• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 22 آبان 1401
کد مطلب : 176875
+
-

پاریس،محور فتنه برای انقلاب خودخوانده

رئیس‌جمهور فرانسه در دیدار با برخی فعالان ضدایرانی خارج‌نشین، حوادث‌ اخیر در ایران را «انقلاب» نامید

گزارش
پاریس،محور فتنه برای انقلاب خودخوانده

دیدار اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با برخی فعالان ضدایرانی خارج‌نشین با واکنش‌های بسیاری مواجه شد؛ دیداری که پرده دیگری از مداخله‌جویی دولت‌های غربی در امور داخلی ایران را به تصویر کشید و نشان داد این دولت‌ها با حمایت از چهره‌های منفور افکارعمومی ایران، همچنان می‌کوشند آتش ناآرامی‌ها در ایران را شعله‌ور نگه دارند.
به‌گزارش همشهری، امانوئل مکرون جمعه گذشته با گروهی از چهره‌های معاند ضدایرانی متشکل از مسیح علی‌نژاد، ‌رؤیا پیرایی، لادن برومند و شیما بابایی گفت‌وگو کرد؛ دیداری که کاخ الیزه در بیانیه‌ای پیرامون آن اعلام کرد: «مکرون در این دیدار ضمن ادای احترام به زنان ایران، آنها را به‌دلیل «انقلاب» جاری که در حال پیشبرد آن هستند، مورد تحسین قرار داد.»
اخبار و تصاویر مربوط به برگزاری این دیدار درحالی به‌سرعت در رسانه‌های معاند فارسی‌زبان منتشر شد که برخی از آنها تلاش کردند القا کنند نشست آنان به‌دعوت مستقیم کاخ الیزه صورت گرفته است، اما به اذعان چهره‌های فرانسوی که با مسیح علی‌نژاد دیداری جداگانه داشته‌اند، گروه‌های معاند و تجزیه‌طلبی همچون «عدالت برای کردستان» در برگزاری این نشست دست داشته‌اند. برهمین اساس هم بود که کارولاین فوستر، نویسنده و کارگردان فرانسوی در توییتی با اشاره به دیدار علی‌نژاد و تعدادی از فعالان زن با امانوئل مکرون، از سازمان «عدالت برای کردها» برای فراهم‌کردن این دیدار قدردانی کرد.

توهم‌های انقلابی
در جریان این دیدار اما رئیس‌جمهور فرانسه در شرایطی ناآرامی‌های اخیر در ایران را «انقلاب» خطاب کرد که به‌نظر می‌رسد بیش‌از هرچیز تحت‌تأثیر القائات چهره‌هایی مانند علی‌نژاد قرار گرفته‌ و درحال تکرار توهم‌های آنان است؛ موضوعی که علی‌نژاد در توییتی به آن اشاره کرد و نوشت: «در دیدار با رئیس‌جمهور فرانسه گفتم آنچه در ایران دارد اتفاق می‌افتد، انقلاب است. فرانسه می‌تواند نخستین کشور باشد برای به رسمیت شناختن این انقلاب. به‌جای جمهوری‌اسلامی با چهره‌های اپوزیسیون در آینده دیدار و اتحادیه اروپا را برای پذیرش یک ایران سکولار آماده کنید.»
وی درحالی خود را در جایگاه اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی قرار داده‌است که تحرکات ضدایرانی وی در سال‌های اخیر با واکنش‌های منفی بسیاری در افکارعمومی ایرانیان مواجه شده و اقدام‌های سال‌های اخیر وی در راستای تحریم مردم ایران، همواره با واکنش منفی بسیاری در شبکه‌های اجتماعی مواجه بوده ‌است.
علی‌نژاد که در سال‌های اخیر در رایزنی‌ها و دیدارهای بسیار با مقام‌ها و رسانه‌ها همواره خواستار تشدید تحریم‌ها علیه مردم ایران شده‌است، اکنون در رویکردی متوهمانه خود را در قامت یکی از رهبران اپوزیسیون جمهوری‌اسلامی جا زده و تلاش می‌کند از این مسیر به برجسته‌سازی اقدام‌های خود بپردازد.
وی که در سال‌های اخیر همواره به‌عنوان یکی از نمادهای براندازان در خارج از کشور محسوب می‌شود و به اقدام‌های ضدایرانی‌اش شهره است، در دوره کارزار «فشار حداکثری» آمریکا در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ نیز با وزیر امورخارجه وقت این کشور، یعنی پومپئو دیدار و طی آن از تحریم‌ها علیه ایران حمایت کرد.

بازی ضدایرانی فرانسه
درچنین شرایطی دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با جمعی از فعالان ضدانقلاب و همچنین «انقلاب» خطاب کردن حوادث اخیر در ایران ازسوی مکرون، حکایت از آن دارد که دولت فرانسه همچنان قصد دارد با در پیش گرفتن رویکردی خصمانه در قبال جمهوری‌اسلامی، چشم‌انداز روابط دوجانبه را تیره‌تر از گذشته تصویر کند.
این اما نخستین‌باری نیست که طی هفته‌های اخیر مقام‌های فرانسوی با دخالتی آشکار در امور داخلی ایران، از جریان اغتشاشات در کشور حمایت می‌کنند. در نخستین روزهای مهرماه گذشته بود که وزارت امورخارجه کشورمان در واکنش به «بیانیه مداخله‌جویانه وزارت امورخارجه فرانسه»، «شرکت 3تن از وزرای مشاور دولت فرانسه در اعتراضاتی در پاریس» و «اقدام سخیف نشریه شارلی ابدو»، کاردار سفارت فرانسه را در نبود سفیر این کشور، به اداره دوم اروپای ‌غربی وزارت امور خارجه احضار کرد.
در آن دیدار به کاردار سفارت فرانسه تأکید شد جمهوری‌اسلامی دخالت وزارت امورخارجه فرانسه و برخی مقام‌های این کشور را در امور داخلی ایران، با استفاده از «تعبیرهای جعلی» مردود می‌داند و قویا محکوم می‌کند. همچنین به وی تأکید شد بیانیه وزارت امورخارجه فرانسه تلاشی است در راستای تطهیر اغتشاشگرانی که هدفی جز تخریب اموال‌عمومی و جان و مال مردم ندارند. در آن دیدار همچنین خطاب به مقام فرانسوی تأکید شد جمهوری اسلامی تحت هیچ شرایطی دخالت در امور داخلی خود را تحمل نمی‌کند و با رصد دقیق مواضع و تحرکات بیگانگان، اقدام «به‌هنگام» و «مقتضی» را در دستورکار خود قرار می‌دهد و درمقابل تحرکات ضدایرانی سکوت نخواهد کرد. ازسوی دیگر دستگیری 2جاسوس فرانسوی مرتبط با سرویس امنیتی این کشور درجریان ناآرامی‌های اخیر در ایران، شاهد دیگری بر مداخله‌جویی‌های دولت فرانسه در امور داخلی جمهوری‌اسلامی است.

اقدام ضد‌دیپلماتیک مکرون

سفیر پیشین ایران در فرانسه با اشاره به اقدام اخیر مکرون نسبت به دیدار با چهره‌های معاند جمهوری‌اسلامی، در گفت‌وگو با همشهری گفت: چنین حرکتی ازسوی رئیس‌جمهور فرانسه به‌هیچ وجه قابل‌قبول نیست و مداخله آشکار در امورداخلی کشورمان به‌حساب می‌آید.
ابوالقاسم دلفی با بیان اینکه دیدار مکرون با چهره‌های ضدانقلاب در کاخ الیزه برخلاف عرف و رسم دیپلماتیک در روابط کشورهاست، افزود: این یک اقدام ضد‌دیپلماتیک است که رئیس‌جمهور یک کشور وقتی دولت متبوعش با کشور دیگری روابط رسمی دارد، با اپوزیسیون آن کشور به‌صورت رسمی دیدار و گفت‌وگو کند. وی با بیان اینکه چنین رویه‌ای نقض آشکار رسوم دیپلماتیک به‌شمار می‌رود، ادامه‌داد: البته فرانسوی‌ها درطول سال‌های اخیر با پناه دادن به تروریست‌های فرقه نفاق، نشان داده‌اند به رسوم دیپلماتیک پایبند نیستند. منافقین سال‌هاست در پاریس مستقرند و اقدام‌ها و تدارکات فعالیت‌های سیاسی و تروریستی خود را از این کشور انجام می‌دهند؛ رویکردی که از حمایت دولت فرانسه از تروریست‌ها حکایت دارد. دلفی با بیان اینکه برای تحلیل رفتارهای خصمانه اخیر فرانسوی‌ها باید تحولات اخیر در روابط تهران - پاریس را مورد بررسی قرار داد، عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که فرانسوی‌ها در تبلیغات ضدایرانی اخیر خود، مدعی بازداشت 7شهروند فرانسوی (فرانسوی و دوتابعیتی) در ایران هستند و برای خلاصی آنها اقدام‌هایی نیز انجام دادند که به نتیجه نرسیدن آنها، فرانسوی‌ها را بیش‌از گذشته به‌سوی اقدام‌های خصمانه سوق داده‌است. این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه میانجیگری‌ها برای آزادی افرادی که فرانسوی‌ها ادعا کرده‌اند نیز به نتیجه نرسید و طرف مقابل معتقد است ایران دراین زمینه برخورد سیاسی کرده‌است، تأکید کرد: به‌نظر می‌رسد این نوع حرکت‌ها ازسوی دولت فرانسه، پاسخی به تحولات اخیر در روابط دوجانبه است. این در شرایطی است که هیچ‌توجیهی دراین زمینه قابل‌قبول نیست و نمی‌توان پذیرفت مقام‌های ارشد فرانسوی، که دولت متبوع‌شان با ایران روابط رسمی و دیرینه دارد، با چهره‌های معاند و ضدنظام دیدار و گفت‌وگوی رسمی ترتیب دهند.
دلفی ادامه ‌داد: ازسوی دیگر انجام چنین اقدام‌هایی ازسوی رئیس‌جمهور فرانسه را می‌توان اقدامی تبلیغاتی برای کاهش فشارها بر دولت مکرون ارزیابی کرد. باید توجه داشته باشیم دولت فرانسه در شرایط مناسبی به‌سر نمی‌برد و مشکلات اقتصادی، سبب به‌راه افتادن تظاهرات ضددولتی در شهرهای مختلف این کشور شده‌است. هیچ بعید نیست دولت فرانسه می‌کوشد با انجام چنین اقدام‌هایی نگاه افکارعمومی را از مشکلات داخلی به تحولات خارجی منحرف کند.

تنش در روابط ایران و اروپا
سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه تحرکات ضدایرانی اخیر فرانسه را نباید خارج از چارچوب روابط ایران و اتحادیه اروپا در ماه‌های اخیر بررسی کرد، گفت: باید توجه داشته باشیم که روابط ما با اتحادیه اروپا مدتی است که به‌دلیل برخی پیشامدها، با ناملایماتی همراه شده و این موضوع در موضع گیری‌های خصمانه آنان علیه ایران تأثیرگذار بوده‌است. دلفی با اشاره به نقش اروپایی‌ها و مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا در میانجیگری میان تهران و واشنگتن درجریان مذاکرات هسته‌ای عنوان‌کرد: روابط ایران و تروئیکای اروپایی به‌دلیل بدعهدی‌های طرف اروپایی درجریان برجام و عمل نکردن آنان به تعهدات‌شان، دچار ضایعاتی شده و تحولات اخیر در روند گفت‌وگوهای برجامی به این سردی دامن زده‌است. وی ادامه داد: تا پیش از تحولات اخیر در ایران، اروپایی‌ها به‌دلیل نیازهایشان، ازجمله در حوزه انرژی، ترجیح دادند اندکی با ایران همراهی و مسیر رفع مناقشات هسته‌ای را مرتفع کنند، اما با بروز ناآرامی‌های اخیر در ایران، فرصت مناسبی برای طرف مقابل پیدا شد تا فشارهای خود را بر تهران افزایش دهد.

هماهنگی برای افزایش فشارها بر ایران
این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تحولات جنگ در اوکراین و نزدیکی راهبردی تهران - مسکو، مناسبات ایران و تروئیکای اروپایی را تحت‌تأثیر قرار داده‌است، گفت: درچنین شرایطی اروپایی‌ها با طرح ادعاهایی درباره همکاری موشکی و پهپادی ایران و روسیه، می‌کوشند فشارها بر تهران را افزایش دهند؛ بنابراین اقدام‌های اخیر ضدایرانی فرانسوی‌ها را در چنین مجموعه‌ای باید مورد بررسی قرار داد. دلفی با بیان اینکه علاوه‌بر دیدار اخیر رئیس‌جمهور فرانسه با چهره‌های معاند، زمینه‌های دیگری نیز به افزایش تنش‌ها در روابط ایران و اروپا انجامیده‌است، افزود: اخیرا انگلیسی‌ها نیز درحال افزایش فشارها بر جمهوری‌اسلامی هستند؛ برهمین اساس هم بود که در روزهای اخیر کاردار کشورمان را در لندن به بهانه ادعایی «تهدید خبرنگاران ایرانی در لندن» احضار کردند. همزمان وزیر امورخارجه آلمان نیز در این زمینه بسیار فعال شده‌است.  وی با بیان اینکه وزرای امورخارجه تروئیکای اروپایی درحال هماهنگی برای افزایش فشارها بر ایران درجریان نشست دوشنبه وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا هستند، ادامه‌داد: آنها تلاش می‌کنند با 2مستمسک «دخالت ایران در جنگ اوکراین» و « نقض حقوق‌بشر درایران» تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان اعمال کنند. اخیرا هماهنگی‌هایی نیز دراین زمینه در پاریس میان برخی وزرای امورخارجه اروپایی انجام شده‌است. دیپلمات پیشین کشورمان افزود: همزمان با این تحرکات، شورای‌ حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد در ژنو نیز با سردمداری آلمان درحال انجام تحرکاتی علیه جمهوری‌اسلامی است؛ موضوعی که نشان می‌دهد اروپایی‌ها درحال افزایش فشارها بر ایران هستند و مناسبات در مسیر نامطلوبی پیش می‌رود.

لزوم به‌کارگیری دیپلماسی فعالانه
سفیر پیشین ایران در فرانسه با بیان اینکه فضایی که اروپایی‌ها در روابط با ایران درحال شکل‌دهی به آن هستند وضعیت مناسبی نیست، عنوان ‌کرد: در چنین شرایطی وزارت امورخارجه ایران اقدام‌هایی انجام داده‌ و وزیر امورخارجه کشورمان در روزهای اخیر با برخی مقام‌های اروپایی نیز به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرده، اما کافی به‌نظر نمی‌رسد. برای خنثی‌سازی فشارهای اروپا باید دیپلماسی فعال‌تری ازسوی تهران به‌کار گرفته شود. ابوالقاسم دلفی با اشاره به اینکه هم‌اکنون سفارتخانه‌های ما در پاریس و لندن «سفیر» ندارند، ادامه داد: در شرایط کنونی سطح ملاقات‌ها و رایزنی‌ها کافی و پاسخگوی نیازهای موجود نیست. باید در این عرصه قوی‌تر از قبل عمل کرده و با به‌کارگیری دیپلماسی فعال، به‌سوی کاهش تنش‌ها حرکت کنیم. وی ادامه‌داد: با دیپلماسی فعالانه‌تر می‌توان بخشی از فشارها را خنثی و راهبردهای مدنظر جمهوری‌اسلامی را تبیین کرد. چنین رویکردی می‌تواند بهانه‌ها علیه کشورمان را خنثی کند. باید درنظر داشت در شرایط کنونی رفت‌وآمدی به اروپا نداریم؛ تماس‌ها باید در سطحی برقرار شود که به تبیین مطلوب سیاست‌های تهران بینجامد. این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه باید فعال‌تر از گذشته در صحنه اروپا ظاهر شویم، اضافه‌ کرد: تقویت سفارتخانه‌های اروپایی در بالاترین سطح می‌تواند پاسخی برای فرافکنی‌ها باشد. در غیاب ما، فرقه نفاق عرصه را در اروپا خالی می‌بیند و تحرکات ضدایرانی خود را گسترش می‌دهد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید