• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 177009
+
-

پایانه مرزی «مهران» ساماندهی می‌شود

اداره گمرکات و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام با ضرب‌الاجل یک هفته‌ای استاندار، موظف به ساماندهی این پایانه بین‌المللی شدند

مرز
پایانه مرزی «مهران» ساماندهی می‌شود

 مرز مهران در استان ایلام یکی از مهم‌ترین مرزهای تجاری میان ایران و عراق و همچنین یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های تردد زائران اربعین حسینی است که هر سال بیش از 70درصد زائران از این مرز تردد می‌کنند.
 به گزارش همشهری، مرز مهران که از سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد، با 37هکتار مساحت این روزها با نابسامانی‌هایی روبه‌روست؛ نابسامانی‌هایی که موجب شد استاندار ایلام روز شنبه (21 آبان) در نشست گارگروه صادرات غیرنفتی و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان برای رفع آنها ضرب‌الاجل یک‌ هفته‌ای بدهد.

دستور به 2 اداره 
تردد در مرز مهران بالاست و طبق آمارها روزانه 9 تا 12 هزار زائر و 500 کامیون از پایانه مرزی مهران عبور می‌کنند. با توجه به این حجم از تردد، استاندار ایلام از مدیران گمرکات و اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان خواسته است طی هفته جاری، مشکلات و مسائل موجود در زمینه زیرساخت‌های پایانه مرزی مهران را ساماندهی و رفع کنند.
حسن بهرام‌نیا می‌گوید: با وجود رشد صادرات در مرز بین‌المللی مهران، آنچه در بحث زیرساخت‌ها مدنظر است، تحقق پیدا نکرده. کامل نشدن نظارت‌ها در پایانه گمرک مهران، صادر نشدن کارت شناسایی و تردد الکترونیک هوشمند و همچنین مشکلات محوطه تجاری بخشی از این مشکلات است.
استاندار ایلام تصریح می‌کند: ما تا چه زمانی می‌توانیم بی‌نظمی را تحمل و چشم‌پوشی کنیم؟ چه شخص یا ارگانی باید این مسائل و مشکلات را پیگیری و رفع کند؟ ما وقتی به مدیری تکلیفی در حوزه کاری سازمان مربوطه‌اش اعلام می‌کنیم پشتیبان هم خواهیم بود و همه هم وظیفه دارند از وی حمایت کنند.
او تأکید می‌کند در بازدید روز جمعه (20آبان) از مسیر مهران و پایانه و گمرک به وضوح مشاهده شد که بی‌نظمی در پایانه مرزی وجود دارد و حتی هنوز نظافت ایام اربعین در پایانه مسافربری کامل 
اجرا نشده است.

رکوردشکنی مهران
گمرکات ایلام، یکی از اداره‌هایی است که از سوی استاندار موظف به ساماندهی پایانه مرزی مهران شده. با وجود این، مدیرکل گمرکات ایلام در گفت‌وگو با همشهری از قدردانی استاندار هم صحبت می‌کند.
روح‌الله غلامی با بیان اینکه 20درصد صادرات کالاهای کشور از مرز مهران انجام می‌شود به همشهری می‌گوید: گمرک تاکنون زیرساخت‌های خوبی در پایانه مرزی مهران برقرار کرده است و استاندار هم در نشست کارگروه صادرات غیرنفتی و شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان از تامین این زیرساخت‌ها قدردانی کردند.
مدیرکل گمرکات ایلام اما تأکید می‌کند گلایه استاندار از گمرک بیشتر مربوط به احیای بلیت‌فروشی و صدور کارت تردد الکترونیک بود و مشکلات مرتبط با کمبود فضا هم با سازوکارهای صورت گرفته در حال رفع است. طبق آماری که غلامی ارائه می‌دهد به‌طور متوسط روزانه ۵۰۰ کامیون از مرز مهران تردد می‌کنند و گمرک مهران از بین ۱۲ مرز کشور، رتبه اول صادرات را به‌خود اختصاص داده است.
به‌گفته وی، سال گذشته بالاترین وزن صادراتی در 5سال اخیر در گمرک مهران ثبت شده و با توجه به اینکه طی 7ماه امسال یک‌میلیون و 944هزار تن کالا از این مرز صادر شده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال شاهد صادرات بیش از 3میلیون تن کالا باشیم و رکورد همه سال‌های فعالیت گمرک در این مرز شکسته شود.

برقراری 2 گیت گمرک
کمبود فضایی که مدیرکل گمرکات ایلام به آن اشاره می‌کند مربوط به گیت‌های این اداره است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام در این‌باره به ایجاد یک وب‌کیوسک (کیـوسک‌های اطلاع‌رسانی، اطلاعات مفید یا نوبت‌دهی بدون استفاده از نیروی انسانی) به درخواست گمرک اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: مناقصه برای راه‌اندازی این وب‌کیوسک انجام شده است و پیمانکار برای تهیه و نصب آن باید اقدام کند. با توجه به ضرب‌الاجل استاندار، با گمرک هماهنگ کردیم فعلا در این هفته، 2کیوسک با تجهیزات نصب و گمرک برای برقراری نظم داخل پایانه گارد خود را در آنها مستقر کند تا کار نصب وب‌کیوسک انجام شود.
سید زاهدین چشمه‌خاور با تأکید بر اینکه براساس قانون دستورالعمل ساماندهی مبادی ورودی و خروجی مرزهای زمینی کشور نظم و انضباط سامانه با گمرک است، می‌افزاید: در واقع برقراری گیت و مستقر شدن گاردهای گمرک در سامانه بخش زیادی از مشکلات را حل و انضباط را در پایانه حاکم می‌کند.

نظافت‌ نیمه‌کاره معین‌ها
نکته دیگری که استاندار ایلام درباره مرز مهران تأکید کرده بود، نظافت است؛ موضوعی که مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایلام درباره آن توضیح می‌دهد: نظافت داخل پایانه با نیروی خدماتی راهداری است، اما موضوعی که استاندار درباره آن صحبت کرد مربوط به نظافت خارج از پایانه است. چشمه‌خاور با بیان اینکه حجم زیادی زباله بعد از برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین در محدوده خارج از سامانه باقی مانده است، تصریح می‌کند: برخی ارگان‌ها به‌عنوان معین در ایام اربعین برای خدمات‌رسانی انتخاب می‌شوند. ‌به‌گفته وی، متأسفانه بعضی از معین‌هایی که برای همکاری در برپایی پیاده‌روی اربعین در مرزها حضور می‌یابند، کارشان را نیمه‌تمام رها می‌کنند و موجب بروز مشکل برای استان می‌شوند. چشمه‌خاور ادامه می‌دهد: ما در کل پایانه 37هکتاری مهران فقط 23نیروی خدماتی داریم که برای خود سامانه هم کم هستند و به همین دلیل از اداره کل راهداری کشور درخواست نیرو کرده‌ایم. این تعداد کم نیرو امکان نظافت خارج از سامانه را ندارند.
استاندار ایلام پیش از این ضرب‌الاجل هم در آیین قدردانی از فعالان اربعین تأکید کرده بود اربعین برای مسئولان استان تمام نشده و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، توسعه زیرساخت‌ها و رفع نقاط ضعف باید در دستورکار باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید