• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 17 آبان 1401
کد مطلب : 176435
+
-

روس‌ها، دومین نیروگاه مصر را هم می‌سازند

گزارش 2
روس‌ها، دومین نیروگاه مصر را هم می‌سازند

«روس‌اتم» شرکت دولتی انرژی اتمی روسیه که در حال اجرای پروژه احداث نخستین واحد نیروگاه برق هسته‌ای «ضبعه» مصر است، مجوز احداث واحد دوم این نیروگاه را دریافت کرده است. مصر در چارچوب سند راهبردی توسعه پایدار 2030می‌کوشد که استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را تا سال 2030تا 44درصد افزایش دهد.
به‌گزارش المانیتور، هیأت مدیره سازمان تنظیم مقررات هسته‌ای مصر (ENRRA) مجوز ساخت دومین واحد نیروگاه ضبعه در شمال‌غرب‌ شهر قاهره توسط روس‌اتم را صادر کرده است. این نیروگاه که قرار است تا سال 2028تکمیل شود، دارای 4 رآکتور VVER-1200با ظرفیت کلی تولید برق به میزان 4800مگاوات خواهد بود. هزینه برآوردشده برای این پروژه در مرحله اول 10میلیارد دلار و هزینه کلی آن 25میلیارد دلار است که بخش بیشتر آن در قالب وام از روسیه به مصر پرداخت خواهد شد. وام روسیه 85درصد کل هزینه‌های پروژه را تأمین می‌کند و بقیه آن را دولت مصر و سرمایه‌گذاران خصوصی تأمین می‌کنند. قرار است سود وام روسیه بعد از تسویه 5میلیارد دلار باشد. براساس مفاد قراردادهای امضا شده توسط 2 کشور، روس‌اتم همچنین سوخت هسته‌ای این نیروگاه را در طول عمر 60ساله آن تامین می‌کند و پس از راه‌اندازی هر رآکتور به‌مدت 10سال خدمات تعمیر و نگهداری را انجام می‌دهد. علاوه بر این، شرکت روس‌اتم به کارکنان این نیروگاه خدمات آموزشی نیز ارائه خواهد کرد. نخستین گروه از کارکنان آینده ضبعه در سپتامبر 2021 آموزش خود را در شعبه سنت پترزبورگ آکادمی فنی این شرکت آغاز کردند. انتظار می‌رود در مجموع 1700متخصص، هم در آکادمی این شرکت روسی و هم در آموزشگاه این نیروگاه در مصر تحت آموزش قرار بگیرند. طرح ساخت نیروگاه هسته‌ای در مصر به دهه 1950و حکومت جمال عبدالناصر برمی‌گردد؛ در آن زمان همکاری‌های 2 کشور برای ساخت نیروگاه هسته‌ای آغاز شد.

روسیه و مصر، نزدیک‌تر از همیشه
خبر اعطای مجوز به روس‌اتم برای ساخت واحد دوم نیروگاه هسته‌ای در شرایطی منتشر شده که توسعه روابط2 کشور در بحبوحه جنگ اوکراین مورد توجه ناظران قرار گرفته است. خبرگزاری بلومبرگ حدود 3 ماه پیش گزارش داده بود روسیه که به‌دلیل جنگ اوکراین شدیدا تحت تحریم‌های کشورهای غربی قرار گرفته مسیر جدیدی برای صادرات نفت خود پیدا کرده است: «مصر». بنا براین گزارش، حدود 4 ماه پیش، بیش از 700هزار بشکه نفت روسیه به بندر الحمراء رسیده و چند ساعت بعد کشتی دیگری این محموله را به مقصد دیگری تحویل گرفته است.
مصر در توسعه روابط خود با روسیه نیم‌نگاهی نیز به تقویت صنعت توریسم خود دارد؛ به‌ویژه اینکه گردشگران روسی در سفرهای خود از «روبل» استفاده می‌کنند و قاهره نیز برای پرداخت هزینه واردات گندم خود به روسیه از این واحد پولی استفاده می‌کند. روسیه و مصر پیش‌تر بر سر استفاده از نظام مالی پرداخت روسی «میر» و استفاده از روبل در معاملات خود  توافق کرده‌اند.
روابط مصر و روسیه در دوران ریاست‌جمهوری «عبدالفتاح السیسی» توسعه یافت به‌طوری که مسکو در سال‌های 2015تا 2017به بزرگ‌ترین تامین‌کننده تجهیزات نظامی مصر تبدیل شد. خریدهای نظامی مصر شامل جت‌های جنگنده 35 -MiG و سیستم دفاع هوایی 300 -S بوده است. این روند البته با درگیری روسیه در جنگ و کاهش ظرفیت صادرات این کشور کاهش یافته و در برخی موارد متوقف شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید