• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 23 آبان 1401
کد مطلب : 176983
+
-

صادرات و بارندگی؛ مقصران گرانی محصولات فرنگی

قیمت بعضی محصولات فرنگی و جالیزی ازجمله گوجه، پیاز و خیار در هفته‌های اخیر بین 6 تا 10هزار تومان بالا رفت

قیمت بعضی از اقلام سبزی و صیفی در روزهای اخیر در مغازه‌های سطح شهر افزایش یافت و به رقم‌هایی رسید که با توجه به میزان برداشت در مراکز تولید سؤال‌برانگیز بود. گوجه و پیاز در صدر لیست گران‌شده‌ها بودند و قیمت‌شان بین 6 تا 10هزار تومان بالا رفت اما دیگر صیفی‌‌ها و محصولات فرنگی و جالیزی هم درصدی از افزایش قیمت را تجربه کردند .  این در حالی بود که تا روزهای قبل عرضه این محصولات انبوه و قیمت آنها متعادل بود. میانگین قیمت گوجه فرنگی معمولی در مغازه‌های پایتخت تا روز گذشته 24هزار تومان بود و گوجه درجه یک و باکیفیت تا 32هزار تومان هم به فروش رسید. قیمت پیاز هم به نزدیکی‌ 20هزار تومان رسید درحالی‌که اوایل آبان میانگین قیمت 10هزار تومان را در مغازه‌های سطح شهر داشت. در زمینه پیاز علاوه بر رشد قیمت این محصول، کمیاب شدن پیاز قرمز موضوعی بود که در هفته‌های اخیر در مغازه‌ها و میادین میوه وتره‌بار جلب توجه می‌کرد. تغییرات قیمتی محصولات صیفی و جالیزی در حدی بود که نایب‌رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری‌ها افزایش ۵۰درصدی نرخ گوجه فرنگی را تأیید کرد. اسماعیل مرادیان البته تغییرات قیمت گوجه در این فصل را عادی دانست و افزود: قیمت گوجه فرنگی معمولا در ماه‌های آبان و آذر افزایشی می‌شود ولی از آنجایی‌که در سال‌جاری بارندگی‌های پاییزه دیرتر از زمان همیشگی رخ داد از این‌رو افزایش نرخ گوجه‌فرنگی نسبت به سال‌های گذشته دیرتر اتفاق افتاد.

قیمت گوجه پایین آمد
نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران افزایش قیمت گوجه را مقطعی دانست و درباره دلیل ایجاد این مشکل به همشهری گفت: به‌دلیل بارندگی‌هایی که در استان فارس و شهر بوئین‌زهرا رخ داد، بارگیری گوجه در زمین‌های کشاورزی سخت و عرضه کاهش یافت که این موضوع چند روزی قیمت گوجه را بالا برد. اکبر یاوری افزود: قیمت گوجه در میادین به واسطه همین کاهش عرضه تا 17هزار تومان بالا رفت اما امروز با رفع این مشکل قیمت این محصول کاهش یافته و به ثبات رسیده است. وی قیمت کنونی گوجه در میدان اصلی تره‌بار تهران را بین 7 تا 10هزار تومان عنوان کرد و افزود: با افزایش عرضه و کاهش قیمت در میادین، گوجه از امروز باید در مغازه‌های سطح شهر هم افت قیمت خود را نشان دهد. با توجه به‌گفته‌های این مقام صنفی و با احتساب حداکثر سود 35هزار تومانی خرده‌فروشی‌ها، حداکثر قیمت گوجه ممتاز در مغازه‌های سطح شهر از امروز نباید بیشتر از 13.500تومان باشد. یاوری فروش گوجه با قیمت کیلویی‌ 30هزار تومان و بالاتر را گرانفروشی دانست و افزود: آنچه روی اکران است قیمت سطح شهر است و مردم نرخ‌های مغازه‌ها را می‌بینند درحالی‌که این رقم‌ها قیمت واقعی گوجه نیست و گرانفروشی محسوب می‌شود.

صادرات بی‌رویه پیاز را گران کرد
نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان میادین میوه و تره‌بار تهران درباره افزایش قیمت پیاز گفت: در زمینه پیاز صادرات شدید و بی‌رویه‌‌ای انجام گرفت که موجب رشد قیمت در بازار شد. به‌گفته این مقام صنفی، پاکستان با اینکه خود تولیدکننده پیاز است با توجه به سیل اخیر در این کشور به واردات پیاز از ایران روی آورده و علاوه بر این کشور عراق، ترکمنستان و ارمنستان نیز حجم زیادی از پیاز تولیدی ایران را سر مزارع خریداری کرده‌اند. یاوری گفت: تجار این دو کشور تمام پیاز قرمز تولیدی کشور را جمع‌آوری کردند تا جایی که با کمبود این نوع پیاز مواجه شدیم و قیمت آن در میادین به 17هزار تومان رسید. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه بارفروشان تهران با اشاره به هجوم خریداران خارجی به انبارهای شاهرود، مشهد،کرمانشاه و اصفهان برای بارگیری پیاز زرد بعد از کمیاب شدن پیاز قرمز، از نامه‌نگاری‌های اتحادیه با وزارت جهادکشاورزی برای جلوگیری از صادرات بی‌رویه این محصول خبر داد و افزود: در نامه به وزارت جهاد هشدار دادیم که اگر از حجم صادرات کاسته نشود شرایط بحرانی می‌شود و قیمت این محصول در میادین تا 25هزار تومان هم بالا می‌رود، این در حالی است که ما هرسال کمبود پیاز را با واردات از پاکستان جبران می‌کردیم اما امسال پاکستان خود در حال خرید پیاز از ایران است.

رای دیوان عدالت به‌نفع پیازکاران
نایب‌رئیس اتحادیه بارفروشان از شکایت پیازکاران به دیوان عدالت اداری در پی دستور جلوگیری از صادرات خبر داد و افزود، به‌دنبال این شکایت دیوان با استناد به زیان این صنف در سال‌های گذشته به نفع آنها رأی داد و صادرات ادامه یافت اما با رسیدن قیمت پیاز تاره به 16هزار تومان در میادین، روز شنبه برای صادرات 3محصول پیاز، گوجه و سیب درختی تعرفه وضع شد تا صادرات این محصولات منجر به افزایش قیمت بیش از این در داخل کشور نشود. به‌گفته این مقام صنفی با وضع این تعرفه، عرضه پیاز در میدان تهران افزایش و قیمت تا حدودی کاهش یافت اما زمان می‌برد تا این کاهش صادرات اثر خود را در سطح شهر نشان دهد، وی افزود: قیمت پیاز قرمز در میدان تهران در روز گذشته 16هزار تومان و پیاز زرد 14هزار تومان بود. به‌گفته یاوری، وضع تعرفه برای سیب درختی نیز با توجه به افزایش قیمت این محصول اتفاق افتاده است. قیمت سیب درختی نسبت به روزهای ابتدای عرضه این محصول حدود 20 تا 40درصد افزایش یافته، این در حالی‌ است که باید قیمت آن با انبوه شدن عرضه کاهشی می‌شد. در ابتدای عرضه قیمت سیب زرد کیلویی 10 تا 25هزار تومان بود اما امروز نرخ آن به کیلویی 17 تا 45هزار تومان رسیده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید