• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 19 آبان 1401
کد مطلب : 176602
+
-

10 اشکال رایجی که ماشین شما می‌تواند داشته باشد

عیب‌یابی به سبک حرفه‌ای‌ها

راهنما
عیب‌یابی به سبک حرفه‌ای‌ها

گروه بزرگی از مردم، استفاده از ماشین را جزو کارهای روزمره‌شان قرار داده‌اند؛ اما همین اتومبیل‌ها هم نیاز به نگهداری و توجه دارد. گاهی آن‌قدر شهروندان سرگرم زندگی و کارهای روزمره‌شان می‌شوند که فراموش می‌کنند به نشانه‌های یک خودرو و چیزهایی که می‌خواهند به ما بگویند، توجه کنند. هر اتفاقی که در خودرو می‌افتد، نشانه‌ای از چیزی است؛ در نتیجه با همین نشانه‌ها، می‌توانیم از اشکالات خودرو سر در بیاوریم و قبل از اینکه کار به خاموش شدن وسط بزرگراه و جوش آوردن در ترافیک و... برسد، پیشگیری کنیم. با هم 10مورد از شایع‌ترین مشکلات خودرو را مرور کرده‌ایم؛ شاید   به کارتان بیاید.

1. باید همیشه حواستان به چراغ‌های هشداردهنده که دوروبر داشبوردها هستند، باشد. هر چراغ می‌تواند نشانه‌ای از یک ضعف باشد. مثلاً چراغی مرتبط به عملکرد آمپر است و چراغی دیگر مربوط به قطعه‌های مختلف خودرو. وقتی که ECU یا واحد کنترل موتور اتومبیل شما کدهای خطایی را که توسط سنسورها ایجاد شده دریافت کنند، این چراغ‌ها روشن می‌شوند و به شما اطلاع می‌دهند که در چه وضعیتی هستید. چراغ چک خودرو را هم جدی بگیرید که البته روشن‌شدنش می‌تواند ده، پانزده علت مختلف داشته باشد و طبیعی است که باید خودرو را به یک تعمیرکار خبره نشان بدهید تا بتواند دلیل آن را تشخیص بدهد.

2.یکی از اشکالات رایج خودروها، می‌تواند لرزش فرمان اتومبیل باشد. طبیعی است که چون کنترل خودرو با فرمان است، باید حساسیت خاصی به آن داشته باشید. این اتفاق هم بستگی به آن دارد که این لرزش در چه هنگامی اتفاق بیفتد. اگر بلافاصله بعد از حرکت باشد، می‌تواند به یاتاقان چرخ یا سیستم تعلیق مربوط باشد؛ اگر هم در سرعت گرفتن و سرعت بالا باشد که می‌تواند مشکل تعادل لاستیک یا چرخ باشد. گاهی هم این مشکل می‌تواند با گرفتن ترمز سروکار داشته باشد که بررسی‌های مربوط به خودش را لازم دارد. در کل باید حساسیت بالایی به عملکرد فرمان خودروتان داشته باشید.

3. از دیگر اشکالات خودرویی، این است که گاهی صدای انفجاری یا بلندی از موتور می‌شنوید و نمی‌دانید از چیست. این اتفاق می‌تواند از مشکل احتراق بنزین و سوخت در خودروی شما باشد. باید حتماً به‌طور متعادل و مشخص‌شده، هوا با سوخت ترکیب شود تا عمل احتراق در خودروی شما به‌خوبی اتفاق بیفتد. اگر به هر دلیلی این اتفاق نیفتد ممکن است شما از این صداها بشنوید. در این صورت باید شک‌تان به یکی از اجزای سیستم سوخت و احتراق باشد. طبیعی است که باید پیش متخصص بروید اما قبل از هر چیز باید بدانید که مشکل به سیستم سوخت و احتراق مربوط است و شاید چیزی در این میانه درست کار نمی‌کند یا از کار افتاده است.

4. هر ماشینی طبق مشخصاتی که سازنده‌اش ارائه می‌کند، مشخص است که باید چقدر بنزین و سوخت بسوزاند و مصرف کند. گاهی وقت‌ها می‌بینید که بنزین‌تان زود تمام می‌شود و تعجب می‌کنید. جای تعجب ندارد؛ سوخت شما با سرعت متعادلی مصرف نمی‌شود و مشکلی در این زمینه وجود دارد. اگر دیدید که مصرف سوخت، بالاتر از حد متعادل است، باید به وضعیت فیلترهای سوخت و هوا، سنسورهای جریان هوا و O2 شک کنید که ممکن است کثیف یا دچار فرسایش شده باشند. در صورتی که فیلترها کثیف یا فرسوده شده باشند، موتور بیش از حد، سوخت مصرف خواهد کرد. پس بهترین کار آن است که به‌ صورت دوره‌ای سرویس شوند.

5. لاستیک‌های ماشین‌های شما در ایمنی و حفظ تعادل خودرو نقش مهمی را بازی می‌کنند؛ اما این لاستیک‌ها هم به‌مرور زمان دچار فرسایش و ساییدگی می‌شوند؛ پس باید حواستان به آنها باشد. در این صورت، باید به‌موقع اقدام به تعویض تایرها یا جابه‌جاکردن آنها از جلو به عقب کنید. گاهی هم اگر تایرهای جلو را به عقب و تایرها عقب را به جلو جابه‌جا کنید، فرسایش خودرو را عقب‌تر خواهد انداخت.

6. اگرچه در فصول سردتر سال، جوش‌آوردن ماشین را کمتر مشاهده می‌کنیم ولی در کل یکی از مشکلات رایج دیگر، همین مورد است. مشکل آن هم که به رادیاتور برمی‌گردد. سوراخ‌بودن رادیاتور، کم شدن آب آن، جرم‌گرفتگی، رسوب‌بستن و... جزو عواملی است که می‌تواند منجر به جوش‌آوردن ماشین شود. البته گاهی از کار افتادن فن خودرو هم می‌تواند منجر به این اتفاق بشود؛ چرا که کار کردن موتور باعث داغ شدن آن می‌شود و فن‌ها کار خنک کردن را بر عهده دارند. حالا در زمستان چون هوا کلاً سرد است، این خنک‌شدن، خودبه‌خود اتفاق می‌افتد. البته مواردی چون خراب‌شدن تسمه و از کار افتادن ترموستات یا مشکل در واشر سرسیلندر هم می‌تواند منجر به جوش آوردن خودرو بشود.

7.از دیگر مشکلات رایج ماشین‌ها، استارت‌نخوردن یا سخت استارت خوردن آنهاست که برای خیلی‌ها ممکن است پیش بیاید. اما این می‌تواند چه دلیل یا دلایلی داشته باشد؟ این مشکل احتمالا بیشتر به سیستم احتراق خودرو مرتبط است. در این صورت باید در سوئیچ احتراق، سیستم استارت و ایرادات مرتبط با باتری دنبال دلیل اصلی بگردید. در ماشین‌هایی که سن‌وسال بیشتری دارند ممکن است در سیم‌کشی مرتبط با سوئیچ که آن را به سیستم‌های احتراق متصل می‌کند هم مشکلاتی پیش آمده باشد. نکته بعدی هم این است که این قضیه با روشن نشدن ماشین تفاوت دارد و نباید این دو را با هم یکی تصور کنید.

8. خوابیدن باتری ماشین هم جزو مشکلات معمول خودروهاست. حالا که در روزهای سرد سال هستیم که به سمت زمستان هم می‌رود، این مشکل بیشتر خودنمایی می‌کند. لابد شما هم افرادی را دیده‌اید که در حال هل‌دادن ماشین‌شان هستند یا سعی می‌کنند باتری به باتری کنند تا دست‌کم ماشین‌شان روشن شود که بتوانند آن را تا تعمیرگاه ببرند. در این فصل باید سعی کنید از ضد‌یخ استفاده کنید یا اینکه به این فکر کنید که باتری‌تان از دور خارج شده و نیازمند آن است که تعویض شود. تعویض باتری هم البته کار سختی نیست و با کمی سروکله‌زدن، خودتان هم می‌توانید انجامش دهید.

9. در حال طی مسیر در یک بزرگراه یا حتی جاده‌های بین‌شهری هستید که یکدفعه متوجه می‌شوید خودروتان خاموش شد. این اتفاق برای بیشتر راننده‌ها افتاده است و سعی کرده‌اند با احتیاط فراوان، خودرو را به کنار جاده هدایت کنند. اما مشکل چیست؟ یکی از رایج‌ترین مشکلات در این مواقع، پاره‌شدن تسمه‌تایم است؛ به همین دلیل باید مراقب تسمه‌تایم‌تان باشید تا کار به این مرحله خطرناک نکشد. در صورت پاره‌شدن تسمه‌تایم، باید هزینه زیادی برای بکسل‌کردن خودرو و تعمیر فوری‌اش پرداخت کنید. عمر تسمه‌ها مشخص است و باید آن را در جایی ثبت کنید تا به‌موقع اقدام به تعویضش کنید.

10. خروج دودهای غیرعادی از اگزوز هم می‌تواند شما را غافلگیر کند. اما خروج این دودها چه دلیلی دارد؟ بستگی دارد که چه دود غیرعادی‌ای با چه رنگی را مشاهده کنید. هر رنگی می‌تواند نشانه‌ای از مشکلی خاص باشد. دود سفید یا خاکستری، یعنی مایع خنک‌کننده همراه با سوخت در حال احتراق است و از جایی مثل بلوک موتور یا سرسیلندر یا واشر، نشت می‌کند؛ دود آبی به ‌معنای وجود نشتی در مهروموم سوپاپ یا فرسوده‌شدن حلقه‌های پیستون است؛ دود سیاه هم می‌تواند ناشی از ورود سوخت اضافه به سیلندر یا مشکل در سیستم جرقه‌زنی یا ... باشد. البته اگر این مشکل، فقط موقع روشن‌کردن باشد و بعدش از بین برود، جای نگرانی نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید