• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176914
+
-

پهپاد «پلیکان» در مزارع 14 استان

جوانان قزوینی پهپادی تولید کرده‌اند که به عنوان سمپاش کشاورزی کاربرد دارد

گزارش
پهپاد «پلیکان» در مزارع 14 استان

استان قزوین با برخورداری از دشت حاصلخیز قزوین از قطب‌های کشاورزی مهم کشور به شمار می‌رود و با کمتر از یک درصد مساحت کشور، حدود 4درصد تولیدات کشاورزی ایران را به‌خود اختصاص داده است. آمار نشان می‌دهد خرید و ذخیره‌سازی گندم در استان با وجود کاهش 38درصدی بارندگی‌ها و کاهش سطح زیرکشت 56درصد رشد داشته و 112هزار تن در سال گذشته به 171تن در سال‌جاری افزایش پیدا کرده است. با این حال برای تامین محصولات کشاورزی استراتژیک باید از کشاورزی نوین بهره‌ گرفت؛ موضوعی که باعث شد تا چند نفر از جوانان قزوینی دور هم جمع شوند و با راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان و تولید پهپادهای کشاورزی، اتفاقات جدیدی را رقم بزنند. 50پهپاد کشاورزی این شرکت دانش‌بنیان با همکاری کمیته امداد امام‌خمینی(ره) علاوه بر قزوین در 13استان دیگر ازجمله کرمان، فارس، خوزستان، همدان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و مرکزی نیز به پرواز درآمده و نه‌تنها راهی برای کشاورزی دانش‌بنیان باز کرده، بلکه باعث اشتغال‌زایی مددجویان نیز شده‌است.

اولویت؛ مکانیزاسیون کشاورزی 
استفاده از فناوری نوین در بخش کشاورزی یکی از اولویت‌های سازمان جهادکشاورزی قزوین است که به‌گفته رضا افلاطونی، رئیس جهادکشاورزی قزوین هر سال بخشی از اعتبارات تسهیلات مکانیزاسیون برای خرید سمپاش‌های جدید و به‌روزرسانی آنها اختصاص می‌یابد و این موضوع جزو اولویت‌های ماست. این اولویت برای شرکت دانش‌بنیانی که موفق به ساخت و تولید پهپاد کشاورزی شده نیز مطرح است. 
مدیر آموزش و پشتیبانی شرکت دانش‌بنیان به همشهری می‌گوید: استراتژیک‌بودن کشاورزی نه‌تنها در قزوین بلکه در کل کشور باعث شد تا به فکر پهپادی باشیم که سرور آن داخل ایران باشد. محمد امیدی در توضیح بیشتر می‌گوید: زمانی که اپراتور پهپاد نقشه‌گیری می‌کند، نقشه زمین وارد سرور می‌شود و یکی از مزیت‌های این پهپاد این است که تمام نقشه‌ها داخل سرور ایرانی می‌ماند؛ نه اینکه به سروری خارج از کشور منتقل شود.
 این شرکت دانش‌بنیان در نزدیکی روستای حصار خروان قزوین است و جوانان قزوینی آن را می‌گردانند. امیدی می‌گوید: پلیکان، نام پهپاد محلول‌پاش یا سمپاشی است که در همکاری با کمیته امداد امام‌خمینی(ره) کشور در اختیار کارآفرینان و مددجویان کمیته قرار گرفته‌است و برای سمپاشی مزارع کشاورزی و زمین‌های باغداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

آموزش تئوری و عملی 
معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره‌) قزوین به همشهری می‌گوید: در جریان طرح ملی بهره‌گیری کشاورزان از پهپاد و در تعامل با شرکت دانش‌بنیان در قزوین 50پهپاد «پلیکان» به مددجویان کل کشور در 14استان اهدا می‌شود که 3مددجو ساکن قزوین هستند.
علی‌اصغر کشاورزحسین‌آبادی ادامه می‌دهد: تحویل 35پهپاد انجام شده و مابقی تا پایان سال تحویل مددجویان می‌شود. مددجویان دوره آموزشی 3ماه پیشرفته و مقدماتی را به‌صورت تئوری و عملی به کارگیری پهپاد را با تسهیلات کمیته امداد می‌گذرانند. در آموزش‌های ارائه شده به کارآموزان با ساخت هر پهپاد درباره خدمات کشاورزی موجب ایجاد اشتغال برای حداقل 3نفر در تیم‌ها خواهد شد. با استفاده از پهپاد در حوزه کشاورزی مصرف آب و سم کاهش پیدا می‌کند و سرعت سمپاشی در کشاورزی افزایش خواهد یافت. علی محمدخانی، یکی از مددجویان کمیته امداد ساکن قزوین است که دوره‌های تئوری کار با پهپاد را گذرانده‌است. او که فارغ‌التحصیل مهندسی صنایع است استفاده از پهپاد برای فعالیت‌های کشاورزی را صرفه‌جویی در وقت و هزینه می‌داند و به همشهری می‌گوید: کشاورزی قزوین برای پیشرفت به ابزار مدرن نیاز دارد. مثلا در بحث سمپاشی مزارع در کشاورزی سنتی، تردد تراکتور در زمین کشاورزی باعث از بین رفتن بخشی از محصول نیز می‌شود. محمدنظری، یکی دیگر از مددجویان کمیته امداد قزوین به همشهری می‌گوید: برنامه هدف استفاده از این پهپادها در زمین‌های کشاورزی گندم و جو است تا کشاورزی قزوین رشد بیشتری داشته باشد. به‌گفته آنان، سرعت بالای سمپاشی، کاهش مصرف آب، کاهش مصرف سم تا ۲۵درصد به‌دلیل همپوشانی و امکان سمپاشی زمین کشاورزی بعد از بارندگی از مزایای سمپاشی با پهپاد است. کاهش مصرف سم تا ۲۵درصد به‌دلیل همپوشانی بهتر سمپاشی، سرعت بالای سمپاشی در هر ۱۵دقیقه یک هکتار، کاهش ۳۰برابری مصرف آب که با استفاده از ۱۰لیتر آب یک هکتار سمپاشی صورت می‌گیرد، از عمده مزایای سمپاشی با پهپادها به شمار می‌رود.

 احیای دشت قزوین 
رشد بخش کشاورزی قزوین با احیای دشت قزوین گره خورده است. رئیس جهادکشاورزی قزوین احیای دشت قزوین را نیز یکی از مهم‌ترین برنامه‌های حوزه کشاورزی قزوین می‌داند و می‌گوید: برای احیای دشت قزوین، در مصوبات سفر رئیس‌جمهوری مصوبات دشت قزوین را احیا کردیم و اعتباری اختصاص یافت. رضا افلاطونی ادامه می‌دهد: ارتقای ضریب مکانیزاسیون کشاورزی به عدد1.97 اسب بخار در هکتار از دیگر توفیقات به‌دست آمده در یک سال اخیر است که با ارائه تسهیلات به کشاورزان و کمک به خرید
ماشین آلات و ادوات کشاورزی محقق خواهد شد. محمدمهدی اعلایی می‌گوید: حرکت به سمت کشاورزی دانش بنیان می‌تواند ما را در رسیدن به اهداف خود که همان احیای دشت قزوین و تقویت کشاورزی است، کمک کند. از فعالان دانش‌بنیان در عرصه کشاورزی به شکل ویژه حمایت می‌کنیم.
صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ها بر دوش پهپادهای کشاورزی گذاشته شده تا مسیر توسعه کشاورزی را هموار کنند. دشت قزوین قابلیت بالایی برای تولیدات محصولات کشاورزی استراتژیک دارد. برای تحقق این امر مهم و احیای دشت قزوین اما باید صرفه‌جویی در مصرف آب و همچنین کاهش هزینه‌ها را درنظر گرفت؛ کاری که بر عهده پهپادهای کشاورزی گذاشته شده است.

مکث
ورود به دنیای کشاورزی مدرن

50پهپادی که با تلاش جوانان قزوینی طراحی شده‌، در اختیار مددجویان کمیته امداد امام‌خمینی(ره) در 14استان قرار می‌گیرد تا با سمپاشی سنتی در زمین‌های کشاورزی خداحافظی کنند. ناگفته نماند که پهپادهای دیگر تولید شده از سوی این شرکت دانش‌بنیان می‌توانند تراکم  محصول را بررسی کنند و از کم و کیف آن با خبر شوند و از این طریق میزان بهره‌وری محصول افزایش می‌یابد. زیرا هر نوع تغییر در مزارع و باغات قابل رصد است. دشت قزوین ۴۴۰هزار هکتار اراضی مرغوب و حاصلخیز دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید