سیمینه در شهرستان بوکان استان آذربایجان غربی در میان روستاهای دوستدار کتاب قرار گرفته است. بیش از 1500نفر از اهالی این روستای 2800نفری عضو کتابخانه هستند. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان غربی با بیان اینکه کتابخانه روستا به‌صورت هیأت امنایی اداره می‌شود، به همشهری می‌گوید: نهاد کتابخانه‌های استان برای تشویق اهالی روستا و استمرار کتابخوانی اعتباری را برای کمک به تجهیزات‌کتابخانه درنظر گرفته است. خدیجه معصومی صحبت خود را اینطور ادامه می‌دهد: حمایت از کتابخوانان به استمرار کتابخوانی کمک می‌کند.

درویش خیل مرزون‌آباد و عرب محله - مازندران 
مازندران با 2روستای دوستدار کتاب معرفی شده ‌است؛ روستای درویش‌خیل مرزون‌آباد از توابع بابل و عرب محله در ساری. فعالیت کتابخانه شهید عشقعلی آقاجانی روستای درویش خیل از سال۹۴ آغاز شده‌ است.
آرزو ولیپور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران به همشهری می‌گوید: هم‎افزایی میان نهادهای مختلف فرهنگی و روستایی موجب جلب مشارکت مردم در این جشنواره شده ‌است. روستای درویش خیل 1300نفر جمعیت دارد و کتابخانه شهید آقاجانی تنها کتابخانه روستاست که 630عضو و 7هزار جلد کتاب دارد. 370نفر از اعضا، کودک و نوجوان هستند.

استان همدان و 3روستای کتابخوان
همدان تنها استانی است که با 3روستای دوستدار کتاب رکورددار حضور در این جشنواره شده ‌است: اشترمل از توابع تویسرکان، ویان از توابع کبودرآهنگ و شاهنجرین از توابع درگزین. بیش از 900نفر در کتابخانه قدس روستای ویان عضو هستند و در شهرستان کبودرآهنگ 500عضو در ۱۲ کتابخانه عمومی وجود دارد. کتابخانه «بینش» روستای اشترمل دارای ۵هزار و۴۰۰نسخه کتاب با بیش از ۵۰۰عضو فعال است. عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی همدان انتخاب روستاهای همدان به‌عنوان دوستدار کتاب را نشان فرهنگ بالای کتابخوانی روستاییان می‌داند و می‌گوید: علاقه مردم روستا به کتابخوانی باعث رونق کتابخوانی در روستاها می‌شود.

‌«گورک سادات» و عضویت 80درصدی در کتابخانه
یکی از روستاهایی که در هشتمین جشنواره روستاهای دوستدار کتاب به این عنوان رسید، «گورک سادات» بوشهر است؛ روستایی از توابع بخش دلوار در شهرستان تنگستان و با بیش از یک‌هزار نفر جمعیت.
ماجرای دوستدار کتاب شدن این روستا به‌ گفته اهالی، از فعالیت‌های خلاقانه لیلا رستمی، کتابدار کتابخانه عمومی آن شروع شده است. او از سال1393 فضای کتابخانه امام رضا(ع) را به پاتوق کتابخوانی کودکان و نوجوانان روستا بدل کرد تا بیش از 800نفر از یک‌هزار نفر اهالی روستا عضو کتابخانه باشند. حالا آمارهای این کتابخانه نشان می‌دهد به‌طور میانگین ۳۰۰کتاب در هفته به امانت می‌رود. عشایر کوچ‌رو که از آبان تا اسفند در جوار روستای گورک سادات مستقر می‌شوند هم از خدمات کتابخانه‌ای این روستا بی‌نصیب نمانده‌اند و اهالی روستاهای اطراف هم از خدمات کتابخانه روستا استفاده می‌کنند.

روستای سیل‌زده دوستدار کتاب
گرچه بم با زلزله ویرانگر سال1382، ارگ قدیم و جدید، محصول خرما و باغ‌شهرش شناخته شده است، اما انتخاب یکی از روستاهای آن یعنی «دهبکری» به‌عنوان روستای دوستدار کتاب، جلوه دیگری به شهرت این شهر تاریخی داده است. 
کتابخانه روستا سال1360 تاسیس شد، اما از سال 1362 تا 1373 تعطیل بود. معصومه راسخ، مسئول کتابخانه عمومی روستا از سال1373 با راه‌اندازی مجدد این کتابخانه عمومی 70درصد مردم بخش دهبکری با مرکزیت روستا را وارد شبکه کتاب و کتابخوانی کرد. در سال1390 حدود 13هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود داشت که با 3سیلاب در سال‌های گذشته، هم‌اکنون فقط 3هزار جلد کتاب در این کتابخانه وجود دارد.

 ‌انباری که باشگاه کتابخوانی شد
یکی از روستاهای دوستدار کتاب برگزیده امسال، دوکوهک خوزستان است؛ روستایی در 7کیلومتری رامهرمز. خدیجه احمدی، بانوی رامهرمزی، کتابخانه عمومی دژگلی این روستا را برای بهره‌مندی ساکنان روستای دوکوهک در انباری خانه خود تاسیس کرده است.  طی سال‌های گذشته از این بانو به‌عنوان کتابدار، مربی باشگاه، مروج کتابخوانی و راه‌اندازی این کتابخانه سودمند و فعال در روستا که باعث ایجاد شور و نشاط و افزایش سرانه مطالعه شد، تقدیر شده بود.

روستای ولیعصر (عج) - فارس
سال1398 بود که کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) مرودشت در ادامه پروژه‌های عمرانی کتابخانه‌های عمومی استان فارس و بعد از بازسازی به بهره‌برداری رسید؛ کتابخانه عمومی ولیعصر(عج) مرودشت ازجمله کتابخانه‌های پویا و فعال بود که در سال1388 در شهرک یا روستای ولیعصر (عج) شهرستان مرودشت افتتاح شد و به‌دلیل قدیمی و فرسوده بودن ساختمان کتابخانه، بازسازی آن در دستور کار قرار گرفت. 
بازگشایی کتابخانه عمومی ولیعصر (عج) با اعتبار بیش از یک میلیارد ریال انجام شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید