• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 12 آبان 1401
کد مطلب : 175940
+
-

تیم ملی کمرو

باید برای تغییر نام ولز آماده شویم

تیم ملی کمرو

درباره درخواست ولزی‌ها به فیفا برای تغییر نام تیم ملی این کشور لابد چیزهایی شنیده‌اید. البته در این دوره و در جام‌جهانی2022اتفاقی برای نام حریف ایران در مرحله گروهی رخ نمی‌دهد. ولزی‌ها قصد دارند پس از پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ نام خود را به Cymru تغییر دهند و در این خصوص با یوفا هم صحبت‌هایی داشته‌اند. کمرو تلفظ صحیح این واژه قدیمی و به‌معنای شخصی است که در ولز متولد شده. ولزی‌ها در ولز خودشان را به همین نام می‌شناسند اما بقیه جهان به آنها ولز می‌گویند.
ولش به‌معنای ولزی یا فرد اهل ولز در ریشه انگلوساکسون معنی «بیگانه» یا غریبه می‌دهد. شاید برای همین است که خود ولزی‌ها این کلمه را دوست ندارند. آنها تا پیش از قرون‌وسطی به‌خودشان بریتانیید یا بریتونیک هم می‌گفتند؛ مفهوم این لقب هموطن بود. ولزی‌ها به انگلیس می‌گفتند «لویگر» که بعدها انگلیسیزه (انگلیسی شده) و به لوگرس تبدیل شد؛ به‌معنای سرزمین گمشده که به از دست رفتن این سرزمین‌ها در عصر تاریکی یا قرون‌وسطای آغازین اشاره دارد.
ولزی‌ها با اینکه علاقه‌ای به جدایی از بریتانیا و استقلال ندارند، خود را انگلیسی نمی‌دانند. ولز از ریشه هندواروپایی و زبان آنها نیز از خانواده هندواروپایی است، درحالی‌که انگلیسی‌ها از نژاد انگلوساکسون هستند که برای اشاره به قبایلی از ژرمن‌ها به‌کار می‌رفت. نام ولز از واژه ژرمنی والها (Walha) آمده که خود آن نیز احتمالاً از نام قوم سلتی ولکی‌ها (Volcae) گرفته شده‌است.
مدتی پیش نیز ترکیه درخواست تغییر نام خود را کرده بود که به جای استفاده از نسخه انگلیسی نام این کشور یعنی ترکی (Turkey) از ترکیه (Turkiye) استفاده شود چون تِرکی در زبان انگلیسی برای بوقلمون به‌کار می‌رود. مدتی پیش‌تر هم مقدونیه به‌دلیل شباهت نام این کشور با یکی از استان‌های یونان به مقدونیه‌شمالی تغییر نام داد. خود ایران هم کمی بیش از یک قرن است که از پرشیا به این نام تغییر یافته است. اگر روند تغییر نام کشورها به همین شکل ادامه یابد، باید یک‌بار دیگر درس جغرافیا را در دوره دبیرستان پاس کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :